Beantwoorden
NicolasBE
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

Ik heb een paar maanden geleden in een Telenet winkel al eens laten vallen dat we verhuizen eind december. De man vroeg het adres, en kon toen al zien dat er al een "signaal" binnen zat. Betekent dat een soort real time test dat de aftakkabel al binnen ligt? (of kan die data out of sync zijn?). Het is maar omdat ik het huis maar een half uurtje mocht bezichtigen toen, en niet direct een kabel zag liggen in de kast met algemene diensten. Het huis is volledig verbouwd, dus ik vroeg me eigenlijk af of die status "signaal binnen" niet van voor de verbouwingen dateert. Het is maar om te weten wat ik moet vragen wanneer ik m'n verhuis definitief doorgeef. Zeker ook omdat ik geen risico wil nemen met thuiswerk die er weer aankomt en dat ik me geen cut-of kan permitteren 🙂

 

Titel gewijzigd door Ellen (mod) | Vorige titel: Verhuis

0 Likes
14 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

@NicolasBE 

De persoon die heeft gekeken of jij kan verhuizen naar dat adres heeft dat goed gedaan en jij kan je diensten daar aansluiten. 

Het is niet zo dat zij een real time meting doen of er een signaal is maar ze hebben nagekeken voor jou of je aansluitbaar bent. Dus je bent in dit geval aansluitbaar en je kan met een gerust daar je diensten heen laten verhuizen. Vergeet niet om 6 weken op voorhand je verhuis te regelen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

Het bewijst in ieder geval dat het zou moeten aanwezig zijn. Als de vorige bewoner het ondertussen heeft verwijderd dat is ook een mogelijkheid. Je kan het in elk geval nazien en navragen. Is het niet meer het geval kan je eventueel al een nieuwe kabel voorzien. Zeker als het een gevel aansluiting is. Als er graafwerken op straat zijn dan doe je best zo vlug mogelijk een aanvraag. Maar in elk geval kan je en kabel klaarleggen, lang genoeg om tot het aansluitpunt te geraken. Met een gevelaansluiting is dat het makkelijkst en ook de snelste oplossing voor een aansluiting.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
RuZ
Freshman Veelweter
Berichten: 158
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

Het kan zijn dat de medewerkers van Telenet zien dat er op het adres een aansluiting geweest is of dat er een kabel met actief signaal of een kabel zonder signaal (met geplaatste filter) is waarop je zou kunnen aansluiten.

 

Maar stel dat de vorige bewoners een renovatie hebben gedaan en de kabel achter het pleisterwerk hebben weggewerkt omdat ze bv een proximus-aansluiting hadden. Dan kan de technieker van Telenet geen aansluiting doen.

Best zoek je eens of je de kabel kan vinden. Is er een kelder? Of zie je - in geval van een gevelaansluiting - de kabel ergens naar binnen gaan?

Enkel zo kan je weten of er een aansluiting mogelijk is zonder dat je een nieuwe kabel moet voorzien.

NicolasBE
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

Nog een extra vraag hieromtrent. In de kast in de gang waar alle diensten zitten (water, gas, elektriciteit, zekeringskast) is er geen stopcontact aanwezig.

 

Bij oplevering zei de verkoper "dat dat geen probleem is voor een telecom technieker, dat die de dag zelf wel snel via de zekeringskast dit zou voorzien"

 

Klopt dit, of contacteer ik beter nog een elektricien op voorhand?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

Ik vrees dat de technieker daarvoor geen tijd heeft om de zekeringkast te openen en een extra verbinding + stopcontact te plaatsen. Dat is tenslotte iets dat de elektrieker moet voorzien. Een stekkerblok of dominitstekker op een bestaand stopkontakt aansluiten dat duurt maar een paar minuten maar zoiets ben je rap een half uurtje of meer zoet mee. Contacteer een elektricien.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NicolasBE
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

Ondertussen is de elektricien langsgeweest om een aantal stopcontacten te voorzien in de kast met de nutsvoorzieningen.

Dus nu ben ik aan het aftellen tot mijn verhuis op woensdag en tegen dat de Telenet technieker langskomt op donderdag.

Ik ben wel wat "nerveus", zeker met het oog op telewerk dat het donderdag wel in orde zal komen. Ondertussen heb ik gemerkt, dat we voorzien zijn van "gevelbekabeling" (zie foto). Ik denk echter dat er geen aftakkabel in die kast met nutsvoorzieningen binnenkomt. De rode pijl links is waar de nutsvoorzieningen binnenkomen. Dus hopelijk kan de technieker dat in orde brengen.

Dus binnen is alles ontzettend proper in orde gebracht, met de UTP kabels uit de kamers naar die kast + waar de TV moet komen is er ook een soort aansluiting die ook naar die kast gaat. Maar daar moet er dus een modem in komen 🙂

Ik heb dus gekozen voor een comfortinstallatie (geen aankoopbevestiging gekregen, maar wel bevestigd via Telenet center dat ze 23/12 effectief komen). Ik weet bv ook niet of ik mijn oude modem moet meenemen. Stress, stress, stress 🙂

 

2021-12-17_8-19-54.jpg

 

 

 

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2695
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

ze hebben een toestel om de kabel te zoeken

zie je een kabel van de gevel verdeler in je huis gaan

ander trekken ze een nieuwe

best dat je deze centrale zet om de ontvangst van wifi beter te maken

de nui mag in een kast  best niet in buurt van elektrische kast (storing)

de technieker zal dat eens zien en tips nog geven als er nog kabel moeten getrokken worden

hij zal je kabel geven daarvoor als er geen meer is of als de kabel in slecht staat is

 

 

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

@NicolasBE  De klant moet ook de buitenkabel voorzien, lang genoeg tot aan het aansluitpunt van Telenet.

Hier vind je meer info.

Om zeker te zijn dat de installatie kan doorgaan breng je best zelf al een kabel naar binnen, laat deze opgerold buiten hangen zodat de technieker deze kan aansluiten.

Misschien dat @igvfer dat nog kan verduidelijken als ik het niet helemaal juist uitleg.

Screenshots van die pagina:

Wheng_0-1639817762918.png

 

Wheng_1-1639817812134.png


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

@NicolasBE   Modems moet je laten hangen. Ze hangen wel een nieuwe. Het best is dat je zelf een dropkabel (zo'n zwarte coax) voorziet, lang genoeg om tot aan de aftakdoos te geraken. In uw geval een 6mm kabel. Zorg ervoor dat je het gaatje in de buiten muur al geboord hebt. Van buiten naar binnen licht oplopend om waterinsijpeling te voorkomen. De technieker zal de kabel op de gevel wel vastmaken. Maar als je het liever zelf doet geen probleem. Dan is het zoals je het zelf wil.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NicolasBE
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

@igvfer Zou het kunnen dat dit dat wit geverfde kabeltje is dat binnenkomt? (Redelijk dun). Vindt wel niet binnen waar dit aankomt... Tenzij dat ergens op die contactdoos zou zitten?

Screenshot_20211218-105314_Gallery.jpg

 

Screenshot_20211218-105357_Gallery.jpg

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

@NicolasBE  Het ziet er naar uit dat het dat kabeltje is. Ik zou het vervangen door een nieuwe kabel en deze laten toekomen waar jij het wil. Want dit kabeltje ziet er niet naar uit dat het nog voldoende kwaliteit heeft voor een goed (internet) signaal.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NicolasBE
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dat loopt vlotjes. Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

@igvfer probleem is dat ik twee linkerhanden heb 😊

 

Bon... Rest nu nog de vraag waar het kabeltje binnenkomt in huis, dat blijft een mysterie. Hopelijk niet ergens doorgesneden bij de verbouwingen.

 

Hopelijk een flexibele technieker, en best dus wat nieuwe draad hebben klaar liggen.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

@NicolasBE   Dat zou ik zeker doen, een nieuwe kabel klaarhouden. Zeker als je alles wilt laten samenkomen in een technische ruimte.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2695
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Aftakkabel aanwezig bij verhuis?

oude kabel moet weg is de kabel naast en boven raam dus

hij gaat de oude er uit trekken en gat groter uitboren en nieuwe stekken

als je zelf niet handig ben laat het uitvoeren

kan zijn dat hij geen tijd heeft  om dit te doen dan wordt het later ingeplant

maar hij zal zien wat hij doet of wat je nog kan doen

modem best centraal zetten niet een afgesloten kast

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-wifi/

 

0 Likes