Beantwoorden
flavawhat
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Kies ik 2.4 GHz of 5 GHz als netwerk via Mijn Telenet?

Hallo,

 

ik heb sinds kort een nieuwe pc die ook 5Ghz ontvangt.

Nu zag via 'mijn telenet' => modem instellingen dat je kan kiezen tussen:

2.4Ghz

5Ghz

Of de optie 2.4Ghz & 5Ghz

 

ik kies voor de optie om ze samen te gebruiken, maar hoe gaat dit in zijn werk?

als ik via wifi analyzer kijk, zit ik steeds op 2.4Ghz.

 

Moet ik dit manueel aanpassen? Gebeurt dit automatisch als het 2.4Ghz te overbelast wordt? 

Is er dan een storing als hij van 2.4Ghz naar 5Ghz springt?

 

Graag zou ik hier wat meer duidelijkheid over hebben.

 

De reden waarover ik me zorgen maak, is dat ik sinds 2 weken bij het gamen op 2.4Ghz vaak een constante 3-4 % packet loss heb, en als ik het dan manueel op 5Ghz verzet springt het ingame van 0% packet loss naar 50% packet loss in enkele seconden.

 

Alvast bedankt voor de info,

Mvg.

0 Likes
6 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Kies ik 2.4 GHz of 5 GHz als netwerk via Mijn Telenet?

@flavawhat 

Uw toestel kiest normaal voor het beste signaal. Niet alleen van signaal, maar ook wat het zelf aankan. Als je de twee signalen splitst heb je zelf de keuze welk je wil, binnen de mogelijkheden van het toestel. Het wordt pas echt eenvoudig en duidelijk als je die signalen ook een verschillende naam geeft.

Wat overspringen betreft. Dat kan, maar niet alle toestellen doen dat even vlot.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kies ik 2.4 GHz of 5 GHz als netwerk via Mijn Telenet?

@flavawhat   Zoals @louishufk  aanhaalt uw 2.4 en 5.0 Ghz netwerk een aparte naam geven dan weet je met welke je verbindt.

Houdt rekening met het feit dan 5 Ghz stabieler is maar dat de afstand die kan overbrugd worden de helft minder is dan bij 2.4 Ghz.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kies ik 2.4 GHz of 5 GHz als netwerk via Mijn Telenet?

@flavawhat 

Als je dezelfde SSID geeft aan beide frequenties, zal je toestel bijna nooit het 5 GHz signaal kiezen omdat dit signaal door de afstand zwakker is. Als je echter een verschillend SSID geeft kan je een speedtest doen op beide frequenties. Dan pas kan je met kennis van zaken een keuze doen. In mijn geval is het 5 GHz sigaaal iets zwakker dan het 2,4 GHz signaal. Wat snelheid betreft is het juist omgekeerd.

Ex-Netweter
 

Kies ik 2.4 GHz of 5 GHz als netwerk via Mijn Telenet?

Korte uitleg:

2,4ghz reikt verder maar is niet zo snel.

5ghz reikt minder ver maar de snelheid is hoger.

flavawhat
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Kies ik 2.4 GHz of 5 GHz als netwerk via Mijn Telenet?

Bedankt iedereen voor de info.

 

ik heb ze intussen opgesplitst in 2 verschillende netwerken.

Alleen is er nu het vage probleem dat mijn PC soms wel met het 5ghz wil verbinden, en soms niet.

 

Eens die verbonden is met 5ghz lijkt het stabiel en haal ik erg hoge snelheden (getest met wifi analyzer), maar op andere momenten verbind hij gewoon helemaal niet.

Op de telefoon heb ik dit probleem niet.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Kies ik 2.4 GHz of 5 GHz als netwerk via Mijn Telenet?

Je kan in de "advanced settings" van je wifi netwerkkaart op je pc aanduiden wat de "preferred band" is. Daar zet je de setting op prefer 5.2 Ghz band. Hierdoor zal je vooral op 5.2Ghz surfen ipv de 2.4 band. Het is wel mogelijk dat je nog op de 2.4Ghz komt, maar dit is alleen zo als je weinig connectie hebt op de 5Ghz band.

Als je gamed kan je ook in de settings van je router QOS instellen zodat je snelheid volledig naar je game gaat en niet naar gewoon internet traffic. Hierdoor is de gereserveerde bandbreedte hoger en heb je minder of geen packet loss.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes