Beantwoorden
Jules2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Issues met internet na opstarten van PC

Heb de afgelopen dagen wanneer ik mijn pc opstart geen verbinding met internet. Kan enkele sites openen zoals youtube.com, apple.com en dergelijke na een halfuur werkt alles terug perfect. Mijn pc is verbonden met vaste kabel, terwijl mijn andere toestellen in huis niet maar hier kan ik wel heel het net mee af surfen. Ik denk dat er ergens iets in de instellingen van mijn pc niet klopt maar ik kan niet vinden wat. Heeft iemand hetzelfde probleem nu of gehad en kan iemand me helpen. Zit in de herexamens en elke ochtend een halfuur wachten tot ik mijn schoolsite kan openen is heel lastig. 
Alvast bedankt voor de snelle antwoorden

 

Titel bewerkt door Snne_(mod) | Vorige titel: internet

0 Likes
25 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Issues met internet na opstarten van PC


@nickw  schreef:

@Jules2 

cmd.exe (als admin uitvoeren) > ipconfig /flushdns > shutdown -r -t 007 -f


Maar na een reboot is de DNS cache toch sowieso geflushed?

Het probleem doet zich, voor zover ik het begrijp, voor vlak na een herstart van de PC.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jules2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Issues met internet na opstarten van PC

Voorlopig heeft nog niets het probleem verholpen, maar toch bedankt voor alle hulp tot dus ver.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Issues met internet na opstarten van PC

@Jules2  

Misschien gewoon eens iets heel simpels maar herstart je modem eens. Heb je ook nog eventueel een antivirus + firewall actief ? Zet deze eens uit als een modem herstart niet helpt en kijk dan eens wat het resultaat is. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Issues met internet na opstarten van PC

Wellicht is het beantwoord via de privé berichten, maar ik heb nog geen duidelijk antwoord gezien op een aantal vragen, om uit te kunnen sluiten of het probleem IPv4 en/of IPv6 gerelateerd is, en DNS of algemene internet connectiviteit.

 

Kun je eens de volgende tests/commando's uitvoeren na een reboot, en laten weten of je een reply ontvangt of niet:

Bij de netwerk adapter instelling dienen IPv4 en IPv6 op automatisch ingesteld te worden.

 

2021-08-23.png

 

2021-08-23 (1).png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Issues met internet na opstarten van PC

Bedankt @Jules2 voor het privé berichtje met de output van bovenstaande commando's.

Hieruit blijkt dat er geen IPv4 connectiviteit is (op de eerste 2 commando's volgt een time-out). Er is wel IPv6 connectiviteit (commando 3 en 4 geven een reply).

 

Bijgevolg zullen sommige websites goed bereikbaar zijn (diegenen die IPv6 ondersteunen), andere (IPv4 only) sites zullen niet bereikbaar zijn.

 

Het is dus geen DNS probleem. Het lijkt erop dat de PC geen (of een verkeerd) IPv4 adres ontvangt. Het laatste zou kunnen gebeuren wanneer zich een ander apparaat binnen het netwerk ook als DHCP server gedraagt, dat is de server die IPv4 adressen uitgeeft en beheert op het netwerk (een functie die normaal enkel de Telenet router mag uitvoeren op het netwerk om conflicten te voorkomen).

Kun je me misschien eens de output sturen van het "ipconfig /all" commando (in een cmd venster)?

 

Bevindt zich op het netwerk nog andere apparatuur? Misschien een router/access-point for wifi?

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Issues met internet na opstarten van PC

Goed gezien @Arnie, op de images die ik ontving waren geen timeouts te zien voor IPv4.

 

@Jules2  Wat ook zou kunnen is dat je een toestel op je netwerk die hetzelfde IPv4 adres heeft als je Telenet router: 192.168.0.1 .  Kijk zeker dit ook eens na.
Heb je misschien ergens een access-point in je netwerk staan in routermodus?

Indien ja, zet die dan eens even uit en test eens opnieuw.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Issues met internet na opstarten van PC

Om hier duidelijkheid over te krijgen is het goed om eens te testen met het commando "ping 192.168.0.1", gevold door "arp -a 192.168.0.1".

Dit zal ons het mac adres geven van de host die antwoord. Dit MAC adres moet normaal gesproken vrijwel gelijk zijn met hetgeen je kan zien via:

Mijn Telenet -> Je Thuisnetwerk
MAC-ID

Afhankelijk van het type modem zal je zien dat het eerste (aa) en laatste hex getal (ff) eventueel verschillend is, bij dit formaat aa:bb:cc:dd:ee:ff

Is dat het geval, dan is het inderdaad de Telenet HGW die antwoord.

 

Is het een volledig ander adres, dan is er waarschijnlijk een device op je netwerk die ook het adres 192.168.0.1 gebruikt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Issues met internet na opstarten van PC

@Jules2liet me weten via privé bericht dat er inderdaad toch nog een ander apparaat in het netwerk blijkt te zijn, welke ook 192.168.0.1 gebruikt. Het gaat daarbij om een TP-link switch.

Het veranderen van het IP adres op dat apparaat naar bijvoorbeeld 192.168.0.10 zal het probleem oplossen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Issues met internet na opstarten van PC

Ah, ons vermoeden bevestigd 😉

@Jules2 het feit dat je op je GSM (op Wifi) geen problemen ervaarde is puur geluk geweest.

Vroeg of laat had die via ARP ook het verkeerde MAC-adres geresolved (dat van je switch ipv je HGW).


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Issues met internet na opstarten van PC

Om verkeer naar het internet te versturen gebruikt een client de default gateway (192.168.0.1). Om daar verkeer heen te sturen moet eerst het MAC adres gevraagd worden. Dit gebeurt via een arp request (broadcast).

Als er twee devices beide het adres 192.168.0.1 gebruiken zullen ze beide op dit verzoek reageren met een arp reply. De client zal het mac adres gebruiken welke als eerste ontvangen wordt.

De GSM die met de wifi van de HGW verbonden is zal waarschijnlijk als eerst het antwoord van de HGW ontvangen hebben. Daarentegen kreeg de bekabelde PC waarschijnlijk sneller antwoord van de TP-link. Dit wordt onvoorspelbaar. Normaal behoren er ook geen twee apparaten in het netwerk te zijn met hetzelfde ip adres, om dit soort problemen te voorkomen.

Dit probleem betreft enkel IPv4.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Issues met internet na opstarten van PC

@Steven-E volledig mee eens 🙂 had dat stuk over't hoofd gezien😳

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.