Beantwoorden
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

Hallo netweters,

door Covid werk ik in een klein lokaaltje enkele straten van mijn thuisadres. Ik werk dus op TelenetWifree. Sinds enkele dagen vraagt Windows 10 me een Network Security Key (zoals dat bij je thuisnetwerk gebeurt). Vreemd want voorheen was dat email en paswoord.

Bij Telenet zeggen ze dat het aan mijn toestel ligt.

Even in de straat gewandeld naar een ander access point in de straat: daar geraak ik vlot op TelenetWifree. ook met mijn Android telefoon geraak in de straat verderop vlot op TelenetWifree, in mijn klein lokaaltje niet.

Opnieuw naar telenet gebeld: ze blijven volhouden dat het aan mijn toestel ligt. Vragen allerhande zaken in te stellen, te vergeten en opnieuw in te stellen en nog wat, maar dat helpt niet. Dat verwondert mij niet want ik ben toch wat overtuigd dat het niet aan mijn laptop ligt.

Deze morgen een software geïnstalleerd dat we meer info geeft over de netwerken in de buurt. Daar zie ik op dat de TelenetWifree overal WPA2 als protocol heeft behalve daar waar ik werk: WPA2-PSK. Even opgezocht wat dat betekent: en ja hoor PSK staat voor pre-shared key. Het is voor mij dus duidelijk TelenetWifree staat bij mijn buur(?) foutief ingesteld zodat ik er geen gebruik van kan maken. Ik ga er vanuit dat dat niet bewust is. Ik zou zelfs niet weten hoe deze de instellingen van TelenetWifree kan aanpassen.

Opnieuw naar Telenet gebeld. Toch even moeten pareren dat het niet aan mij ligt maar nu bijna bewijsbaar aan een instelling van de modem van mijn buur. Bij Telenet gooien ze symbolisch de handen in de lucht. TelenetWifree daar kunnen ze niets van zien, weten, instellen ... . Het is voor hen blijkbaar een even grote black box als voor mij. Of nee: erger want ikzelf moest achterhalen wat er eigenlijk aan de hand was ondanks de spreekwoordelijke kluitjes in het riet van Telenet.

 

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Dus dat een modem TelenetWifree uitzendt met het foute protocol. En hoe dat kan opgelost worden?

 

Sorry dat ik wat gefrustreerd klink, maar ik ben het inderdaad. Een Covid verstrenging zit eraan te komen en ik had graag kunnen werken ...

 

Bart

0 Likes
33 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco  het kan ook zomaar zijn dat de buur de Wifree heeft uitgeschakeld op de modem. Die instelling kan je wel aanpassen dat er geen signaal meer uitgezonden wordt. Ik heb dat ook altijd gedaan dat signaal uit te schakelen dus ik kon ook geen WiFree meer gebruiken dus de gebuur kan dat ook niet. Je gsm is dus een verbinding aan het maken met de modem maar met het gewone wifi signaal en die vraagt een WPA-PSK wachtwoord. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

Bedankt Patrick, maar zou ik dan nog de TelenetWifree verbinding zien van die buur? Ik zou denken van niet. Ook bij Telenet meenden ze dat als je buur zijn WiFree uitzet je die connectie dan ook niet meer ziet.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco  het netwerk zien is iets anders ik dacht toch wel dat je het zag maar er geen verbinding mee kan maken. Nu breng je mij aan de twijfel. Ik meende je ziet het netwerk wel maar je kan er niet mee verbinden omdat het WiFree netwerk naam hetzelfde is als het netwerk van de gewone wifi. Het is enkel dat ze een signaal uitzenden , een poortje openen , zodat je via die modem kan surfen over je eigen verbruik. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

Dag Patrick, nogmaals bedankt. Misschien heb je gelijk dat de WIfree verbinding nog zichtbaar blijft maar dan zou wat ik voor heb vrij normaal moeten zijn en zou Telenet me dat toch direct moeten kunnen vertellen (ah, u hebt dat voor: dat wil zeggen dat uw buur WIFree heeft uit staan). Maar in tegendeel ze doen me vanalles aanpassen. Ik heb ondertussen 4 verschillende mensen aan de lijn gehad en geen enkele die zegt: dat is normaal als WiFree van buur uitstaat ...

"omdat het WiFree netwerk naam hetzelfde is als het netwerk van de gewone wifi." Dat klopt niet denk ik (en als ik je goed begrijp). WiFree is zichtbaar onder de naam TelenetWifree en de buur zijn eigen netwerk onder Telenet-xxxxx (tenzij hij de naam van zijn eigen netwerk heeft gewijzigd). Dus duidelijk twee verschillende namen.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco  daarom dat ik al zei je doet me twijfelen. Voor jou gemak ik heb bij Telenet gewerkt dus dan weet je dat ook al vast hoe ik aan die info kom. Ik zou dat zelf dan eens moeten bekijken of Wifree hetzelfde is. Maar ik dacht dat dat hetzelfde was maar nogmaals je doet me twijfelen. Ik zie ook geen andere reden waarom het in dat lokaaltje niet werkt en als je de straat in stapt wel. Er zou geen andere verklaring voor zijn want als het aan je toestel ligt dan heb je die stap in de straat ook geen signaal van WiFree.

 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

Eerlijk? Ik heb zo de indruk dat er daar iemand een AP opgezet heeft met de naam TelenetWiFree. Zeker als dit een sleutel vraagt. Dat als je een 10-tal meter verder gaat het toch werkt doet het vermoeden nog meer in die richting wijzen. Je zal dan al op de Wifree van een andere klant zitten. Nogal een geluk dat er een sleutel gevraagd wordt want anders zou dit zeker op kwaad opzet wijzen.

Er is tenslotte niemand die mij kan beletten om mijn WiFi AP TelenetWifree te noemen. Zelfs al heb ik door de aard van mijn modem geen WiFree maar ik kan wel een AP zetten met die SSID.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco 

Stel dat die buur zijn wifree signaal uitzet en zijn persoonlijk signaal wifree noemt. Op die manier probeer jij dan op zijn persoonlijke verbinding te komen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

Dag Ignace en Louis, klopt het dat jullie aan hetzelfde denken?

In het verleden zag ik steeds de eigenlijke wifi (Telenet-xxxxx) van mijn buur naast TelenetWiFree, maar nu nog steeds. Als hij zijn private wifi zou hernoemd hebben dat zou ik enkel maar TelenetWifree zien en niet langer Telenet-xxxxx?

0 Likes
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

Ik ben nog eens in de straat gaan lopen.

Alle private netwerken hebben daar WPA2-PSK. Terwijl mijn buur WPA-PSK + WPA2-PSK heeft. Dat is wel een instelling van de modem die je kan aanpassen via mijntelenet. Misschien is er een fout dat als je in mijntelenet het 'Draadloos beveiligingsprotocol' instelt als 'WPA/WPA2 PSK (auto)' ipv 'WPA2 PSK' of 'WPA PSK', je dit ongewild ook zo instelt voor TelenetWiFree?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco  dat zou niet mogelijk zijn aangezien het werkt met een ESP systeem. Dus je eigen aanmelden met email adres en wachtwoord , of je gebruikersnaam moet voldoende zijn. Je kan het eens proberen om je met je gebruikersnaam aan te melden in plaats van het email adres. Dus je gebruikt dan je letter met de cijfers die je ooit hebt gekregen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco 

Met een extra AP kan je ook een extra naam geven.

Hij kan ook zien dat er voortdurend een bezoeker hangt aan zijn modem en daarom een val opengezet hebben, waar jij dan bent ingetrapt.

En ja, ik heb ook de indruk dat er bijna gelijktijdig 2 een gelijkaardig antwoord gegeven hebben. ( Ik wel iets later.)


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@patrick37ik kan mezelf niet aanmelden met email (of gebruikersnaam) en wachtwoord. Dat is net het probleem. Ik krijg de vraag een 'network security key' in te geven (zoals je dat bij je privaat telenet krijgt). Ik krijg dus niet langer de twee vertrouwde invulvakjes, maar slechts ene. Ik heb in dat ene vakje al vanalles proberen in te vullen maar dit wordt niet aanvaard (wat ik wat verwachtte want het is een ander protocol - Personal AES ipv Entreprise EAS).

 

Dat is dus volgens mij het probleem. De modem van mijn buur heeft voor TelenetWiFree het verkeerde protocol ingesteld. Hoe je dat voor elkaar krijgt: geen idee. Misschien zoals ik in de vorige post aangaf?

0 Likes
BDesco
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@louishufk 

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "Met een extra AP kan je ook een extra naam geven." . Zoals ik het begrijp: elke modem heeft 2 connecties: TelenetWifree en Telenet-xxxxx.  Als mijn buur de naam van Telenet-xxxxx zou wijzigen in TelenetWifree dan zou ik Telenet-xxxxx toch niet meer tussen mijn connecties zien staan?

 

 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

TelenetWiFree vraagt Network Security Key

@BDesco 

Een modem heeft 3 wifi netwerken. Een publiek (Wifree) en twee netwerken (2,4 en 5 GHz). Standaard is dat 1 netwerk, maar in mijn Telenet kan je die splitsen.

Als je nu nog een Accesspoint bijplaatst kan je nog extra namen creëren voor netwerken.

Ruim voldoende mogelijkheden om iedereen in de buurt op het verkeerde been te zetten.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes