Beantwoorden
rafaello104
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Port forwarding & Telenet Modems

Ik heb het gevoel dat ik op het punt sta een druppel water in een oceaan te gooien met de volgende thread, maar hey je weet maar nooit.

 

Hieronder even het verhaal voor degene die wat leesplezier willen, neem een koffie en volg gerust mee, anders is de TL;DR onderaan te vinden.

---

Ik draai meerdere servers thuis, een aantal hiervan met websites / webapps. Laten we even op eentje specifiek de focus leggen aangezien dit probleem met ze allemaal hetzelfde is.
Mijn server draait lokaal op een fixed IP @192.168.0.49 op poort 80 & 443 (HTTP & HTTPS). Simpele PHP applicatie, enough said.

Deze wordt via mijn telenet & port forwarding overgezet naar dezelfde 80 & 443 poort op het publieke net. (Ik ga mijn publieke IP niet posten hier)
(mijn hele port forwarding tabel staat in de foto onderaan)

Alles draaide lekker na een aantal dagen koppijn en aggressie dewelke iedereen kent die met eender welke telecom bedrijf in Belgie hun toestellen al port forwarding heeft getracht te doen werken. Oke, achter weken en zelfs maanden van klachteloos genieten is de hamer gevallen, de nachtmerrie gebeurd... de stroom is afgevallen.

Natuurlijk krijg ik als eerste genot een ander subnet op mijn lokaal netwerk, maar achter dat die kiespijn achter de rug was, oude subnet terug actief, alle fixed IP toestellen die dat niet moeten zijn terug DHCP based IP hebben gekregen etc etc etc

Ontdek ik dat (bijna) al mijn poorten niet meer open staan noch geforward worden, noch whatever else.

Nou laad ik de pagina van mijn.telenet.be en ga ik even kijken wat de poorten zijn. (onderstaande foto = laatste versie) & zag ik dat alle poorten correct ingesteld waren, echter toch niet openstonden. Mijn PHP applicatie reageerde op mijn publiek WAN adres niet op 443 (https) maar wel op poort 80 (http)... heh raar dacht ik, want beide staan open volgens de port-forwarding...

 

Ik ga kijken op mijn lokaal adres (192.168.0.49) en de applicatie reageert correct op beide poorten (login pagina krijg ik met beveiligingswarning op HTTP)....

Dus ik dacht laten we nog eens een tweede toestel testen en ik zie dat ik vergeten was mijn NAS van de publieke poort te halen, dus die stond nog open en rarara, deze werkte...OOK? heh raar. Ik gooi hem onmiddelijk eruit, daar zat nl. geen beveiliging op dus grote vergissing die daar te laten staan.

Dus regel verwijderen, instellingen opslaan, even wachten, internet weg, internet terug en pagina herladen..... het werkt nog steeds?

Hmmm wat opzoekingswerk en oh wacht eens even... misschien werkt het verwijderen niet... wat als ik de poort forward naar een ander lokaal IP adres... (even duidelijk danku zeggen aan de gegroepeerde post van geavanceerde instelling problemen, heb het idee via die post gekregen!) Dus, de lokale IP even naar .16 gezet en bovenstaande stappen herhaald... maar geen resultaat.

Raar, laten we even via de thuisnetwerk -> modem pagina klikken op "Herstart de modem" je weet maar nooit...

Nope, pagina werkt nog steeds...

Hieronder is een prachtige lijst met stappen dewelke ik ondernomen heb. Na elke stap heb ik, nadat ik internet had, de pagina herladen en was het probleem niet opgelost. BEHALVE na de laatste stap, waarna de poort niet meer bereikbaar was... hou je vast deze wordt wild...

1) De modem met de knop afzetten en terug aanzetten

2) De modem kabel uittrekken en terug insteken na wat wachten

3) De reset knop gebruiken (onderaan de modem)

4) De modem kabel uittrekken, insteken en de reset knop ingedrukt houden

5) De reset knop aanklikken als een psychopaat (oude nintendo truuk)

6) De modem kabel uittrekken terwijl de modem aan het resetten is

7) De modem boot cycle onderbreken door de kabel te verwijderen doorheen meerdere opeenvolgende boot cycles

😎 De fabrieksinstellingen terug zetten via mijn telenet en dan de reset knop aanklikken en dan power cyclen en dan de boot cycle meerdere keren onderbreken en dan na de boot loop de reset knop ingedrukt houden en vervolgens een reset te starten na opstart, tijdens die reset de kabel weer uittrekken en vervolgens na een kwartiertje de kabel er terug insteken.

(ja op dit punt was er een heel heeeeeeeeeel klein tikkeltje frustratie aanwezig in mijn acties, dewelke "eventueel" uitgewerkt werden op de reset knop van de modem)

 

en dan gebeurde het... de poort ... hij is gesloten! YES eureka ik dacht ik ben de "modem" whisperer... je moet dat ding gewoon folteren tot het luistert!
(heel gezond)

 

Ik was even aan het vieren, rejoice! ik heb het doen werken, tot het koud zweet me bereikte... De poort die ik wel nodig had, had ik laten staan en tot mijn verbazing (grapje was totaal niet verbaasd) was deze niet gefixed. Dus vanwege wat ik had gelezen (delete werkt niet) zou het kunnen dat gewoon de instellingen opslaan ook niet zal werken.. dus how about the following: Laten we de 443 van lokale IP veranderen, bovenstaande lijst (met 8 stappen) nog eens doen en zien of het werkt.

En JA weliswaar, het werkt!!!! De HTTPS pagina is bereikbaar op mijn WAN adres!!

Sinds dit eureka moment heb ik jammer genoeg niet hetzelfde geluk mogen treffen en het verder openen van alle poort ranges die ik had gehoopt te forwarden is jammer genoeg bijna onmogelijk. (ondanks dat alles zo mooi werkte voor de stroomuitval)

Dus voor mijn vraag specifiek, zie hieronder in de TL;DR

---

TL;DR

Ik had een werkende set aan port forwarding regels tot voor kort. Na een stroomuitval zijn ze op de frits.
Ik weet dat die (F@ST) modem jammer genoeg de reden is en dat ik niet naar telenet hoef te bellen om te spreken met iemand die niet weet wat of een poort of forwarding van een betekent. Zijn er ervaren mensen met een technische knobbel die mij kunnen zeggen welke ISP / welke toestellen voor hun werken.

Ik geloof niet dat ik capabel ben een server met proxmox zelf te bouwen met gaming / media / storage servers, die allemaal feilloos werken, in een carriere als programmeur van +9jaar en maar dat de telenet modem mijn petje te boven zou gaan. DUS, al het geklaag opzij gezet, heeft iemand een winning-combo voor mij?

Ik koop met plezier eender welk abo, bij eender welk bedrijf, met eender welke combo aan apparaten zolang ik EINDELIJK mijn **bleep** kan instellen EN verwachten kan dat het werkt na wat tinkeren als de stroom ooit nog eens uitvalt. Ik heb namelijk het gevoel dat ik 1% verwijderd ben van een moord op dit punt en die modem zal mijn slachtoffer zijn.

ps.: Als je een oplossing hebt voor mijn huidige issues met de poorten die niet geforward worden, be my guest, ik ben blij het te proberen te fixen, maar indien iemand een perma-fix heeft met andere toestellen dan dat nog liever.

 

Groeten,
Een *slightly* gefrustreerde klant

 

rafaello104_0-1697387969694.png

 

22 reacties
Ex-Netweter
 

Port forwarding & Telenet Modems

Je kan bij alle providers een publiek IP-adres krijgen en port forwarding instellen op je eigen apparatuur:

  • Telenet met een CV8560E (zonder Wifi) die je in bridge-mode (MAC pass-through) configureert voor gebruik met een eigen Wifi-router.
  • Orange met een Siligence TCG300: volwaardige bridge-mode
  • Proximus, Scarlet, Mobile Vikings, EDPnet: volwaardige bridge-mode op alle modems, zelfs eigen modems mogelijk
rafaello104
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Port forwarding & Telenet Modems

Ik zal morgen eens naar een telenet-center gaan achter een CV8560E en met een eigen router alles instellen, ik laat je nog weten hoe die gaat 😉

rafaello104
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Port forwarding & Telenet Modems

Telenet center kan geen CV8560E modem geven tenzij OF een vast IP-adres OF een business abonnement afgesloten word.

Geen probleem, echter weigeren ze eender van beide te geven zonder dat ik een BTW nummer heb.

Enige tips? @Ex-Netweter 

 

Abo, toestellen, extra prijs voor vast IP allemaal goed, maar een BTW nummer durf ik niet nemen, mijn ervaring met die handel in belgie is niet goed 😕

rafaello104
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Port forwarding & Telenet Modems

Klantendienst gebeld, uitgelegd dat ik die modem zonder wifi wil (CV8560E), dat ik gerust telenet diensten wil aanpassen, opzeggen, bijvoegen, business klant worden, vast IP adres nemen etc etc etc en na kwartiertje afwachten te horen gekregen dat deze modem niet kan genomen worden door particulieren en dat business klanten een btw nummer moeten hebben.

@Ex-Netweterenige tips, kennis hierover? 😕

 

Port forwarding & Telenet Modems

Jij hebt recht op volwaardige internettoegang, dat is een principe uit de wetgeving netneutraliteit: https://www.bipt.be/consumenten/netneutraliteit

Je provider mag je niet verhinderen een bepaalde toepassing te gebruiken. Dit is hier duidelijk het geval, de Sagemcom F@ST3896LG-TN verhindert het gebruik van bepaalde toepassingen en je vraagt om een bridge-mode, dat is je recht.

Als Telenet je niet correct verderhelpt: https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een-klacht-indienen/klacht-voor-bemidddeling/

Je kan ook altijd een andere provider nemen.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5308
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port forwarding & Telenet Modems

@rafaello104 

Denk dat dit tegenstrijdige info is dat ze meegeven, die modem/router kan nog geleverd worden, het kan zijn dat deze even uit stock is en ze de laatste fast modem zien als nieuwste en beste.

ik heb vorige week nog ene binnengebracht, dus waar ik ben geweest hebben ze nog ene liggen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
rafaello104
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Port forwarding & Telenet Modems

Dat geloof ik 100%, echter als ik in de winkel sta / de klantendienst opbel en ze blijven herhalen "nee & niet zonder btw nummer" heb ik weinig middelen ter beschikking om hun mening te veranderen. Ik zal klacht indienen via de link die @Ex-Netweter had verstuurd, echter vrees ik dat daar ook niets uit zal komen?

 

Als er een magisch zinnetje is dewelke ik of bij de lokale shop of bij de telenet klantendienst kan vermelden die ervoor zorgt dat ik wel zo'n modem zonder wifi meekrijg, dan met plezier, maar ik vrees ervoor.

Ben niet echt de type persoon om een scene te maken tot ik krijg wat ik wil 😕

 

Als iemand ergens bewijs heeft dat ik die moet kunnen krijgen dat zou wel goud waard zijn 😮

rafaello104
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Port forwarding & Telenet Modems

Klacht is ingediend via de ombudsdienst en zij hebben contact opgenomen met Telenet inmiddels.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Port forwarding & Telenet Modems


@rafaello104  schreef:

Als iemand ergens bewijs heeft dat ik die moet kunnen krijgen dat zou wel goud waard zijn 😮


Welk bewijs heb je dan nodig? Er zijn honderden (duizenden?) klanten die een E-router in huis hebben.

De E-router is ook vermeld op de website van Telenet, en daar staan geen restricties bij.


@rafaello104  schreef:

Ben niet echt de type persoon om een scene te maken tot ik krijg wat ik wil 😕


Een scène maken is nergens voor nodig, maar je had wel een aantal verschillende Telenet centers kunnen opbellen om te vragen of ze die in voorraad hebben. Sommige Telenet centers zijn flixibeler (lees: klantvriendelijker) dan andere. 

PS

  • je hebt géén professioneel abonnement nodig voor de E-router. Ik denk dat bijna iedereen hier op het Forum die een E-router gebruikt een gewoon residentieel abonnement heeft.
  • je hebt wel een BTW nummer nodig indien je een business abonnement wilt nemen.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Port forwarding & Telenet Modems


@rafaello104  schreef:

Ik zal morgen eens naar een telenet-center gaan achter een CV8560E en met een eigen router alles instellen, ik laat je nog weten hoe die gaat 😉


In afwachting van de démarche via de Ombudsdienst ...

Heb je nu al een eigen router, waarop je alles hebt kunnen instellen?

  • Want zonder eigen router heeft de CV8560E ook geen zin, en lost dit het probleem van jouw openingspost niet op.
  • Indien je een eigen router hebt, sluit deze dan aan op je huidige modem, verwijder alle portforwarding instellingen in Mijn Telenet, en zet het IP adres van je eigen router in DMZ.
  • Geef (de WAN poort) van jouw eigen router een vast IP adres in de range 191.168.0.x, om te vermijden dat het IP adres telkens wijzigt bij een stroomonderbreking. LAN IP moet dan wel in een andere range (vb 192.168.1.x).
  • Nu kan je alle nodige instellingen (port forwardings) op je eigen router activeren.

Alternatief zou kunnen zijn om jouw Proxmos server in DMZ te zetten:

Als ik zie wat je hierboven alles aan poorten openzet, dan kan je bijna evengoed "alle poorten" openzetten (=DMZ) ? In dat geval jouw server een vast IP adres geven (192.168.0.x), anders heb je het weer vlaggen na een stroomuitval.

 

@Moderator 

Los van deze individuele case (die nu via de Ombuddienst loopt) - kunt U eens intern navragen wat de regels zijn in verband met de E-router (CV8560E), of waarom er zo moeilijk gedaan wordt, en zoveel tegenstrijdige info is (alleen voor vast IP??, alleen voor business?? etc).

rafaello104
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Port forwarding & Telenet Modems

Ja ik heb nog een Ubiquity Amplifi liggen ... ergens... moest ik die niet vinden ga ik wel even een of andere winkel binnen voor een of ander toestel..

 

DMZ is wat ik vroeger met de Amplifi ook deed, echter is dit ook niet iets wat werkt... 😕
Net zoals via telenet de poorten doorzetten werkt de DMZ ook soms wel en soms niet.

--EDIT--
ben het gaan opzoeken (wat mijn issue was destijds) ik heb destijds ook met telenet gebeld en in mijn eigen technische kring erover gesproken en het probleem was als volgt: Op mijn eigen router (amplifi) stonden de nodige poorten open, maar aan de telenet kant kwamen de pakketten niet tot aan mijn router toe, ze werden geblokkerd (ongeacht het aan-en-uit zetten van firewall etc).

--- END EDIT ---

Ik zou het nog eens kunnen proberen aangezien het nu een nieuwere software versie is dan toen ik de DMZ deed...
Heb een beetje schrik aangezien ik nu 80% werkende heb (20%-ish van de poorten ranges staan nog steeds niet open / werken niet.) & ik vrees een beetje dat 80% het maximum is wat ik voor kan hopen totdat ik eventueel een CV8560E kan krijgen...

 

Ik vond het ook belachelijk dat de modem gelimiteerd is aan business only... zelfde met vast IP zou ook niet business only moeten zijn.
Als iemand van telenet dit ooit leest, please geef gewoon een modem met dezelfde feature ter beschikking voor particulieren, of het nu de CV8560E is of een nieuwe / andere..

Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Port forwarding & Telenet Modems


@flip1953  schreef:

....
@Moderator 

Los van deze individuele case (die nu via de Ombuddienst loopt) - kunt U eens intern navragen wat de regels zijn in verband met de E-router (CV8560E), of waarom er zo moeilijk gedaan wordt, en zoveel tegenstrijdige info is (alleen voor vast IP??, alleen voor business?? etc).


@flip1953 we vragen het voor jullie na. Zo ver wij weten zijn er hier op De Netweters genoeg residentiële klanten met een E-Router thuis. Dus ofwel is er iets gewijzigd aan de policy voor dit type van modem, ofwel is er al verschillende keren foute informatie gegeven. Zodra we duidelijkheid hebben, komen we hierop terug.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

rafaello104
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Port forwarding & Telenet Modems

@flip1953ik wou je trouwens even laten weten dat beide (individueel & samen) het DMZ adres invullen en de port forwarding regels verwijderen niets doen.

Ik herlaad de pagina en de regels staan gewoon hetzelfde in de UI zonder wijziging en het DMZ adres is nogmaals leeg.

 

Zie foto's:

rafaello104_0-1697547464565.pngrafaello104_1-1697547479053.pngrafaello104_2-1697547489690.png

 

 

Hierna herlaad ik de pagina en:

rafaello104_3-1697547512406.png

 

 

Dus ook al zou ik dit willen proberen, ik kan het zelfs niet.
Ik had ook al gelezen dat dit voor sommigen een issue is & dat je enkel ip adres wijzigen kan, maar als ik poort forwarding regels ga gaan bouwen die rechtstreeks conflicteren met de DMZ routing die ik wil, dan kan ik natuurlijk ook telenet niet meer gaan de schuld geven dat het niet werkt. Dusja voorlopig is DMZ ook geen optie.

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Port forwarding & Telenet Modems


@rafaello104  schreef:

Ik had ook al gelezen dat dit voor sommigen een issue is & dat je enkel ip adres wijzigen kan, maar als ik poort forwarding regels ga gaan bouwen die rechtstreeks conflicteren met de DMZ routing die ik wil, dan kan ik natuurlijk ook telenet niet meer gaan de schuld geven dat het niet werkt. Dusja voorlopig is DMZ ook geen optie.


In principe kan DMZ niet conflicteren met port forwarding.

De definitie van DMZ is dat alle poorten - die niet afzonderlijk geforward zijn - automatisch geforward worden naar het DMZ IP.

Er is wel een conflict in de Telenet modems, namelijk dat UPnP moet uit staan.