Beantwoorden
jaggedd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Kan ik nog een modem-only krijgen in 2022?

Bij de switch van mijn oude abonnement Fiber 200 naar All-internet, had ik een snelheidswinst van mijn downloadsnelheid van 200 Mbps > 300 Mbps zonder meerprijs (ik kreeg al korting op mijn vorige abonnement).

 

Medewerker vertelde mij dat mijn modem-only verouderd was en een nieuwe kon gaan ophalen. Nog even bevestiging gevraagd dat het zeker mogelijk was. Geen probleem was het antwoord.
Zo gegezgd, zo gedaan.
Bij aankomst in de winkel vroeg ik specifiek om de modem-only, maar ik kreeg de CV8560E.
Toen ik de aansluitingen zag had ik al een vermoeden dat het om een modem/router ging, maar de medewerker zei dat ik DHCP wel kon uitzetten en dit nu *het* model was. 

Bij thuiskomst bleek dus niets minder waar, mijn Unifi setup kreeg een 192.168.*** adres en alle portmappings werken niet meer. Ook inloggen op de gateway is niet mogelijk, ook geen instellingen mogelijk via "mijn telenet". M.a.w. dus nutteloos voor een geavanceerde gebruiker.

Dus gebeld naar winkel. Weer eens alles moeten uitleggen aan een andere medewerker, en ze vertelden mij dat ik zeker een modem-only had (want er zit geen WiFi op). Na nog eens uit te leggen wat modem-only nu precies is, hadden ze er geen. 

 

Hier ondertussen gelezen in verschillende topics dat de CV7160E het juiste model zou moeten zijn. Is deze aanname nog steeds correct (topic is namelijk al van even geleden)?  (lees https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Ondersteuning-Giga-speedboost-en-modem-on...)

Dus 2de winkel gebeld. Daar exact hetzelfde (wisten ook niet wat modem-only betekende), alsook naar een derde, en daar ook terug hetzelfde. Nergens een CV7160E beschikbaar. 


Dan maar de technische dienst van Telenet gebeld en het verhaal uitgelegd. Die zeiden eerst dat ik de CH8568LG (de prullenbak) nodig had, maar ook die heeft WiFi. Na overleg bleek dat het niet mogelijk was en ik mijn oude modem terug moest gaan ophalen in de winkel, maar dat ik dan wel terug op 200Mbps kwam, omdat die minder kanalen ondersteund. Te gek voor woorden. 

 

Telenet via Whatsapp benaderd, gewoonweg geen antwoord op mijn vragen. 

Kan iemand hier nu anno 2022 eindelijk wat duidelijkheid in scheppen welke modem ik precies moet hebben en hoe ik die kan bemachtigen. 

Oké, het is misschien uitzonderlijk dat een klant vraagt om iets specifieks, maar deze kennis zou toch wel aanwezig moeten zijn bij de medewerkers. Omdat dit zich zowel aan de telefoon en in verschillende winkels voordeed, is dit ook geen uniek voorval. 

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Modem only 2022

4 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Kan ik nog een modem-only krijgen in 2022?

Ik denk niet dat de DOCSIS 3.0 CV7160E 'modem' nog voor particulieren in voorraad is. Ik zelf hoop voor business nog wel (in geval een toestel de geest geeft). De DOCSIS 3.1 CV8560E 'E-router' is nu inderdaad het model. Ik hoop nochtans dat Telenet snel een DOCSIS 3.1 modem-only aanbiedt. Of vrije keuze laat. Want de CV7160E is inderdaad verouderd.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
jaggedd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Kan ik nog een modem-only krijgen in 2022?

Na nog wat verder te lezen op dit forum kwam ik op het volgende uit. 
https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/CV8560E-in-Bridge-Modus-zetten-en-router-...


TL;DR

Met de CV8560E zou er een bridge-modus mogelijk zijn. Die is pas beschikbaar in "Mijn Telenet", wanneer de medewerker alle 3 de MAC-adressen geregistreerd heeft en de juiste nieuwe modem geselecteerd heeft. Uiteraard momenteel niet te testen, omdat "Je thuisnetwerk" niet beschikbaar is, *zucht*. Na testen update ik topic, for future reference.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kan ik nog een modem-only krijgen in 2022?

@jaggedd 

 

Men heeft u correct doch onvolledig geantwoord bij Telenet.

 

Het klopt dat een echte modem-only niet meer uitgegeven wordt aan particuliere klanten.

 

MAAR:

 

De  CV8560E, ook wel de E-Router genaamd, is inderdaad the next best thing. En wel om volgende redenen:

  • Hij heeft geen WiFi aan boord, wat al een indicatie is dat je er best een eigen router achterhangt. Een AP zou natuurlijk ook kunnen.
  • Maar, veel belangrijker, de E-Router heeft een speciale functionaliteit aan boord: de MAC Passthrough. Wat houdt dit in? Wel, je kan in de settings van de E-Router, via "mijn telenet", het MAC adres van een eigen router ingeven die dan vervolgens rechtstreeks naar het internet wordt doorgesluisd waardoor die een publiek IPv4 adres krijgt. Geen dubbele NAT dus bij gebruik van een eigen router na de HGW.
  • Weet wel, maar dat is enkel voor de volledigheid, dat heel die MAC passthrough enkel impact heeft op IPv4.

Ik hoop dat je hiermee een beetje verdergeholpen bent. 😉

 

EDIT: je hebt het zelf al gevonden zie ik net, je hebt dat gepost terwijl ik dit aan het schrijven was.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Kan ik nog een modem-only krijgen in 2022?


@jaggedd  schreef:

Oké, het is misschien uitzonderlijk dat een klant vraagt om iets specifieks, maar deze kennis zou toch wel aanwezig moeten zijn bij de medewerkers. Omdat dit zich zowel aan de telefoon en in verschillende winkels voordeed, is dit ook geen uniek voorval. 


Geen idee vanwaar de term "modem-only" komt, maar deze term wordt in geen enkele documentatie van Telenet gebruikt.

Dat is dan ook geen officiële benaming van een toestel, maar een jargon dat in fora als deze gebruikt wordt.

 

Werp dus geen steen naar Telenet medewerkers, want een "modem-only" bestaat niet eens.

Wat er wel bestaat is een E-MTA modem (afkorting van "embedded multi media terminal"), dat is een modem met ingebouwde telefoon adapter (ATA). Dit is dus geen "modem-only" maar modem + Voip ATA.

Dit even terzijde 🙂

 

Maar zoals de posters hierboven correct hebben geantwoord:

Voor jouw Unify setup te laten werken (port mappings etc.) heb je de E-router nodig (CV8560E), waar je het MAC adres van jouw Unify router kan ingeven, en deze krijgt dan - net als voordien - een publiek IPv4 adres.

Vergeet de CV7160E (die trouwens geen Docsis 3.1 aankan, dus verouderd 🤔).