Op de analoge zenders hebben we geen enkel probleem. Volgens beide TV's : 92% signaalsterkte. En uitstekende beeldkwaliteit. Maar nu de transitie naar digitaal voor de deur staat. Moeten we ook digitaal kunnen kijken met een CI+ kaartje. Dus in beide TV's een kaartje gestopt, ik heb ze ook al eens omgewisseld maar het probleem blijft.
Ik heb een Philips 32PFL7606(10 meter nieuwe coax) en een Samsung 49Q70R (20 meter nieuwe coax). Op beide TV's gebruik ik "TV met een kaartje" Sinds de nieuwe coax kabels zijn gelegd is de signaalsterkte bij de Philips TV gestegen van 63% naar 78-82%. De Samsung heeft nu geen last meer van het te zwakke signaal en geeft nu 100% met af en toe een glitch. Maar de Samsung blijft 5 BER (fouten) geven en in de logboek blijven veel momenten met een te lage signaalsterkte opduiken meerdere keren per dag. De Samsung geeft nu met de nieuwe coax wel GEEN foutmeldingen meer ("dit is een gecodeerd signaal, neem een abonnement" "Geef het netwerk ID" enz.), terwijl je zat te kijken naar VTM of VRT.
De Philips geeft af en toe zwarte frames , wanneer je dan de signaalsterkte opvraagt, zie je die zakken van 100% naar 92% en loopt de BER sterk op. Maar dit is slechts op sommige zenders op bepaalde uren. En die blijken overeen te komen met de meldingen in het "te zwakke signalen" logboek van, de Samsung TV.
Beide coax-en hangen elk op een +4dB uitgang van de Telenet-NIU
Nu is er nog een oud stuk Coax van 6 meter vanop de straat naar de Telenet binnen-installatie. Deze coax is slechts 5 mm dik en heeft geen enkele vermelding van merk noch type. Vermoedelijk nog eigendom van Elektrabel/Intergem (nu Engie/Fluvius).
Kan een nieuwe PE6 coax mijn probleem oplossen of moet Telenet gewoon de signaalsterkte verhogen ? Zodat, het af en toe verzwakken van het signaal niet meer onder een drempel zakt die de zwarte frames(flitsend beeld) en foutmeldingen("dit is een gecodeerd signaal, neem een abonnement") veroorzaakt op de Philips TV.
Van harte dank bij voorbaat.
... Meer weergeven