Beantwoorden
busata
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

CV8560E Modem bridging met UDM krijgt geen publiek IPv4

Ik heb sinds kort een UDM (Ubiquity Dream Machine) gekocht & probeerde nu de bridging te activeren op men modem. (CV8560E)

Na herstarten van de modem, herstarten van de UDM, blijf ik een LAN ip van de modem krijgen. Ik heb al een factory reset gedaan via de fysieke knop, heb ook al het lan subnet aangepast om een nieuw ip te forceren, ik krijg geen publiek ip (maar wel een nieuw in de het nieuwe subnet)

 

busata_0-1712957372540.png

 

In UDM staat ook dhcp aan:

busata_1-1712957577568.png

 

Hiervoor had ik een linux server die als router diende & bij mijn weten werkte de bridging daar toen wel (heb dit niet meer nagekeken voor switch naar UDM). Wat verder ook wel vreemd is, is dat ik eergisteren ook een vast ip aangevraagd heb, en deze bij de instellingen anders is dan wat een website ala whatismyip mij vertelt. Ik ga er vanuit dat de MAC daar toch ook het (vooringevulde) adres van de router/modem is, zorgt deze evt voor de bridging probs?

 

Vast ip in instellingen vs

busata_2-1712957827357.png

whatismyip.com:

busata_3-1712957841373.png

 

 

 

4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7789
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

CV8560E Modem bridging met UDM krijgt geen publiek IPv4

Heb je wel het goede mac-adres gebruikt? Je sluit best eerst die router aan op de normale manier en je kijkt in "Mijn Telenet" met welk mac-adres die router is verbonden met je Telenet HGW. Dat mac-adres moet je dan gebruiken voor de bridging.

Anderzijds een vast IP aanvragen en er veel voor betalen heeft weinig nut. De IP's bij Telenet veranderen heel zelden. Maar je zal normaal gezien in je router het gekregen IP adres zelf moet invullen, manueel. Maar eerst je bridging in orde brengen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
busata
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

CV8560E Modem bridging met UDM krijgt geen publiek IPv4

Mac adres bij bridging is wat er bij verbonden toestellen staat, komt ook overeen met wat er in ubiquity ui bij WAN poort staat, en via SSH console in if config..

busata
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

CV8560E Modem bridging met UDM krijgt geen publiek IPv4

Het lijkt opgelost na het opzeggen van de fixed ip, dan kreeg ik direct een publiek ip, is er dan ergens een conflict bij bridgen/fixed ip?

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1648
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

CV8560E Modem bridging met UDM krijgt geen publiek IPv4


@igvfer  schreef:

Anderzijds een vast IP aanvragen en er veel voor betalen heeft weinig nut. De IP's bij Telenet veranderen heel zelden. Maar je zal normaal gezien in je router het gekregen IP adres zelf moet invullen, manueel.  Maar eerst je bridging in orde brengen.


Voor zover ik begrijp, wordt het vast IP adres toegekend aan het toestel, waarvan het MAC-adres geregistreerd wordt in "Mijn Telenet".

Het (vast) IP adres wordt dus waarschijnlijk dynamisch toegekend (DHCP) aan één MAC adres?

De volgorde is dus inderdaad:

  1. eerste de bridge in orde brengen (MAC adres inbrengen onder "bridge" in "Mijn Telenet").
  2. dan alles herstarten, de router krijgt een extern IP.
  3. dan het vaste IP in orde brengen (hetzelfde MAC adres nog eens inbrengen onder "vast IP" in "Mijn Telenet").
  4. terug herstarten, de router krijgt het toegekende vast IP.

 


@busata  schreef:

Het lijkt opgelost na het opzeggen van de fixed ip, dan kreeg ik direct een publiek ip, is er dan ergens een conflict bij bridgen/fixed ip?


Wel raar, volgens mij zou het wel moeten werken (probeer eens de stappen hierboven).

 

Maar, indien @igvfer gelijk heeft, en je zelf (manuleel)  het vaste IP moet inbrengen, dan is het stappenplan anders:

  1. eerste de bridge in orde brengen (MAC adres inbrengen onder "bridge" in "Mijn Telenet").
  2. dan het vaste IP in orde brengen (hetzelfde MAC adres nog eens inbrengen onder "vast IP" in "Mijn Telenet").
  3. je krijgt een IP adres toegewezen, gateway, DNS, etc ...
  4. de WAN poort van je eigen router wijzigen naar "vast IP" en alles ingeven zoals hierboven.
  5. terug herstarten, je router krijgt nu het toegekend vast IP