Beantwoorden
1roel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Thuisnetwerk via wifi is instabiel

Regelmatig (meerdere keren per dag, vooral 's avonds) wordt ons thuisnetwerk instabiel. Toestellen die op dat moment connectie met het draadloos netwerk hebben, geven aan nog altijd verbonden te zijn met wifi, maar kunnen geen pakket meer versturen. Toestellen die op dat moment nog niet verbonden zijn, krijgen de foutmelding "wachtwoord incorrect" bij het proberen connecteren op de wifi. 


 Netwerkopbouw:
Telenet modem
L> NAS met fixed IP
L> Zonnepaneelmonitor met fixed IP
L> Netgear ORBI Router in AP mode met dynamisch IP
-------L> Telenet Digicorder 1
-------L> Orbi Satelliet 1
-----------------L> Orbi Satelliet 2
----------------------------L> Telenet Digicorder 2
----------------------------L> Sonos Beam
--------------------------------------L> meerdere Sonos luidsprekers via Sonos Network
*******> Meerdere draadloze toestellen, allemaal verbonden met een van de Orbi's. Het wifi netwerk van de telenet router wordt niet gebruikt. 
 
Wanneer het probleem zich voordoet, wordt de ARP cache van de geconnecteerde toestellen leeggemaakt. 
 
De telenet router is al vervangen door een nieuw, wit exemplaar. De routers zijn al meerdere keren vervangen door routers van andere merken. 
 
Heeft nog iemand tips voor troubleshooting? 

 

Titel gewijzigd door Lesley1 (mod) | Vorige titel: Thuisnetwerk instabiel

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk via wifi is instabiel

@1roel  Fixed IP's in de range 192.168.0.10 tot .99? Zo blijven die weg uit de DHCP range? Geen switchen of AP's met IP adres 192.168.0.1? Want dit adres is voorbehouden als Gateway. Toch best eens stuk voor stuk checken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
1roel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Thuisnetwerk via wifi is instabiel

Fixed IP's in de 10-99 range inderdaad. Geen enkele andere component heeft 192.168.0.1.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Thuisnetwerk via wifi is instabiel

@1roel  Het probleem met de foutmelding "wachtwoord incorrect", heeft te maken dat uw wachtwoord niet gesynct heeft met de andere sateliet orbi toestellen.

Je kan dit gemakkelijk verhelpen door in te loggen op uw beheerpagina van de Orbi en volgende stappen te volgen : 

1. Zet alle Orbi satelieten op "sync" (kan via de beheerspagina opgezet worden)

2. Herstart alle orbi devices (eerst router en nadien satelieten)

3. Laat dit even zo totdat je al de satelieten in uw overzicht ziet staan en alles stabiel draait

4. Na de volledige sync zet dan "sync" af om problemen te vermijden en voor de veiligheid.

 

Succes !


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
1roel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Thuisnetwerk via wifi is instabiel

@kristofDW 

De instelling die je beschrijft geldt wanneer de Orbi zelf connecteert op een wifi netwerk en dit verder uitbreidt. Dit is hier niet het geval aangezien de Orbi een eigen wifi netwerk met eigen SSID en wachtwoord uitzendt. 

Daarnaast deed het probleem zich ook al voor met voorgaande routers van een ander merk. 

Daarnaast kan na +/- 60 seconden zonder problemen verbonden worden met het netwerk met het zelfde wachtwoord op dezelfde locatie. 

 

Dit lijkt me dus niet het probleem te zijn.

 
 
 
 
 
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Thuisnetwerk via wifi is instabiel

@1roel  de instelling die ik vermelde is juist hoor. Ik heb deze opstelling thuis ook met een Netgear Orbi pro en dit kan aangepast worden op de beheerspagina. Iedere sateliet heeft een eigen ip adres zodat deze als Mesh netwerk kan functioneren met 1 SSID en 1 wachtwoord.

De Orbi staat wel als AP en niet als Router ingesteld moet ik toegeven 🙂

De orbi heeft een eigen SSID en wachtwoord en deze draait stabiel bij mij.

Blijven proberen zou ik zo zeggen 🙂

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
1roel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Thuisnetwerk via wifi is instabiel

@kristofDW Ik ben stap voor stap door de beheerspagina gelopen en kan deze instelling nergens vinden. Op de beheerspagina's van de satellieten zelf, kan ik niets instellen. Waar kan ik deze setting vinden?

Ah .... Netgear ORBI PRO. Die heb ik dus niet. Ik kan deze instelling nergens aanpassen

 
 
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Thuisnetwerk via wifi is instabiel

@1roel  Je kan dit via de beheerspagina doen, maar als je dit niet kan vinden moet je het zo doen: https://kb.netgear.com/31018/How-do-I-sync-my-Orbi-router-and-satellite

Als je kan inloggen op de beheerpagina, zie je normaal aan de linker kant 2 buttons.
De eerste is basic en de andere advanced.
Het is de advanced dat je moet kiezen.
Daaronder zie je advanced setup, als je dat openklikt zie je sync button.
Als je dit aanklikt zal je een sync doen met alle satelieten,  net zoals in bovenvermelde link maar dan via softwarematige sync. Zet deze optie dan wel af. Als je de softwarematige sync button niet hebt kan je het met de hardwarematige button doen. Dit is zeker ook bij de Netgear orbi. Hiervoor moet je dus geen pro versie hebben.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
1roel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Thuisnetwerk via wifi is instabiel

@kristofDW In de non-PRO beheerspagina zit die sync button blijkbaar niet. Ik heb voor alle zekerheid router en satallieten opnieuw gesynced met de knoppen. Problemen doen zich meestal 's ochtends en 's avonds voor. Straks misschien meer logging.  

 
 
0 Likes