Zonet de telenet-technieker over de vloer gehad, voor een modem-upgrade naar een sneller model, zodat we gigabit internet zouden hebben.
De bestaande modem was een modem-only, op eigen vraag.
De persoon verving de bestaande modem door iets wat verdacht veel op een HGW leek, maar verzekerde me ervan dat het een modem-only was.
Modelnummer was CV8560E.
Onmiddellijk tot de constatie gekomen dat mijn firewall een 192.168.x.x adres kreeg op zijn WAN, dus niet ok!
Technieker heeft getracht de router uit te schakelen die in het toestel zat, maar dit werkte niet.
Toch even een speedtest gedaan: 700 mbps (vermoedelijk bottleneck in mijn firewall, 1 vd cores ging naar 100%).
Na telefoon naar een hulplijn heeft hij voorgesteld om een iets ouder, "echt" modem-only toestel te hangen, de CV7160E.
Deze geeft mij een correct ip-adres op de WAN, zonder DHCP ertussen.
Helaas houdt hij ermee op aan 500 mbps, ipv de 700 die de andere modem haalde.
Volgens de technieker komt dit doordat de 7160 24 kanalen heeft, terwijl de 8560 er 32 heeft.
Daardoor kan de 8560 hogere snelheden aan.
Er bestaat volgens hem geen "echt" modem-only toestel met 32 kanalen, waardoor je dus verplicht bent te kiezen tussen "slechts" 500 mbps, of dubbele NAT...
Klopt dit allemaal wel? Lijkt me voor de business klanten toch zeer vreemd dat we niet meer kunnen kiezen voor een modem-only, en tegelijkertijd de hoogste snelheid vragen?
... Meer weergeven