Beantwoorden
WimVDK
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

ipv6 werkend krijgen

Hey mensen,

 

Ik probeer momenteel ipv6 werkend te krijgen zonder success. Ik heb een eigen router (XR500) en daar is de ipv6 functie geactiveerd en werkend. In het controlpanel zie ik een ipv6 en ook in windows heeft m'n pc een ipv 6 fe80::2935:725:(snip):(snip)

 

De telenet modem is van het type CH7465LG-TN met die wifi-functie gedeactiveerd en de router in DMZ geplaatst (geeft anders regelmatig problemen met plex omwille van dubbele firewall (router & telenet modem) ook als de telenet modem firewall is uitgeschakeld.

 

Volgens de telenet documentatie zou hun bovenstaande modem ipv6 compatibel zijn, maar gelijk welke ipv6 test ik erop los laat, inclusief hun eigen test via mijn.telenet.be zegt dat ipv6 niet werkt

 

IPv6-verbinden: niet gelukt (IPv6 wordt niet ondersteund door je toestel)

IPv6-adres: n/a

IPv4/IPv6-verbinding met groot bestand: niet gelukt (IPv6 wordt niet ondersteund door je toestel)

IP-adres: n/a

 

Welke MODEM ONLY moet ik hebben (en instellingen) om dit werkend te krijgen van mijn router > door de modem > naar buiten toe?

 

De CV7160E?

 

Modem ONLY! die ingebouwde wifi gebruik ik nooit omdat je daar veel te weinig in kan afstemmen naar persoonlijke eisen.

0 Likes
19 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

ipv6 werkend krijgen

@WimVDK 

 

De echte modem-only kan je niet meer verkrijgen bij Telenet. Je kan wel terugvallen op de E-Router. Daar kan je MAC Passthrough op activeren waardoor je (voor IPv4) rechtstreeks op het internet geraakt met uw eigen router, die dan een publiek IPv4 adres krijgt. Op IPv6 is dat niet van toepassing.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimVDK
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

ipv6 werkend krijgen

ik ben niks met te weten wat er NIET meer te verkrijgen is. Ik moet weten wat er WEL te krijgen (en modelnummer) is en werkt met ipv6 en hoe ik die moet activeren. Rommelen met MAC's, liever niet. Doe maar de DMZ.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

ipv6 werkend krijgen

DMZ is enkel van toepassing op IPv4, net zoals de "bridge" functie op de E-router (CV8560E).

 

Om IPv6 werkend te krijgen achter je eigen router heb je prefix delegation nodig. Ik weet niet zeker of de CH7465LG-TN dit ondersteunt.

Je eigen router moet dan zodanig ingesteld worden dat deze via het DHCPv6 protocol een prefix aanvraagt.

Momenteel lijkt je eigen router zich enkel als client aan het netwerk te verbinden, en deze krijgt dan via SLAAC een IPv6 adres, echter geen prefix. De prefix is nodig, om daaruit adressen in het achterliggende netwerk te kunnen verdelen.

 

Momenteel is IPv6 wel geactiveerd op je PC, maar deze krijgt geen IPv6 adres van de router, noch router-advertisements. De PC heeft enkel zijn zelf gegeneerde link-local address. Daarmee kan de PC niet naar het internet communiceren.

 

Weet iemand of prefix delegation ondersteund wordt door de CH7465LG-TN? Ik kan het zelf niet testen. Ik heb een CV8560E. Anders is het misschien nodig je router om te wisselen voor de CV8560E. Deze omwisseling is normaal kostenloos.

Het zal in ieder geval nodig zijn je eigen router juist te configureren. Default is IPv6 waarschijnlijk niet aktief, of toch in ieder geval niet correct geconfigureerd.

 

Er zijn andere manieren (work-arounds) om IPv6 misschien toch werkend te krijgen, via proxy, of door een tunnel, maar ik zou toch eerst proberen dit middels Prefix Delegation te doen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimVDK
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

ipv6 werkend krijgen

Router staat bij mijn weten goed afbeelding.png

IPv6 is wel degelijk actief, want zonder bovenstaande instelling van "type internetverbinding" te wijzigen van "uitgeschakeld" in "Automatisch detecteren" toonde de windows adapter eigenschappen geen ipv6 adres.

 

Probleem zit bij mijn weten bij de telenet modem/aio. Hun eigen ipv6 test zegt "niet compatibel"

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

ipv6 werkend krijgen

Helemaal onderaan, ipv DHCP server gebruiken , automatisch aanklikken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimVDK
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

ipv6 werkend krijgen

Done, al zie ik in mijn adapter properties geen wijziging van ipv6 adres. Nu nog de juiste modem-only?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

ipv6 werkend krijgen


@WimVDK  schreef:

ik ben niks met te weten wat er NIET meer te verkrijgen is. Ik moet weten wat er WEL te krijgen (en modelnummer) is en werkt met ipv6 en hoe ik die moet activeren. Rommelen met MAC's, liever niet. Doe maar de DMZ.


Wat een betweterige arrogantie ...

Je komt hier om hulp vragen, en het eerste antwoord dat je krijgt schiet je al af.

Rommelen met MAC''s ??

Je rommelt dus liever met DMZ, in plaats van jouw router een extern IPv4 te laten geven? 🤔

 


@WimVDK  schreef:

Done, al zie ik in mijn adapter properties geen wijziging van ipv6 adres. Nu nog de juiste modem-only?


Zoals hierboven al unaniem aangehaald, de modem die je nodig hebt (met model nummer) is de E-router met model nummer CV8560E. Dit is een (Docsis 3.1) HGW zonder WiFi.

  1. als je verder wil klooien met DMZ kan je dat perfect doen met de CV8560E, maar ons advies is jouw eigen router (XR500) in de MAC bridge zetten, zodat deze een publiek IPv4 krijgt.
  2. wat betreft IPv6: dit is actief, je hoeft hiervoor op de Telenet router niets in te stellen. Maar je moet het wel correct instellen op jouw eigen router (Prefix delegation). Dan krijg je een /60 subnet uit het /56 prefix van de HGW.

En of je nu een modem-only gebruikt, of de CV8560E maakt niets uit: in beide gevallen moet je jouw router correct instellen voor IPv6 PD!!!

Dus leer zelf eerst een en ander over IPv6 voor je begint te roepen dat je een modem-only nodig hebt 😫

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

ipv6 werkend krijgen


@WimVDK  schreef:

ik ben niks met te weten wat er NIET meer te verkrijgen is. Ik moet weten wat er WEL te krijgen (en modelnummer) is en werkt met ipv6 en hoe ik die moet activeren. Rommelen met MAC's, liever niet. Doe maar de DMZ.


Ik schreef toch dat het enkel gaat met de E-Router ...

En ook dat IPv6 niks te maken heeft met bridging of MAC passthrough ... (of wat versta jij onder "niet van toepassing")?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimVDK
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

ipv6 werkend krijgen

@flip1953Je begrijpt me verkeerd. Heeft niks met arrogantie te maken. Is meer een kwestie van gewoontes wat betreft ipv4 toch. Destijds (en nu nog, net zelfs nog getest) is het plaatsen van mijn eigen router in de modem DMZ nodig omdat der anders problemen zijn met mijn Plex server bereikbaarheid buiten de LAN omgeving. Is anders niet of sporadig bereikbaar, zelfs als de telenet modem firewall is uitgeschakeld en port forwarding actief in de telenet modem, dan nog is er gedoe met "double NAT" (modem firewall + router firewall)

 

Was ook voor mij niet rommelen. XR500 kreeg van de telenet modem een "lokaal IP", dat ip 192.168.0.170 in de modem DMZ plaatsen (maar 1 IP mogelijk) en hop. Plex is onmiddelijk en zonder problemen continue bereikbaar.

 

Mocht mijn eedere bericht als arrogant zijn overgekomen, mijn excuses. ik weet genoeg van techniek maar ook niet alles, weet zoals de meeste ook dat je een MAC adress ook niet echt iets verkeerd me kan doen. Is het unieke "hardware adres" zeg maar van de netwerk adapter.

 

@StefaanHDat schreef je inderdaad maar je gaf geen model nummer. Enkel "E-router" en in mijn origineel bericht vermeldde ik de CV7160E.

 

Hoedanook wordt jullie advies van iedereen hier uiteraard ter harte genomen. Vandaar dat ik beide modellen even ben gaan opzoeken hier en vondt dit bericht. https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Nadelen-CV8560E-vs-EMTA-modem-modem-only/...

 

Is hier iets van toepassing voor correct ipv6 gebruik in mijn usecase??

0 Likes
WimVDK
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

ipv6 werkend krijgen

Om ook nog even in te pikken op die mac bridge, doe ik dat in "mijn telenet"? Is het in eerste instantie gewoon modem omwisselen en de router in een ethernet port van de nieuwe modem te plaatsen en IPv4 zou iig moeten werken dan. Alle instellingen worden vanuit "mijn telenet" beheerd en geen lokaal "modem panel (vb 192.168.0.1)

 

behalve het plaatsen van mijn router in de huidige DMZ ben ik nooit meer in die modem omgeving geweest.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

ipv6 werkend krijgen

Als je het MAC adres van de eigen XR500 via mijn telenet configureerd in de bridge instelling heb je geen DMZ nodig, en krijgt je eigen router een eigen publiek IPv4 adres. De Telenet HGW doet dan ook geen NAT meer. Enkel de CV8560E ondersteund dat. Bij alle andere router modellen zul je dubbel NAT hebben. De echte modem-only is net meer verkrijgbaar.

 

Wat betreft IPv6; zoals ik hiervoor aangaf, er zijn 2 zaken die correct geconfigureerd moeten zijn.

1) IPv6 moet geactiveerd zijn - dit is dus het geval. Je router ontvangt een IPv6 adres, en de nodige routing informatie. De router zelf kan dan op het internet communiceren.

2) Je eigen router moet een prefix aanvragen (de WAN poort gebruilkt daarvoor DHCPv6 in client mode). Bij de meeste routers kun je een hint ingeven, voor hoelang de prefix moet zijn. Bij Telenet is dit /60. Op de LAN moet de router zich als server gedragen, en adressen uitdelen uit de verkregen /60 prefix.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimVDK
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

ipv6 werkend krijgen

Is die CV8560E dan geen "modem only" of is er nog een model waar ik geen weet van heb die "modem only" is en niet meer verkrijgbaar. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

 

Wou daarnet iig langsgaan bij lokale telenet winkel maar waren al dicht om 17u, en tijdens de week heb ik daar door het werk geen tijd voor. Staat dus on-hold tot volgende zaterdag.

 

Stap 1 is dus die modem omgeruild zien, en dan kunnen we over naar stap 2. De dingen juist instellen en hopelijk ipv6 werkend krijgen.

 

iig bedankt al aan allen voor de info!

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

ipv6 werkend krijgen

@WimVDK 

 

Inderdaad, de E-Router ( de  CV8560E als je dat liever hebt) is geen echte modem-only. Het is net als iedere andere HGW een combo toestel bestaande uit een modem en een router.

Het verschil met de andere HGW modellen is dus dat je in de settings een MAC adres kan ingeven dat vervolgens "gebridged" gaat worden. Bridgen is niet echt de correcte term, het is een MAC Passthrough, maar goed. Het resultaat is dat de eigen router die je aangesloten hebt voor IPv4 rechtstreeks naar het internet doorgesluisd wordt en dus een publiek IPv4 adres krijgt. Geen dubbele NAT meer, en dus geen DMZ meer nodig.

 

Voor IPv6 telt dat dus allemaal niet maar dat is niet nodig ook niet.

 

En de laatste echte modem-only die beschikbaar was is de CV7160E zoals je zelf reeds aangaf. Reeds geruime tijd kun je als gewone klant geen echte modem-only meer krijgen. De E-Router met "bridging" is the next best thing.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimVDK
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

ipv6 werkend krijgen

Kort door de bocht is die "bridge mode" dan eigenlijk hetzelfde als router in de DMZ plaatsen (waardoor die ook theoretisch rechstreeks met het internet is verbonden)

0 Likes