Beantwoorden
kieken10
Freshman Weetjesweter
Berichten: 24
Dat loopt vlotjes. A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Kan ik nog met deze FM ontvangen of kan ik deze nog gebruiken als antenne aub?

20210915_121834.jpg

 

Titel gewijzigd door Daan (mod) | Vorige titel: FM ontvangst

0 Likes
24 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Op de Telenet kabel zit geen FM signaal meer.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kieken10
Freshman Weetjesweter
Berichten: 24
Dat loopt vlotjes. A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

wat is dan als oplossing aub

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Een gewone draad als FM antenne en de gewone aardse zenders ontvangen. Voorlopig zal dit nog lukken maar de FM zenders gaan ook verdwijnen.

Oplossingen op langere termijn is een DAB ontvanger of internetradio.

De radiozenders zitten ook nog op de kabel maar in digitale vorm, te ontvangen met een Tv-box, digibox, digicorder, TV met een kaartje of met een box van Telenet voor digitale radio ontvangst. Deze box heeft wel geen luidsprekers en moet aangesloten worden op een versterker.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
CiaranBE
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Wat een systeem! Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Gewoon even op Google zoeken voor "FM antenne met coax aansluiting" en dan zal vast wel 1tje vinden.


Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren indien u vraag is beantwoord zodat anderen met hetzelfde probleem makkelijk een oplossing kunnen vinden.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

@kieken10Je investeert beter in een dab+ internet radio dan heb je beide opties in 1, fm stopt normaal tegen 2024, tot dan hebben de grote zenders nog een licentie voor fm.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

fm zal nog even duren

dab+radio  de prijzen liggen hoog en nog geen echte keuze

en multi ontvangers is nog beperkt en nog een prijs dat ook te hoog is voor wat je krijgt

dab+ de radio zenders worden op een 1 band geduwd om kosten te besparen dus ontvangst moet goed zijn

als je een radio koopt bij inlevering van oude radio bij vanden bo krijg je korting

https://presse.maradio.be/recyclez-votre-ancienne-radio-pour-une-dab--laction-nationale-de-maradiobe...

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

@luc55 nog even duren, 2 jaar ongeveer, een jaar is zo voorbij, nu nog investeren in een FM radio is weggesmeten geld, er gaan zelf Digitale regionale DAB+ zenders komen, zodat FM dan snel weg kan, want veel regionale zenders zijn nu gewoon ketenradio's met hetzelfde in elke gemeente alleen met een andere radio naam.

en veel soeps zit er niet meer tussen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

De nieuwe licenties gaan wel pas in op 1 januari 2023. Dus ook als Qmusic, Joe en/of Nostalgie of de nieuw kommer Studio 100 dit gaat over fm en dab+  is voor 10 jaar

ze zouden willen dat radio 2 alleen nog dab+ radio te beluisteren is om vlugger over te schakelen

maar een paar jaar geleden waren ze samen met radio 1 nog te beluisteren via an radio

dus dit zien ze niet zitten

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Extract uit dit van de vrt site:

Uit onderzoek blijkt dat Vlamingen in 2018 al meer dan een vijfde van de tijd via digitale kanalen naar de radio luisteren, vooral via internet. Experts verwachten dat het digitale aandeel de komende jaren nog sterk zal toenemen en vermoedelijk in 2022 al meer dan de helft zal bedragen.

Pas als de helft van het geluisterd volume effectief digitaal is, zal de Vlaamse overheid samen met de radiozenders een stappenplan uitwerken. Op dat moment moet de overheid duidelijk maken op welke termijn ze de volledige overschakeling naar DAB+ wil gerealiseerd zien en hoe die zal verlopen.

Sinds Telenet geen FM signaal meer uitzend is de kans groot de de helft van het geluisterd volume effectief digitaal is. Dus het verdwijnen van de FM band kan er nog sneller zijn dan velen denken.

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

de regering ontvangt voor fm en dab+  geld om de band te gebruiken nu zullen ze deze nog even een tijd behouden zeker nog 10 jaar nu de inkomsten tegen vallen van andere zakken

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

@luc55het zou eens sneller kunnen gaan dan je denkt, vanaf februari 2022 gaan ze starten met lokale radio via DAB+, eens die er zijn zal het sneller gaan.

en al die grote die je noemde die voor een FM licentie kunnen gaan zitten op DAB+, dus wordt FM overbodig voor hen, ze hebben bijna de gehele DAB+ Mux voor hen alleen.

 

https://radiosite.eu/Thread-Ook-plekje-voor-lokale-omroepen-op-DAB-in-Vlaanderen


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

gaat over een test fase en starten met 125 radio zenders verdeeld over verschillende provincie maar eerst moeten er nog gesprekken met brussel dit kan moeilijk worden  over de verdeling

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Ik zat ook met hetzelfde probleem bij de signaalswitch, twee dure Yamaha-receivers die plots geen FM meer konden ontvangen. Dat in combinatie met een huis van gewapend beton, zodat de draadantenne van Telenet ook geen oplossing gaf. Een tussenoplossing als een digicorder of digitaal/analoog omzetter van telenet zag ik ook niet zitten; meer complexiteit voor iets wat telenet ons had afgenomen.

Dan maar voor de die-hard oplossing gegaan, een buitenantenne geinstalleerd via een extra coax-kabel. In eerste instantie koos ik voor de König KNANUV01BLTE. Dit is echter in essentie een TV-antenne, die wel goede DAB+ ontvangst geeft maar ruis op verschillende FM-frequenties. Dat kon dus veel beter. Uiteindelijk voor de Sirio-SD-27 FM dipool gekozen. Dit is een simpel concept, maar zeer degelijk van constructie en deze presteert uitzonderlijk goed, zowel voor FM als voor DAB+. We zijn dus ook toekomstproof als FM ooit uit de ether verdwijnt. Het kan overigens in principe nog beter dan met een FM dipool als je kiest voor een 3 of zelfs 5-element FM-dipool. Je voegt dan extra gain toe aan je FM-ontvangst, maar wel slechts voor 1 zendmast aangezien je omnidirectionaliteit wegneemt. DAB+ - ontvangst zal ook verminderen. Dus in veel opzichten is een FM dipool de beste oplossing. Vergeet niet om hem vertikaal te plaatsen gezien de polarisatie van het FM-signaal. Je kan er alles over lezen op deze site: https://www.aerialsandtv.com/knowledge

/fm-and-dab-radio  - ik ging eerst bij hen kopen want ze zijn zeer behulpzaam en weten zeer goed waarover ze praten. Brexit stuurde echter roet in het eten, maar die problemen hebben ze ondertussen wel opgelost. Hun antennes komen overigens van https://www.blake-uk.com/category/aerials-radio.html maar dat is de fabrikant en die zal enkel grote orders verwerken.

GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Kan ik mijn FM ontvanger nog gebruiken als antenne?

Kleine correctie, het is niet de Sirio SD-27 dipool (dit is een CB-antenne) maar de Sirio SD-FM Dipole 87 - 194 MHz UHF  die ik heb gekozen. AerialsandTV hebben een analoge antenne (en nog veel meer modellen) - zie ook mijn tekst hierboven, en hun website.

0 Likes