Beantwoorden
Joke8
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

Hallo, sinds de installatie van onze zonnepanelen hebben wij nog nauwelijks WiFi (die via powerline werkt). Ik ben al nieuwe powerlines gaan halen, maar dit maakt geen verschil. Ook heb ik de mama-powerline eens ik een ander circuit gestoken, en ook de dochter, maar maakt geen verschil...

Iemand een ander idee om dit op te lossen?

0 Likes
13 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

@Joke8  heb je wel goed internet via de powerline bekabeld ? en is je internet via de modem nog wel goed ? Dus bekabeld aan de modem zonder problemen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

Zonnepanelen zijn inderdaad een gekende bron van storingen.  Verder moet je niet zoeken.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-factoren-beinvloeden-je-powerline-verbinding/

 

De meest kwalitatieve en goedkope oplossing is om WIFI access-points via een UTP kabel te verbinden.

Dus afstappen van de powerline verbindingen. Je kiest dan voor een access-points, van Telenet of van een andere fabrikant.
https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/welke-toestellen-kunnen-je-wifi-ber...
Praktisch misschien niet zo evident, want je moet misschien gaan boren. Maar je zal er later veel geniet van hebben.

 

Een duurdere oplossing is om een mesh wifi netwerk aan te schaffen, maar de kwaliteit hiervan zal nooit dezelfde zijn als eenvoudige access-points die je met een UTP kabel verbindt. Dus Mesh is duurder en minder goed, maar wel nog altijd stukken beter dan klassieke wifi "versterkers" (ook wel repeater genoemd).  Daar zou ik van weg blijven.
https://nl.50five.be/blog/wat-is-mesh-netwerk.html
Als je hiervoor zou gaan, dan zou ik het Wifi signaal je Telenet homegateway uitschakelen, zodat deze de nieuwe wifi installatie niet verstoort.  Het nadeel is dan weer dat je niet meer gebruik kan maken van de gratis Telenet hostspots "Wifree", tenzij je overschakelt naar een homegateway zonder wifi, maar dat is weer een andere discussie. 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

@Suzy 

Kan je de link die @Steven-E gegeven heeft eens laten nakijken. (Gedeelte zonnepanelen). Dat lijkt daar op minder goed Nederlands.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

@louishufk die zin is inderdaad niet 100% correct Nederlands. 😉 Ik geef het door, thanks! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

@Joke8 

Als je het advies van @Steven-E volgt, dan moet je niet de volledige wifi van Telenet uitzetten: het draadloos signaal laat je ingeschakeld ; Persoonlijke Wifi (private SSID) zet je op Uitgeschakeld en Wi-Free laat je op ingeschakeld. Zo behoud je de modgelijkheid om zelf gebruik te maken van Wi-Free

0 Likes
Joke8
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

Met kabel aan modem werkt perfect!. Voor de installatie ook geen echte problemen met powerline...

0 Likes
Joke8
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

En echt geen mogelijkheid om het zonder extra's op te lossen? Is het omdat ze de panelen bij in de electriciteitskast hebben gestoken? 

0 Likes
Joke8
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

En ligt het eigenlijk aan Telenet of aan installatie? (Hebben nog niet alles betaald dus kan bij hen nog pushen om te maken)

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

Het ligt niet aan Telenet, maar aan de omvormer van je zonnepanelen.

 

"Een perfecte PV omvormer levert een perfecte sinus af.
Echter, de meeste inverters zullen een gemodificeerde sinus leveren.
Deze benadert op meer of mindere mate de vorm van een sinus, maar ziet er nogal blokkerig uit.
Deze inverters leveren hierdoor niet alleen een signaal van 50Hz, maar ook harmonische frequenties die tot in de Mhz door kunnen lopen.

In principe zou een 50Hz filter tussen de converter en het net de ellende op moeten lossen.
Deze zou eigenlijk al in de omvormer moeten zitten."

 

Gepikt van https://www.zelfenergieproduceren.nl/forum/onderwerp/omvormers-en-netvervuiling/

 

Wat powerlines doen is het internetsignaal superponeren bovenop de sinus van het electriciteitsnetwerk.
Maar als die sinus niet perfect is, zoals hierboven beschreven, dan werkt het niet goed meer.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen


@janne_man  schreef:

@Joke8 

Als je het advies van @Steven-E volgt, dan moet je niet de volledige wifi van Telenet uitzetten: het draadloos signaal laat je ingeschakeld ; Persoonlijke Wifi (private SSID) zet je op Uitgeschakeld en Wi-Free laat je op ingeschakeld. Zo behoud je de modgelijkheid om zelf gebruik te maken van Wi-Free


Dit advies was eigenlijk vooral om geen storingen te veroorzaken.  Er zijn maar enkele kanalen beschikbaar om Wifi uit te zenden, vooral op de 2,4Ghz band, maar toch ook op de 5Ghz band is het verstandig om de kanalen die je op je access-points configureert verstandig te kiezen.

Dat is trouwens de reden waarom ik dit steeds manueel configureer, en nooit op automatisch laat staan.  Zie ook: https://www.test-aankoop.be/hightech/telecom/dossier/kies-het-beste-kanaal-voor-uw-wifi-signaal

 

En dan is het bijgevolg ook verstandig om het Wifi signaal op je Telenet modem volledig uit te zetten.

Dus dit geldt enkel als je voor wifi op eigen apparatuur zou gaan. Maar ook Telenet biedt de mogelijkheid om je kanalen fixed te configureren. Bij meerdere access-points: doen!


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen


@Steven-E  schreef:

Een duurdere oplossing is om een mesh wifi netwerk aan te schaffen, maar de kwaliteit hiervan zal nooit dezelfde zijn als eenvoudige access-points die je met een UTP kabel verbindt. Dus Mesh is duurder en minder goed, maar wel nog altijd stukken beter dan klassieke wifi "versterkers" (ook wel repeater genoemd).  


Ik denk dat we soms een verkeerd idee (of definitie) van "Mesh" hebben.

Bij mesh denkt men altijd eerst aan een verzameling van meerdere WiFi access points die draadloos (via WLAN dus) met elkaar verbonden zijn, en op die manier één groot WiFi netwerk vormen.

 

Maar mesh kan ook slaan op een netwerk van meerdere WiFi access points die bedraad met elkaar (en met je LAN) verbonden zijn. 

Hierbij heb je een Mesh master (voorbeeld jouw router) en Mesh clients (AP's die via UTP met het netwerk verbonden zijn).

Mesh is niets anders dan een centraal aangestuurd WiFi systeem, waarbij de Clients de instellingen overnemen van de mesh master, maar ook door de mesh master aangestuurd worden, zodat de WLAN apparaten altijd verbonden zijn met de optimale AP (en band).

 

In deze optiek kan je niet echt stellen dat een "mesh netwerk" van mindere kwalitiet is dan "eenvoudige access points die via UTP verbonden zijn" 🙂

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen

@Steven-E 

 

Verstandig kiezen, zeg je. Hoe moet je dan bepalen welke kanalen het best geschikt zijn? De WiFi van HGW is hier al uitgeschakeld. Voor WiFi gebruik ik een eigen modem router. 2.4 GHz heb ik blijkbaar op automatisch gezet. 5 GHz staat vast op kanaal 44.

 

Ik heb de WiFiAnalyzer (open source) app op mijn smartphone en die toont wel de zonnepanelen van mijn buurvrouw (SUN2000L-HV19A0012006 op 2.4 GHz), maar niet die van mij (SolarEdge). Die zijn verbonden met mijn eigen draadloos netwerk.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Slechte WiFi na plaatsing zonnepanelen


@sb  schreef:

@Steven-E 

 

Verstandig kiezen, zeg je. Hoe moet je dan bepalen welke kanalen het best geschikt zijn? De WiFi van HGW is hier al uitgeschakeld. Voor WiFi gebruik ik een eigen modem. 2.4 GHz heb ik blijkbaar op automatisch gezet. 5 GHz staat vast op kanaal 44.


Het speelt vooral in de 2,4Ghz band, omdat daar het aantal niet-overlappende kanalen beperkt is.
Je hebt er immers maar 3: kanaal 1, 6 en 11.

Dus heb je drie access-points, configureer je op alle drie weliswaar dezelfde SSID, maar elk een ander kanaal. Anders gaan ze elkaar verstoren. Kies ook voor 20Mhz kanalen ipv 40Mhz, tenzij je bijv ergens helemaal afgezonderd woont en zelf maar 1 access-point hebt.

 

Een mooie uitleg, in het Engels: https://www.metageek.com/training/resources/why-channels-1-6-11.html


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.