Beantwoorden
G_M
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

SagemcomF@st3896 valt uit (pulserend rode lampje)

Sinds Maart dit jaar begon ik problemen te krijgen met mijn oude modem. Deze viel steeds willekeurig uit (vrij frequent). Dus liet ik deze vervangen door een Sagemcom F@st 3896.
Deze nieuwe modem verhielp het probleem nauwelijks. Hij valt willekeurig uit (weliswaar iets minder frequent) waarbij ik dan het "pulserende rode lichtje" krijg. Het uitvallen duurt iets minder dan een minuut en is onvoorspelbaar.


Ik kan echter het "rode pulserende lichtje" uitlokken door:
- Online te gamen: spelletjes waarmee je continue in verbinding bent met een gameserver (dan valt hij ongeveer na een dertigtal minuten weg). Het gaat hier om eender welk spel: Vermintide 2, Darktide, Killing Floor 2, Left 4 Dead 2, Elite: Dangerous (via Steam en GOG)
- Zelf livestreamen met OBS. Soms kan je een anderhalf uur streamen, of soms valt de modem al na 10 minuten weg.

Ik heb voor zover ik weet alles geprobeerd. Telenet bellen haalt niks uit. Modem resetten of heropstarten ook niet.

Er twee gaming pc's rechtstreeks via Cat5 aangesloten op de modem (een oude en een nieuwe, aangezien ik de enige bewoner ben, worden ze nooit tegelijkertijd gebruikt). Er zijn ook twee 360 pods actief.

9 reacties
Ex-Netweter
 

SagemcomF@st3896 valt uit (pulserend rode lampje)

Hoogstwaarschijnlijk heb je last van storingen op de coaxkabel.

Je kan best eens met een laptop rechtstreeks met een netwerkkabel aangesloten op de Telenet-modem testen of er packet loss op je internetverbinding voorkomt.

Packet loss kan je testen met het programma WinMTR: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/6743-packet-loss-meten-windows-met-winmtr/#packet-loss_...

Als je meer dan 5% packet loss op de eerste twee hostnames ( 192.168.0.1 en xx-xx-xx-x.access.telenet.be) hebt, is er een probleem met de Telenet-modem. Heb je tussen de 5% en 50% packet loss verder op het netwerk, dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem ergens op het internet. Als "telenet" in de hostname voorkomt, mag je er van uitgaan dat er een probleem is binnen het Telenet-netwerk.

Als je packet loss vaststelt, moet je de klantendienst vragen om na te kijken of er storingen op de modem voorkomen. In dat geval moeten ze een Telenet-technicus ter plaatse sturen om het probleem te proberen verhelpen.

Als je Telenet telefonisch niet kunt bereiken of ze jou niet willen verderhelpen dan kan je beter overstappen naar een andere operator.

G_M
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

SagemcomF@st3896 valt uit (pulserend rode lampje)

Bedankt voor de snelle reactie. 😀

Het gebruikt van WinMTR lijkt mij op 't eerste gezicht vrij simpel. Ik zal naar alle waarschijnlijkheid wat moeite hebben met de interpretatie van het resultaat. 🤔

Dit zijn de resultaten (tenminste als ik WinMTR just heb gebruikt). 

Deze is op Telenet.be:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 192.168.0.1 - 0 | 1346 | 1346 | 0 | 0 | 20 | 1 |
| 94-225-208-1.access.telenet.be - 1 | 1342 | 1341 | 4 | 14 | 136 | 11 |
| dD5E0C83A.access.telenet.be - 10 | 989 | 896 | 6 | 14 | 513 | 23 |
| dD5E0FAE9.access.telenet.be - 0 | 1345 | 1345 | 7 | 15 | 44 | 18 |
| dD5E0F882.access.telenet.be - 0 | 1345 | 1345 | 7 | 16 | 56 | 16 |
| webcontent1-vip.telenet-ops.be - 1 | 1342 | 1341 | 12 | 17 | 44 | 15 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

Deze op Twitch.tv:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 192.168.0.1 - 0 | 1319 | 1319 | 0 | 0 | 22 | 1 |
| 94-225-208-1.access.telenet.be - 0 | 1319 | 1319 | 5 | 13 | 165 | 16 |
| dD5E0C83A.access.telenet.be - 7 | 1066 | 1000 | 7 | 14 | 78 | 23 |
| dD5E0FA0A.access.telenet.be - 33 | 582 | 395 | 0 | 14 | 59 | 14 |
| dD5E0F93F.access.telenet.be - 100 | 268 | 2 | 0 | 13 | 13 | 13 |
| dD5E0F93C.access.telenet.be - 9 | 1009 | 928 | 12 | 16 | 294 | 15 |
| 4.68.70.53 - 0 | 1319 | 1319 | 11 | 21 | 157 | 14 |
| No response from host - 100 | 266 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 213.19.200.114 - 1 | 1315 | 1314 | 11 | 19 | 53 | 18 |
| 199.232.150.167 - 1 | 1315 | 1314 | 15 | 20 | 157 | 21 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

En deze op youtube.com:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 192.168.0.1 - 0 | 1671 | 1671 | 0 | 1 | 21 | 1 |
| 94-225-208-1.access.telenet.be - 1 | 1667 | 1666 | 8 | 14 | 321 | 10 |
| dD5E0C83A.access.telenet.be - 7 | 1319 | 1228 | 10 | 15 | 513 | 16 |
| No response from host - 100 | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| No response from host - 100 | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| No response from host - 100 | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 72.14.239.109 - 1 | 1667 | 1666 | 15 | 21 | 579 | 19 |
| 216.239.49.13 - 1 | 1667 | 1666 | 15 | 20 | 580 | 21 |
| ams15s40-in-f14.1e100.net - 1 | 1667 | 1666 | 14 | 20 | 581 | 19 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

Opmerking: de eerste WinMTR test die ik deed was niet afdoende omdat mijn internet weer eens wegviel. 

G_M
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

SagemcomF@st3896 valt uit (pulserend rode lampje)

En dit is het resultaat wanneer ik tegelijkertijd een Twitch Livestream doe met Open Broadcaster...met als gevolg dat na 16 minuten het internet wegvalt. 

|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 192.168.0.1 - 94 | 13110 | 887 | 0 | 1 | 121 | 1 |
| 94-225-208-1.access.telenet.be - 95 | 15194 | 787 | 6 | 16 | 176 | 11 |
| dD5E0C83A.access.telenet.be - 99 | 34420 | 529 | 10 | 16 | 161 | 18 |
| dD5E0FAE9.access.telenet.be - 95 | 15194 | 787 | 8 | 18 | 176 | 15 |
| dD5E0F888.access.telenet.be - 95 | 15185 | 787 | 7 | 18 | 176 | 21 |
| webcontent2-vip.telenet-ops.be - 95 | 15222 | 787 | 12 | 19 | 176 | 17 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

Ex-Netweter
 

SagemcomF@st3896 valt uit (pulserend rode lampje)

Ja, systematisch 7 à 10 % packet loss op de derde hostname bij elke test. Dat is dus het coaxnetwerk in je straat waar er wellicht storingen op voorkomen.

Ook bijna 100% packet loss op de Telenet-modem bij hoge belasting (OBS streaming). Wat eigenlijk overeenkomt met het wegvallen van je internetverbinding.

Ik concludeer voorlopig dat je modem een zeer zwak coaxsignaal binnenkrijgt. Dus een probleem langs de kant van Telenet.
Telenet zal een technicus moeten sturen om dit te onderzoeken.

G_M
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

SagemcomF@st3896 valt uit (pulserend rode lampje)

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties en de duidelijke uitleg. 😊
Hopelijk kan ik dit onderwerp afronden (zonder van provider te veranderen).

Tags (1)
Ex-Netweter
 

SagemcomF@st3896 valt uit (pulserend rode lampje)

Ik hoop voor jou natuurlijk ook dat Telenet dit probleem vlot kan oplossen.
Ik ben wel benieuwd naar het vervolg en de goede afloop van dit verhaal.

G_M
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

SagemcomF@st3896 valt uit (pulserend rode lampje)

Ik zal je zeker op de hoogte houden. Ongeacht de afloop. 

G_M
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

SagemcomF@st3896 valt uit (pulserend rode lampje)

  • Mijn excuses voor het laattijdig eindverslag. 

    Internet werd begin November na twee opeenvolgende pogingen. De eerste poging was zo goed als geen poging, waarna ik onmiddellijk terug contact opnam met de technische dienst. De tweede technieker die later die week kwam opdagen deed een grondiger onderzoek, en wist in een mum van tijd dat de modem, ook al was die gloednieuw, gewoon defect was. Na het vervangen was alles terug koek en ei.

    De packet loss die te zien is met WinMTR blijft echter, maar dat heeft geen invloed op de stabiliteit van mijn internetverbinding. Iemand heeft geprobeerd mij te contacteren (zoals voorgesteld) om het packet loss probleem op afstand te verifiëren, maar aangezien die persoon mij tijdens de werkuren (via een privénummer) belde, is daar niets van in huis gekomen. 

    Conclusie: mijn internet was terug na vijf maanden kwakkelen.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2713
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

SagemcomF@st3896 valt uit (pulserend rode lampje)

Die laatste modem is  wel vlug stuk is niet de eerste keer dat we dit horen