Beantwoorden
MatisseGh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Veel interferentie in oud gebouw

Dag iedereen

 

Ik heb een praktische vraag i.v.m. het gebruik van de telenet powerlines, die regelmatig storing veroorzaken. Ik zal eerst even de opstelling beschrijven. Internet komt toe via de telenet modem/router, waarmee ik via telenet powerlines (PG-9073LG-TN en PG-9072LG-TN) wifi probeer te krijgen over gans mijn appartement. Toen de telenet installateur de modem/router installeerde, zei hij dat dit enkel mogelijk was in de berging, dus niet centraal (wat ik vrij vreemd vond). Dit signaal moet dus door muren en geraakt tot in de living, maar niet tot in de kamers. Vandaar dat ik daar een powerline heb hangen. Volgens mij liggen de storingen aan het elektriciteitsnet, aangezien dit een vrij oud gebouw is (zonder ethernetbekabeling...) en als ik rechtstreeks met de router verbonden ben, komen deze problemen niet voor. 

 

Mijn idee was eerst om via ethernet een access point te installeren die ik op overschot heb, maar ik wil liefst niet boren in de muren om bekabeling aan te leggen. Een mesh wifi netwerk is ook vrij duur, dus dit is ook geen ideale oplossing. De laatste oplossing waar ik aan dacht was een MoCA adapter, om de coax kabels te gebruiken (of DeCA aangezien ik geen tv nodig heb), maar ook vrij duur natuurlijk. 

 

Ik vroeg mij af of iemand goeie tips heeft over een mogelijke (goedkope) oplossing? Of is er een mogelijkheid om de wifi powerlines te troubleshooten, zodat ik zeker weet of het aan de elektriciteitsbekabeling ligt? Ik heb al de wifi channels veranderd voor interferentie te voorkomen, dus hier zou het niet aan liggen. En klopt het dat de modem maar op één plaats in dit appartement kan worden aangesloten? Alvast bedankt! 

 

P.S. Ik ben momenteel net afgestudeerd en werkzoekende, dus vandaar dat ik de oplossing zo goedkoop mogelijk wil houden 😉 

 

Titel gewijzigd door Jolien5 (mod) | Vorige titel: Oud gebouw, veel interferentie

0 Likes
1 reactie
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Veel interferentie in oud gebouw

@MatisseGh   Het is inderdaad zo dat de modem zo dicht mogelijk geplaatst wordt waar de distributie binnen komt via de NIU. Je geeft zelf aan geen kabels te willen leggen of te boren. Wil je die modem ergens anders moet er ook een coax naar die plaats getrokken worden. Maar voor de minst mogelijke problemen is het aangewezen die modem zo kort mogelijk achter de NIU te plaatsen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.