Beantwoorden
dunowe
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Feedback en/of Alternatieven voor de Telenet Minimodem

Hallo,

ik ben net overgeschakeld naar Telenet One, met het het oog op het verkrijgen van de data simkaart om zo opnieuw internet te hebben op een tweede verblijf.
Tot nu toe gebruikte in Wifree, maar dat komt binnen 2 dagen te vervallen.

Ik dacht een oude smartphone om te vormen tot een vaste hotspot door daar de datasimkaart in te steken, maar kreeg in de Telenet winkel het alternatief te horen van de telenet minimodem (https://www2.telenet.be/residential/nl/hardware/detail?productId=2101384&productName=ZTE%20Minimodem).
Het is natuurlijk opnieuw 65 euro erbij.


Hier op het netweters forum vond ik slechts 2 threads over de minimodem en beide al wat ouder, nl van 2021, daarom deze post.

Zijn de ervaringen met deze ZTE minimodem goed? Prijs kwaliteit ok?
Of zijn er betere, goedkopere, etc alternatieven, die dan wel met Telenet werken (blijkbaar is dat soms een probleem)?
Of is het alternatief met een dedicated smartphone eigenlijk even goed? 
Mag ik veronderstellen dat de aparte router sneller zal zijn dan de smartphone?

Ik moet voor mezelf ook nog afwegen, als ik een aparte modem koop of een vast toestel niet een betere optie is, ik las in de thread s opver Mifi modem en 4G router.
Na eerste zoektocht de TP-Link 300Mbps Wireless N 4G LTE Router (ik weet niet of ik op dit forum mag linken naar andere winkels?) gevonden. In de beschrijving lees ik alvast dat deze simlockvrij is.
Ook hier hoor ik graag ervaringen, alternatieven,...

Dank bij voorbaat.

4 reacties
BEL
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Wereld gedichtendag

Feedback en/of Alternatieven voor de Telenet Minimodem

Als je constant Internettoegang nodig hebt zou ik aanraden om een oplossing te kiezen zonder batterijen (of mogelijkheid tot uitschakelen batterij).
Zeker bij een oude gsm denk ik dat het niet zo voornaam of veilig is om deze na x jaren ineens 24/7 aan de lader te hangen. Een echte router zal zeker hogere snelheden geven en beter bereik naar de clients, maar dat is afhankelijk van de situatie misschien niet nodig. 

Zo'n ZTE routertje is mijns insziens eerder bedoelt voor internet On-the-go en zal misschien niet voldoende performant zijn voor verschillende devices die tegelijk willen surfen op een plaats. Op mobiele toestellen met mobiel abonnement zal het in elk geval beter surfen zijn via de eigen verbinding en niet de mifi router.

Er zijn duurdere, vaste oplossingen waaronder die van TP link, maar denk erom dat een goede ontvangst op locatie het belangrijkste is voor een goede ervaring.

Ex-Netweter
 

Feedback en/of Alternatieven voor de Telenet Minimodem

Je hebt een (oude) smartphone en je hebt een datasimkaart.

Dan stel ik voor dat je je oorspronkelijk idee eens uittest. Als het op je oude smartphone voldoende goed werkt en je bent tevreden dan is ben je klaar zonder extra kosten.

De Telenet Minimodem is een ZTE MF971RS en dat is zeker niet het beste toestel op de markt. Dat model is ook al een aantal jaar oud en ik weet niet of zo'n mini-model met een kleine batterij en ingebouwde antenne ideaal is voor een tweede verblijf.

Ik denk dat het slimmer is om een recentere 4G-router te zoeken met een degelijke antenne en een aansluitmogelijkheid voor een externe antenne indien dat nodig zou zijn.

Hou er ook rekening mee dat ontvangst in dunbevolkte regio's (bijvoorbeeld Ardennen) vaak minder is. Je kan dat best op voorhand eens nakijken: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile

Ik zou nog niets aankopen, zeker eerst ter plaatse eens uittesten met je oude smartphone of de 4G-ontvangst goed is.
Ik zou niet weten waarom een veel duurder toestel zoals een smartphone slechter zou werken dan zo'n goedkoop fabrikaat 4G-minimodempje.

dunowe
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Feedback en/of Alternatieven voor de Telenet Minimodem

Even een update:

De simpele oplossing met werken net een oude smartphone werkt heel goed en dus goed genoeg!
Het is natuurlijk wel wat letten op de batterij van de smartphone, maar ging toch ruim 5 uur mee. Snel genoeg opnieuw aan de lader leggen, is de boodschap. Zeker als je weet dat de phone minstens 3 jaar onopgeladen in de kast lag...

de gemeten snelheid via de telenet speedtest valt wat tegen: niet eens 10 mbps download en vreemd genoeg 12.5 mbps upload.
Maar in de praktijk heb ik geen probleem om TV te streamen via telenet app en ook de kinderen klagen niet voor het bekijken van youtube en what not. Ik vraag me dus eerder af of die gemeten snelheid correct is.

Dus conclusie: goed genoeg! En dus voorlopig geen aankoop van extra router.

Bedankt voor de reacties!

 

 

 

Dirk1107
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
π-DAY! Leesclubje starten? It's your fifth party! It's your fourth party!

Feedback en/of Alternatieven voor de Telenet Minimodem

Hallo, ik gebruik deze mini modem met data sim al enkele jaren aan zee. Dit werkt echt wel goed. De smart tv staat er op aangesloten en we kijken via de 4g via de chromecast naar al onze tv programma's. Je kan ook dan nog perfect surfen op je tablet of laptop. De minimoden staat dicht bij het raam en zit met de draad wel altijd in het stopcontact. Als we er niet zijn danzet ik het toestel volledig af. Zelden gebeurt het dat de mimimoden even hapert maar dan zet je hem even af en terug op en het heuvel is opgelost.