Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Welk wifi-kanaal is het snelst of best om te gebruiken?

Ik heb zopas het allernieuwste Model Modem (versie met Wifi) bekomen omdat deze nodig is voor de One Up.

Bij de modeminstellingen (2.4 ghz en 5 ghz) stond aanvankelijk 'automatisch' kanaal kiezen. Maar hierdoor had ik op iPhone 12 pro max 500 mb/sec en op mijn iPad Pro slechts 75 mb/sec... 

Ik heb toen instellingen modem veranderd naar kanaal 11 voor 2.4 ghz en kanaal 44 voor 5 ghz. De snelheid op de iPhone ging naar 550 mbps en voor iPad Pro idem.

Er is dus wel duidelijk een verschil tussen  de verschillende kanalen. 
Kan iemand me zeggen wat de beste/snelste kanalen zijn?

Want One Up belooft snelheden tot 1 gbps. Al weet ik ook wel dat dat voor Ethernet is en Wifi altijd minder snel is.

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Wifi: welk kanaal?

0 Likes
6 reacties
PatrickBE
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Welk wifi-kanaal is het snelst of best om te gebruiken?

Het beste wifi kanaal is afhankelijk van je eigen situatie.

Download een wifi analyzer om te kijken welke de drukst bezette kanalen zijn
en kies dan een kanaal dat het minst gebruikt is.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welk wifi-kanaal is het snelst of best om te gebruiken?

@Ex-Netweter 

 

Voor de 5 GHz maakt het niet zoveel uit, maar in de 2,4 GHz band wordt sterk aangeraden om enkel de kanalen 1,6 en 11 te gebruiken.

 

Daar is een technische reden voor (minimale storing). Als je de hele uitleg wil weten, geef maar een seintje.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Welk wifi-kanaal is het snelst of best om te gebruiken?

Als je meerdere access-points hebt, dan is het belangrijk dat je elk AP op een ander kanaal zet, zodat ze elkaar niet storen. 

Voor de 2,4Ghz is dat idd kanaal 1, 6 en 11.  AP's van je buren gebruiken ook één van deze kanalen, dus het is een beetje testen.
De ruimte in de 2,4Ghz band is beperkt, vandaar slechts keuze uit 3 kanalen.  Kanalen hebben een bepaalde breedte, vandaar dat je keuze voor 1, 6 en 11. Dan zijn we zeker dan de kanalen elkaar niet overlappen.

 

In de 5Ghz is er meer ruimte en minder kans op storing. Je kan de kanaalkeuze hier op automatisch laten staan, of eventueel ook vast configureren.

 

De kanaalbreedte kan je dikwijls ook aanpassen. Hoe smaller het kanaal, hoe minder kans op storing (want minder overlap met andere kanalen), maar hoe minder de throughput.  Voor brede kanalen geldt net het omgekeerde.

In een druk appartement  zou ik sowieso smalle kanalen gebruiken. 

Kies best ook altijd voor 2 netwerken (SSID's). Zo ben je zeker dat 5Ghz toestellen de snellere 5Ghz band kiezen, en toestellen die enkel 2,4Ghz ondersteunen (zoals veel IOT aparatuur) altijd op de andere frequentieband zitten.

 

Staat de AP veraf en zitten er muren tussen, dan is 2,4Ghz betrouwbaarder dan 5Ghz. Maar de max snelheden liggen lager.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Welk wifi-kanaal is het snelst of best om te gebruiken?


@Steven-E  schreef:


Kies best ook altijd voor 2 netwerken (SSID's)..

 


Akkoord, maar dit staat los van kanaal keuze per AP.

ivbm SSIDs:

men kan gaan voor

(a) een SSID voor alle APs overal, pakweg: 'home'

(b) meerdere SSIDs per AP, pakweg: 'living', 'tuin', ...

(c) een SSID per band voor alle APs overal, pakweg: 'home-2.4' en 'home-5.0'

(d)  meerdere SSIDs per band per AP,  pakweg: 'living-2.4', 'tuin-2.4', 'living-5.0', 'tuin-5.0', ...

... of iets, minder systematisch, tussenin

Persoonlijk zie ik voordelen van (a) aangenomen dat alle aparatuur alles begrijpt en mee werkt, maar, in praktijk, zoals je zegt, regelmatig, o.a. met IoT, is dat veelal absoluut nog niet het geval en daarom idealiter uitgesloten, en, dan kom ik eerder uit bij het andere extreem: (d). Maar, alle onmiskenbare voordelen van (d) in acht genomen, ... sommige gebruikers (bijvoorbeeld vrienden op bezoek) vinden het aanbod dan wat te overweldigend, ... zeker als ze mobiel roamen tussen de APs op bezoek locatie. Misschien brengen de WiFi6 mesh systemen wat dat betreft beterschap, of oplossing (wie weet met 'one SSID fits all'), ik heb er (nog) geen ervaring mee. Maar, om maar iets te zeggen, roamen van living-5.0 naar tuin-2.4 verloopt voor vele toestellen niet vlekkeloos. Laat staan van tuin-2.4 naar tuin-5.0 eens daar dicht bij. Ook keuzes (b) of (c) zijn niet perfect. Ik gebruik keuze (b) [maar dat is niet mijn keuze, wel die van de betrokken meerderheid]. @Steven-E indien jij keuze (c) bedoelde: ook roaming tussen 'home-2.4' en 'home-5.0' verloopt niet steeds, voor een aantal toestellen, zoals het hoort. En, uiteraard, stel: je komt thuis van een uitstap ... de eerste SSID 'in zicht' is een (trage) 2.4 ... welnu, de meeste toestellen connecteren correct met die SSID, maar, roamen ze later correct naar een (snelle) 5.0? Je zou kunnen stellen: mobile devices mogen enkel 5.0 SSIDs gebruiken, maar, dan is er een andere uitdaging: is de volledige ruimte 'bedekt' met 'mobiel' 5.0? Het is een kosten/baten plaatje. Nogmaals, misschien biedt WiFi6 mesh de geniale oplossing. Al heb ik zo mijn bedenkingen ... : de zwakste schakel via een sterke mesh opstelling, naar een gegeven plaats, is nog steeds zwak. Terwijl een 'klassiek' (of, waarom niet, WiFi6 mesh) wired ethernet AP in de buurt aldaar wellicht de oplossing biedt (indien ethernet tot daar ligt, natuurlijk, ... daar wringt misschien al eens het assepoester schoentje?).

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Welk wifi-kanaal is het snelst of best om te gebruiken?

@NofanTasi ik heb (c).

3 SSID's op alle AP's hetzelfde:

  • 2,4 Privé
  • 5 Privé
  • 2.4 Guest

Maar alles is hier Apple. Zowel de AP's (Airport Extreme), als de clients: macbooks, Iphones, Ipads. Uitgenomen wat IOT devices van Nest: thermostaat, deurbel, Hub en rookmelders.

Wellicht heb ik daardoor een vrij vlotte setup in vergelijking met installaties waar verschillende merken door elkaar worden gebruikt.  Het werkt alleszins super hier op deze manier.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Welk wifi-kanaal is het snelst of best om te gebruiken?

Vroeger hanteerde ik het door @NofanTasi beschreven (b)-scenario. Een D-Link hier, een Sitecom daar, een ... Als wifi analyzer heeft inSSIDer van MetaGeek me altijd goed geholpen, zelfs nu nog.

 

Een aantal jaar later verving ik mijn AP's door producten van Apple: 1 AirPort Extreme en 2 AirPort Express. Instelling(en): roaming + ethernet backhaul.

 

https://support.apple.com/nl-be/HT202056

 


@Steven-E  schreef:

@NofanTasi ik heb (c).

3 SSID's op alle AP's hetzelfde:

  • 2,4 Privé
  • 5 Privé
  • 2.4 Guest

Maar alles is hier Apple. Zowel de AP's (Airport Extreme), als de clients: macbooks, Iphones, Ipads. Uitgenomen wat IOT devices van Nest: thermostaat, deurbel, Hub en rookmelders.

Wellicht heb ik daardoor een vrij vlotte setup in vergelijking met installaties waar verschillende merken door elkaar worden gebruikt.  Het werkt alleszins super hier op deze manier.


Yep, die Apple AP's zijn/waren top. In mijn geval, ik heb me sindsdien geen zorgen meer moeten maken over de kanaalkeuze. Gewoon op automatisch laten staan en ça marchait brilliantly.

 

Wel ó zo jammer dat Apple de stekker uit de ontwikkeling van nieuwe AP's heeft getrokken! Het was nochtans eenvoud en betrouwbaarheid troef.

 

Heden beschik ik over Asus Aimesh. Zo af en toe heb ik de kanaalkeuze handmatig moeten tweaken doch stilaan zijn de kinderziekten verleden tijd geworden.