Het idee achter De Netweters is even simpel als geniaal: als iedereen iets weet, weten we samen alles. Gooi jij een vraag in de groep? De kans is groot dat een ‘specialist’ ze kan beantwoorden. En wat voor jou vanzelfsprekend is, kan je hier met de andere Netweters delen. Leerrijk én … leuk. Want iedereen helpt iedereen met plezier!
Voor je een vraag stelt, kijk je best eens rond op De Netweters om te zien of je vraag al eens werd gesteld en misschien zelfs beantwoord is. Wie weet kan dit je al helpen! Is jouw vraag toch anders of heb je meer hulp nodig? Aarzel dan niet om erop te reageren of zelf een onderwerp te starten.
Heb je beslist om zelf een onderwerp te maken? Denk dan even na waar het over gaat en kies dan het meest gepaste bord. Geef je onderwerp vervolgens een duidelijke titel en duid eventueel enkele woorden in het vetgedrukt of onderlijnd aan. Voeg een afbeelding of screenshot toe om jouw vraag te verduidelijken. Voor de rest geef je zelf best zoveel mogelijk informatie, andere Netweters gaan je dan sneller kunnen helpen.
Is je onderwerp of antwoord niet onmiddellijk zichtbaar op onze community? Dan werd jouw vraag of antwoord gedetecteerd door onze spamfilter en gemarkeerd als spam. Onze community heeft een geautomatiseerde spamcontrole die kan ingrijpen. Zoals elke spamcontrole markeert deze onderwerpen of reacties soms onterecht als spam. Geen zorgen, de moderatoren kijken de spam quarentaine dagelijks na en zullen jouw onderwerp of antwoord zichtbaar maken na inhoudelijke controle. Indien je onderwerp of antwoord wel terecht in de spam quarantaine zit, informeert de moderator je hierover via een privébericht.
Voeg je afbeeldingen toe op De Netweters? Dan worden deze eerst gecontroleerd door moderatoren. Het duurt dus een tijdje voordat ze zichtbaar worden op de community. Zodra je afbeeldingen zijn goedgekeurd, kunnen andere leden ze zien. Dit is ook van toepassing op afbeeldingen die je deelt via privéberichten. Afbeeldingen kunnen ook worden afgekeurd wanneer ze niet in lijn zijn met spelregels van De Netweters. Wordt één van jouw afbeeldingen afgekeurd? Dan zal de moderator jou hierover informeren via de post waarin je afbeelding werd gebruikt of via een privébericht.
In de periode tussen het toevoegen van een afbeelding en het goedkeuren wordt deze tijdelijke afbeelding getoond:
Heb je een correct antwoord gekregen of richtlijnen waarmee je jouw probleem hebt kunnen verhelpen, duid dit dan aan als de oplossing. Hiermee zal je ook andere gebruikers helpen om snel een oplossing te vinden. Kreeg je meerdere correcte antwoorden? Markeer er dan gerust verschillende als oplossing.
Mocht je tussen de oplossingen geen antwoord gevonden hebben, gooi dan zelf jouw vraag in de groep. Er is vast en zeker een Netweter die je verder kan helpen.
Op Facebook en Twitter liken we er al op los. Ook op De Netweters kan je met likes jouw erkenning geven aan andere mensen hun posts. Deze likes worden samengeteld en verschijnen op jouw dashboard.
Heb je niet zoveel likes? Niet getreurd! Denk eens na over je specialiteiten, duik in die topics waar je echt alles over weet … en de likes komen zó binnengestroomd!
En wist je dat ze ook je rang beïnvloeden? Maar voor je een bepaalde rang haalt op De Netweters, moet je niet alleen zelf likes krijgen maar er ook géven. Dus … spread the love, je krijgt er veel voor terug!
Zie je een post waar je wel het antwoord op weet of waar je jouw mening over kwijt wil? Aarzel dan niet om het onderwerp te openen en op beantwoorden te klikken.
In een nieuw venster kan je dan jouw bericht opmaken zoals je zelf wil. Iets in het vetgedrukt plaatsen of een onderlijning geven, kan vaak de boodschap nog beter overbrengen. Heb je een filmpje of foto om je vraag of antwoord extra toe te lichten? Prima, zéker toevoegen dan!
Speel je graag op zeker? Open dan even het tabblad "voorbeeld", zo kan je jouw bericht nalezen vooraleer je het live zet. Is alles in orde? Klik dan nog even op “posten” zodat iedereen je antwoord kan zien.
Je hebt ze misschien al gezien, de onderwerpen die enkele pagina’s lang zijn. De verschillende antwoorden met extra informatie maken het soms moeilijk om een antwoord aan één specifieke Netweter te richten. Maar geen nood, je kan deze persoon ‘mentionen’! Je kan iemand mentionen door een @ te gebruiken in je antwoord. Eens je de @ toevoegt aan je tekst, verschijnt er een menu waarin alle Netweters binnen het onderwerp waarop je reageert staan. Kies de Netweter aan wie je jouw antwoord wil richten. Hierdoor zal deze persoon een melding krijgen dat iemand hem/haar persoonlijk heeft aangesproken.
Badges verdienen kan je vrij simpel door deel te nemen op De Netweters. Je bijdragen en activiteiten zullen zeker en vast beloond worden! Kort samengevat: hoe meer je deelneemt en hoe interessanter je bijdragen op De Netweters, hoe meer (verschillende) badges. Welke badges kan je zoal verdienen? Hier alvast enkele voorbeelden:
Likes: spaar badges met de likes die krijgt. | |
Posts: ook de bijdragen die je post, leveren badges op. | |
Antwoorden: hoe vaker je reageert, hoe meer badges. | |
Oplossingen: wordt jouw reactie als oplossing gemarkeerd? Dan levert dat een badge op! | |
Tags: voorzie een bericht van tags en je spaart wéér. | |
Profiel: hoe vollediger en actueler je profiel, hoe meer badges. |
Het kan ook gebeuren dat je verrast wordt door een badge. We hebben namelijk voor specifieke periodes en evenementen badges gecreëerd. Bezoek je in deze periode De Netweters? Zal je zo'n unieke badge aan je collectie kunnen toevoegen!
Op een community is het soms moeilijk om terug te vinden waarnaar je zoekt. Onze zoekfunctie kan je hierbij helpen. Maar ook het gebruiken van labels en tags geeft een beter overzicht.
Labels kan je alleen toevoegen wanneer je zelf een vraag stelt op De Netweters. Je moet er minstens één kiezen. Kan je er meer aanduiden? Aarzel dan zeker niet om meer labels toe te voegen en zo je vraag nog duidelijker te maken. Deze labels moet je trouwens niet zelf verzinnen, je kiest ze uit een lijst met vooraf bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld: Apple, iOS, digicorder, mobiele data, ...
Tags daarentegen kan je volledig zelf bepalen. Heb je problemen met een specifiek type van Samsung of Android? Dan kan je deze info als tag toevoegen. Tags kunnen ook door iedereen toegevoegd worden aan zowel vragen als antwoorden. Op regelmatige basis zullen de moderatoren deze tags nakijken en eventuele niet-relevante tags verwijderen.
We geven nog graag een tip voor zij die zich geroepen voelen om te taggen. Probeer je tags zo kort, simpel en concreet mogelijk te houden. Hierbij denken we aan foutmeldingen, toestel types, versies van besturingssystemen, ... Ziet je tag er te lang uit? Dan is hij waarschijnlijk te lang en kan je de tag beter opsplitsen.
Veel plezier op De Netweters!