Beantwoorden
rover
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Ander IP bij gebruik No-ip (DDNS, Dynamic DNS)

Hallo iedereen

Ik ben huidig klant bij proximus en heb enkele dagen geleden mijn homeserver opgezet. Ik maak gebruik van de DDNS service via No-ip. In de instellingen van de router heb ik twee poorten geforward (voor SSH en minecraft), de DDNS instellingen juist gezet en mijn server een vast (lokaal) IP-adres toegekend. Ik besloot om als ultieme test een minecraft-server op te zetten waar vrienden naar kunnen verbinden via (zonder de echte gegevens publiekelijk online te zetten) bvb.: A.myddns.me:B, met B zijnde het poortnummer.

De server is perfect toegankelijk wanneer eender wie van men vrienden het publieke IP gebruikt van mijn server met het poortnummer erachter (109.x.x.x:B), echter wanneer ze de no-ip dns naam gebruiken met het poortnummer erachter (A.myddns.me:B) lijkt er iets vreemds op te duiken. Na wat debugging met de vrienden kwamen we tot het besluit dat er enkel een probleem leek op te duiken bij diegene die achter telenet als provider zaten, bij al de rest lukte het perfect op beide manieren. Bij het gebruik van de tracert tool kwamen we erachter dat de telenet klanten gewoonweg een totaal ander IP-adres kregen zijnde in het bereik van 213.x.x.x, wanneer mijn publiek IP-adres (aangegeven door whatismyipaddress.com) eigenlijk in het bereik van 109.x.x.x ligt.

Heeft iemand hier een verklaring voor en misschien ook een idee van hoe ik dit kan oplossen? Is dit een fout die ik heb gemaakt? Staat telenet het gebruik hiervan gewoon niet toe? Alle brainstorming is welkom!

 

4 reacties
Ex-Netweter
 

Ander IP bij gebruik No-ip (DDNS, Dynamic DNS)

Telenet heeft wellicht haar DNS-servers nog niet geüpdatet of stuurt je domeinnaam bewust naar een ander IP-adres.
Kijk zeker eens na in een webbrowser waar dat IP-adres (213.x.x.x) naar toe leidt.

Vraag je vrienden eens om Google DNS (8.8.8.8) of een andere DNS-server te gebruiken. Opgelet, op een Telenet-modem kan je de DNS-servers (via Mijn Telenet) niet wijzigen! Je kan wel de DNS-server wijzigen op je eigen apparatuur zoals een eigen (Wifi)-router of in de netwerkinstellingen van je computer.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ander IP bij gebruik No-ip (DDNS, Dynamic DNS)

Kijk eens in je no-ip account welk publiek IP adres je daar hebt staan. Heb je uw DDNS goed ingesteld op, het maakt niet uit waar, zodat je publiek IPadres automatisch goed wordt geupdated. Doe dat op een toestel die altijd aanstaat, een NAS server, een IPcamera of wat dan ook. Ik denk niet dat het komt, zoals elders wordt gesuggereerd door de DNS servers. Uw correspondenten gaat trouwens eerst naar die DDNS naam en dan pas naar je publiek IPadres. Maar telenetklanten kunnen misschien die google servers instellen. Al is het updaten van DDNS servers een automatisch proces waarbij de ene server zijn lijst doorstuurt naar de andere server. Dat kan wel enige tijd duren (een paar uur?).

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
rover
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Ander IP bij gebruik No-ip (DDNS, Dynamic DNS)

Kijk eens in je no-ip account welk publiek IP adres je daar hebt staan.

Hier staat alles correct geconfigureerd. Het geeft weldegelijk mijn correct public IP-adres aan.

Heb je uw DDNS goed ingesteld op, het maakt niet uit waar, zodat je publiek IPadres automatisch goed wordt geupdated.

Yep dit werkt ook correct. Wordt automatisch geupdate.

Maar telenetklanten kunnen misschien die google servers instellen.

Zelfs indien ze de Google DNS servers op hun lokale laptop instellen lukt het nog steeds niet. Opnieuw lukt het wel bij anderen die bvb bij proximus of orange hun internet abonnement hebben.

Dat kan wel enige tijd duren (een paar uur?).

Klopt, maar er zat vaak zelfs een week tussen testen in omdat we enkel in weekends hier mee bezig waren.

 

 

Als ik de tracert tool gebruik loopt het enkel tot en met telenet servers, dus ik vermoed weldegelijk dat telenet dit toch onderschept op een of andere manier.

Ik heb nu inmiddels ook eens geprobeerd om een andere DDNS naam bij dezelfde (No-ip) te gebruiken en ben gegaan van: x.myddns.me naar x.redirectme.net en dit lijkt zonder problemen te werken. Weldegelijk telenet die zich weer met zaken moeit waar ze niet mee zouden moeten bezig zijn...

Ex-Netweter
 

Ander IP bij gebruik No-ip (DDNS, Dynamic DNS)


@rover  schreef:

Zelfs indien ze de Google DNS servers op hun lokale laptop instellen lukt het nog steeds niet.


Herstart van de laptop of wissen van de DNS-cache is misschien wel nodig. Als ze nog steeds op dat ander IP-adres (213.x.x.x) terechtkomen, moet dat in de webbrowser toch een bepaalde webpagina geven of minstens een foutmelding?


@rover  schreef:

Weldegelijk telenet die zich weer met zaken moeit waar ze niet mee zouden moeten bezig zijn...


Als dit, in dit geval, zo is, moet 213.x.x.x toch uitsluitsel geven? Kijk na of er een webpagina op dat adres bereikbaar is of check wie de eigenaar van het IP-adres is: https://whois.domaintools.com/