Beantwoorden
Jarne97
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
π-DAY! Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet Wifi + 2e netwerk opstelling

Hallo,

hier thuis ben ik bezig met een update van ons huidige netwerk maar heb een vraag over mijn opstelling.

Voorlopig is onze opstelling als volgt; 

Telenet wifimodem =>access point via een bedraade verbinding. 

                                                 =>digicorder met de wifi powerlines

 

Nu zou ik graag de "oude" router( TP-link archer c7) van mijn nonkel willen gebruiken  als netwerk voor onze pc's en het telenetnetwerk voor gsm's, gasten,tablet,... is de opstelling die ik dan in gedachten heb een goede keuze of niet?:

Telenet wifimodem =>access point via een bedraade verbinding. 

                                                 =>wifipowerlines => tp-link archer c7 => digicorder

 

en welke instellingen zou ik moeten aanpassen?

mvg

jarne

 

0 Likes
7 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Wifi + 2e netwerk opstelling

Of dit een goede opstelling is of niet hangt af van uw bedoeling. Het is een mogelijke opstelling.

Waarschijnlijk zal je ofwel het vaste adres van je Telenetwifi modem (waarvan ik vermoed dat het een router is) of het vaste adres van de TPLink moeten veranderen. Ik denk dat ze beiden 192.168.0.1 hebben.

Je hebt twee mogelijkheden.

Je  zet één van de twee op 192.168.0.2 of je verandert op één van de twee de nul in bijvoorbeeld 2.

In het eeerste geval heb je één netwerk. Nu moet je ervoor zorgen dat ofwel slechts het Telenet toestel adressen toekent ofwel beiden maar dan in een andere range. Om ervoor te zorgen dat de adressen enkel toegekend worden door Telenet, moet je in de TPLink  DHCP uitzetten (zie de handleiding van dir toestel) . Wil je beide toestellen adressen laten toekennen, dan moet je de TPLink beperken tot de range 3 tot 99.

 

Als je er twee netwerken van maakt (de in één van de twee toestellen verandert) dan staan de instellingen waarschijlijk goed.

 

Een reden voor één netwerk kan zijn dat je op beide toestellen dezelfde ssid('s) gebruikt met hetzelfde wachtwoord. Ik raad echter aan om één ssid te gebruiken voor 2,4 wifi en een ander vóor 5 GHz wifi.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Wifi + 2e netwerk opstelling

@Jarne97 

 

Er is één belangrijk detail dat wel eens spelbreker zou kunnen zijn: als je uw digicorder aan de eigen router aansluit (die van uw nonkel dus) dan zal hij niet interactief zijn met alle gevolgen vandien. Of het moest zijn dat die router een VLAN functie heeft, dan kan het lukken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Wifi + 2e netwerk opstelling

De opmerking van @StefaanH  is volledig terecht, door het gemis aan interactiviteit heb je bijvoorbeeld maar een beperkte programmagids van twee dagen.

 


@Jarne97  schreef:

 

Nu zou ik graag de "oude" router( TP-link archer c7) van mijn nonkel willen gebruiken  als netwerk voor onze pc's en het telenetnetwerk voor gsm's, gasten,tablet,... is de opstelling die ik dan in gedachten heb een goede keuze of niet?:

Telenet wifimodem =>access point via een bedraade verbinding. 

                                                 =>wifipowerlines => tp-link archer c7 => digicorder

 


De tekstuele omschrijving van lijkt me niet overeen te stemmen met het tekstueel schema.  Dat is toch de interpretatie die ik er aan geef.

Zoals ik het begrijp, heb je twee netwerkkabel aansluitingen aan het apparaat van Telenet. Eén voor de bedrade verbinding en één naar een powerline. Je zou die situatie moeten behouden. 

Je kan dan de TPLink aan de vaste verbinding aansluiten. 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet Wifi + 2e netwerk opstelling

Ofwel heb je 2 netwerken, een eerste  netwerk Telenetmodem met IP adressen 192.168.0.x en 2e netwerk Archer met Wan IP 192.168.0.2 (vast ingegeven) en LAN 192.168.Y.0 waarbij Y alles kan zijn tussen 1 en 255. Als je daar uw digicorder wil aanhangen dan moet je een IPTV poort hebben en dat is nu net wat ik niet terug vind in de specs. Daarom moet uw digicorder op het Telenetnetwerk (het 1e netwerk zitten

Ofwel heb je 1 netwerk met DHCP via de Telenetrouter en de Archer geconfigureerd als AP/switch en laat daar aub de DHCP uitgeschakeld en niet in de range 192.168.0.3 tot 99. Dat is volkomen zinloos.

Maar het laatste voldoet dan niet meer aan de wens om een apart netwerk te maken voor GSM en tablet. Voor zover je denkt dat eerste oplossing is voor het feit dat ze dan met hun tablet of GSM niet op je netwerk kunnen van de PC's dan ben je verkeerd. Je zal perfect vanaf het 2e netwerk alles kunnen bereiken op het 1e netwerk. Omgekeerd niet.

Tenzij je natuurlijk andere redenen hebt om 2 aparte netwerken te maken.

Wat je wel kan is deze opstelling:

Telenet modem ---> AP ---> PC's, printer, NAS  (Wifi SSID AAAAA) (192.168.0.0)

Telenetmodem --->powerline--->powerline2--->switch---->digicorder

Telenetmodem --->powerline--->powerline2--->switch---->Archer (als router)--->GSM, Tablets (Wifi SSID BBBBB) (192.168.Y.0)

Maar let wel met GSM en tablet kunnen ze perfect printer en NAS bereiken zonder restricties.

Omgekeerd kan alleen via portforwarding.

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5225
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet Wifi + 2e netwerk opstelling


@StefaanH  schreef:

Of het moest zijn dat die router een VLAN functie heeft, dan kan het lukken.


Ik heb dezelfde router en die beschikt inderdaad over deze feature.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Wifi + 2e netwerk opstelling


@sb  schreef:

@StefaanH  schreef:

Of het moest zijn dat die router een VLAN functie heeft, dan kan het lukken.


Ik heb dezelfde router en die beschikt inderdaad over deze feature.


Dat is prima, dat vergroot de mogelijkheden voor @Jarne97 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jarne97
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
π-DAY! Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet Wifi + 2e netwerk opstelling

Top, allemaal alvast bedankt voor de info