Beantwoorden
Backy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Hoe verbeter ik mijn wifi verbinding op zolder?

Ik ben al een hele tijd aan het kijken welk AP ik zou nemen dat ik steeds minder de bomen door het bos zie. We willen vooral een betere WiFi ontvangst op zolder (snel genoeg voor Chromecasten,...) Enkel op zolder hebben we geen mogelijk om een ethernet verbinding te maken.  

Ben ik nu het best om op V1 een fritzbox (4040?) te zetten? Of beter een 3 pack TPlink x50,...? In wall systeem?...  Of zijn er nog betere alternatieven? 

Voor een beter overzicht heb ik een plannetje geupload

 

Situatie Gelijkvloers - V1 - Zolder

Geel: Telenet modem ch7465LG-TN

groene X = UTP verbinding mogelijk  -RJ45 (cat5a)

(In woonkamer zit het in een op maat gemaakte kast en boven op de kinderkamer)

 

 

1000015782.jpg

1000015781.jpg

  

Titel gewijzigd door Laurence (mod) | Vorige titel: Welk AP of alternatief

5 reacties
Ex-Netweter
 

Hoe verbeter ik mijn wifi verbinding op zolder?

De twee groene X-jes bevinden zich niet 100% centraal in je woning. Een "wall-mounted" AP is dus logischerwijs niet de ideale opstelling.

De Telenet Wifi-modem bevindt zich vooraan naast de hal in de garage en is ook niet de ideale plaats om Wifi uit te zenden.

Zonder extra informatie over jouw vereisten qua budget, bereik en snelheid, is mijn advies dus het volgende:

Aangezien je slechts twee UTP-contactdozen hebt, lijkt me een 2-pack TP-Link Deco X50 ook al voldoende.

 

 

 

Backy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Hoe verbeter ik mijn wifi verbinding op zolder?

Zouden 2 van die x50 toestellen voldoende zijn? Of zou het beter zijn om een fritzbox te plaatsen op de slaapkamer (V1), 1 x50 in de woonkamer en eventueel 1 x50 draadloos op zolder?

 

Indien er enkel gebruik gemaakt wordt van die x50's, kan ik dan nog gebruik maken van m'n Telenet wifi booster of is het beter om deze te verwijderen omdat dit storing kan geven? 

 

Ex-Netweter
 

Hoe verbeter ik mijn wifi verbinding op zolder?

Je mixt best geen oude Wifi 5-toestellen met nieuwe Wifi 6. Dat zal niet altijd naadloos werken en het komt de snelheid ook niet ten goede.

Voldoende? Geen idee, je hebt je specifieke vereisten niet kenbaar gemaakt. Je wilde "betere" Wifi en met twee Wifi 6 AP's die je telkens per verdieping centraal in je woning opstelt en bekabeld aansluit zal dat inderdaad een stuk beter zijn dan je huidige opstelling.

Backy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

Hoe verbeter ik mijn wifi verbinding op zolder?

Op zolder zou het zijn om te Chromecasten (Netflix, Telenet TVapp...), online darten via Scolia (icm scolia mini vonets router) en in de toekomst  mogelijks online gamen via playstation maar dat is nog niet zeker (kan ik ook in de woonkamer)

Ex-Netweter
 

Hoe verbeter ik mijn wifi verbinding op zolder?

Als je die X50 op slaapkamer 1 bekabeld boven op een kleerkast naast de deur kan zetten, gaat dat wel voldoende zijn. Hoe sterk het signaal doorkomt hangt af van de materialen van de zoldervloer (gewapend beton, hout,...).

Centrale opstelling en bekabelde aansluiting is het belangrijkst. Als je een derde AP wil kopen, moet je eens kijken of je geen kabel kan leggen vanaf slaapkamer 1 naar de zolder zodat beide AP's bekabeld aan elkaar kunnen hangen.

Je kan altijd met 2 AP's beginnen en uitbreiden naar 3, 4 of nog meer. Maar er ligt dus geen bekabeling, draadloos is de kwaliteit van de netwerkverbinding tussen de AP's onderling met een muur of vloer ertussen moeilijk te voorspellen.