Beantwoorden
Goaly1990
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten?

Welke beeldkwaliteit kan ik best instellen op TV-box?

Ik heb net een nieuwe Sony 4K tv gekocht XR chipset dus zeer goeie beeldverwerking.
Daarom wil ik zo weinig mogelijk beeldverwerking en zeker upscaling door de TV-BOX laten gebeuren.
Ik gebruik geen streaming diensten op mijn tv box dus ik vermoed dat 4K al uitgesloten mag worden aangezien niets native 4K wordt uitgezonden in België.
ik lees dat 1080i het beste zou zijn voor live tv maar ik merk op dat ik onder 1080p zowel live als via opname beter beeld heb dan onder 1080i.
Ik lees ook dat opnamen als 720p zouden uitgezonden worden maar de beeldkwaliteit is toch beter op 1080p dan op 720p.
Tenzij dit veranderd is sinds de posts die ik hierover gelezen heb, vandaar ook het nieuwe toppic aangezien de technologie altijd evolueert.

Is er iemand die hier het fijne van weet?
En of er via tv-flow betere beeldkwaliteit beschikbaar is dan via tv-box, zowel voor live tv als voor terugkijken.
Alsook of de CI+ kaarten een oplossing kunnen bieden.

Ben zelf technisch op de hoogte van het verschil tussen i/p en heb al één en ander uitgeprobeerd via TV-Box maar ik kan mijn vinger niet leggen op wat er precies gaande is.
ik kan alleen zeggen dat het beeld vaak niet mooi is ivm zelfs een 720P beeld op youtube laat staan een 1080p beeld.

In elk geval mijn ogen bloeden van dergelijke beeldkwaliteit op een 75" beeldscherm.
Je zou voor minder enkel nog streaming diensten bekijken...
Dat terzijde zou ik wel graag een oplossing hebben voor live sport of opgenomen sport uitzendingen.

Alvast dank.

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Instellingen, TV-BOX, 720p, 1080p, 1080i of 4K

Tags (5)
6 reacties
Ex-Netweter
 

Welke beeldkwaliteit kan ik best instellen op TV-box?

Ik kan alleen zeggen dat je tv-toestel met een CI+ module het originele DVB-C-signaal binnenkrijgt.

Voor VRT 1 is dat bijvoorbeeld DVB-C 1080i.

Voor VRT 1 en VRT Canvas kan je dit trouwens zonder CI+ module uittesten: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/installatie/compact-signaa...

Het is dan aan je tv-toestel om het signaal te "deinterlacen" en te "upscalen" naar 4K. Dat moet je eens nakijken in de beeldinstellingen van je tv welke instelling het mooiste resultaat geeft.

In de TV-box zit ook een beeldprocessor die het beeld deinterlacet en upscalet, dus wat betreft VRT 1 en VRT Canvas kan je perfect vergelijken welk beeld jij het mooist vindt.

Jo77
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Welke beeldkwaliteit kan ik best instellen op TV-box?

Hey, 

 

ik heb sinds enige tijd ook een Sony XRA95L 55” OLED. In het begin was het eventjes zoeken om alles op punt te krijgen…maar er vielen mij toch enige dingen op: de beeldkwaliteit van gewone tv-uitzendingen via de tv-box zijn simpelweg ondermaats.het beeld is soft en niet scherp, sommige zenders zijn redelijk zoals BBC First. VRT is simpelweg een ramp, je wordt er niet vrolijk van. Op een zeker moment kom ik thuis zet de tv aan en….wauw wat een beeld alles perfect ! Dat heeft zo een week geduurd, dus ik dacht “ah eindelijk !”Na één week was het terug nr af….Pfff. Het lijkt wel of je nr dvd kwaliteit aan het kijken bent. In die zelfde week waren ook de streaming services via mijn AppleTV in hogere kwaliteit….maar ja, je voelt me al komen, ook daar is het een puinhoop en niet fijn om nr te kijken. Ik dacht “ ik ga van m’n “300MBPS Abo” nr “1Gigabit internet Abo” en mss is het opgelost. Niets is minder waar. De snelheid van m’n nieuw Gigabit abo is o.k., de snelheid wordt gehaald 👍. De beeldkwaliteit blijft echter op laag niveau, een échte teleurstelling. Hoe kan het dat je bv op AppleTV+ nr “Slow Horses” kijkt in perfecte kwaliteit om een tijdje later met een matige dvd-kwaliteit verder te moeten??? 🤔 hetzelfde voor Netflix, Amazon Prime Video, Streamz, Disney etc. Nog even voor alle duidelijkheid, mijn bekabeling is uit het hogere segment van Audioquest, ik bespaar niet in zo’n zaken. Alles is correct aangesloten en werkt, geen gedoe met lage-kwaliteit-bekabeling. Netwerkkabels zijn Cat.7 en krijgen de voorkeur over WiFi vanwege bv. Stabiliteit. Hoe komt het dat er zo’n verschil kan zitten op een week tijd? Anno 2023, bijna 2024 heeft Telenet toch nog wel wat werkpuntjes he…Waar ik vroeger geen fout woord Voor hen over had is dat nu wel enigszins anders, spijtig 🤨. Teveel compressie, lage bandbreedte, lage bitrates……Pfff zo vermoeiend. Voor mij is het duidelijk dat het probleem bij Telenet zelf ligt en dat ze er niet in slagen om dit in de basis op te lossen. Hoe verklaar je anders dat er week op week zo’n verschil kan zijn in die beeldkwaliteit. Teleurgesteld XL 😔

 

 

Ex-Netweter
 

Welke beeldkwaliteit kan ik best instellen op TV-box?

Heel eenvoudig: coaxkabel is een gedeeld medium, er vertrekt één coaxkabel vanaf de node die vertakt wordt over honderden gebruikers. De bandbreedte van de node (2500 Mbps downstream, 200 Mbps upstream) deel je met alle gebruikers in je buurt.

Tijdens piekmomenten ('s avonds als iedereen streamt) moet je die 2500 Mbps delen door pakweg 266 gebruikers: 2500 : 266 = 9,4 Mbps

Dus je hebt slechts 9,4 Mbps individueel ter beschikking op een absoluut piekmoment. Netflix 4K verbruikt 15 Mbps, op zo'n piekmoment heb je te weinig individuele bandbreedte om in 4K te streamen. Het gevolg is dat de stream automatisch terugschakelt naar een lagere kwaliteit.

Op DSL en fiber heb je dat bandbreedteprobleem zoals op coaxkabel bestaat helemaal niet, op DSL is er minstens 50 Mbps individuele bandbreedte beschikbaar, op fiber momenteel ongeveer 500 Mbps individuele bandbreedte. Je zal dus steeds probleemloos Netflix in 4K-kwaliteit kunnen streamen.

Als je probleemloos wil streamen moet je dus niet voor coaxkabel kiezen maar voor DSL of fiber.
Je hebt trouwens geen abonnement van 1000 Mbps nodig om te streamen, je hebt een netwerk nodig dat voldoende individuele bandbreedte per gebruiker voorziet.

En 50 Mbps is al voldoende om met meerdere personen in 4K-kwaliteit tegelijk te streamen.

Begrijpen hoe technologie werkt, is essentieel om de juiste keuzes te maken. Geloof nooit de reclame, kijk naar de opbouw van een telecommunicatienetwerk. Coaxkabel is het slechtste netwerk dat je kan kiezen om te streamen.

Jo77
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Welke beeldkwaliteit kan ik best instellen op TV-box?

Hey Rafb,

Bedankt voor je heldere “insight” in dit topic. Helaas de frustratie blijft, van zo gauw er zich “een oplossing” aandient zal ik deze serieus in overweging nemen. Het blijft echter toch vreemd dat Telenet blijft beweren dat ze competitief zijn met fiber. Het tv-beeld en de streaming-services bewijst het tegendeel. Mensen zullen altijd afgaan op wat ze meetbaar kunnen waarnemen dus wat Telenet ook mag zeggen…als men de brandstoftoevoer dichtknijpt gaat de motor onverbiddelijk sputteren…Ik hoor vergelijkbare klachten bij onze noorderburen die met Ziggo in hetzelfde schuitje zitten. Tis spijtig dat je een OLED tv van bijna €4000 hebt gekocht en alleen met Blu-Ray en 4K Blu-Ray disc het niveau kunt halen. Ben benieuwd hoelang men z’n kop in het zand blijft steken bij Telenet, dit gaat alleen maar meer klanten doen afhaken. Als Telenet zich de nr. 1 telco wil noemen zal het schip dringend én grondig van koers moeten veranderen of het verlies aan klanten zal zich onverminderd voortzetten. Fact ! 🫣🤔

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1641
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Welke beeldkwaliteit kan ik best instellen op TV-box?


@Jo77  schreef:

Ik dacht “ ik ga van m’n “300MBPS Abo” nr “1Gigabit internet Abo” en mss is het opgelost. Niets is minder waar. De snelheid van m’n nieuw Gigabit abo is o.k., de snelheid wordt gehaald 👍. De beeldkwaliteit blijft echter op laag niveau, een échte teleurstelling. 


Verkeerd gedacht dus 🤔 ....

En een nutteloze extra kost indien je dit niet nodig hebt....

Ikzelf gebruik het goedkoopst mogelijk internet abonnement (Proximus Start Fiber) van 25€ per maand.

Geadverteerde snelheid 50/4, maar de Speedtest geeft mij 50/10. Nog belangrijker: snelheid is stabiel (24/24).

Ik kan perfect 4K content streamen:

IMG_20231231_104940.jpg

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2787
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Welke beeldkwaliteit kan ik best instellen op TV-box?

Als je nu het top abonnement hebt of laagte er zal geen verschil zijn van kijken als er een overbelasting is

dan hebben alle mensen in de straat of wijk er last van

In de vakantie is het een klein probleem dat altijd terug keert en de tv boxen hebben er meer last van dan de andere

maar soms is het voor alle toestellen komt minder voor

Maar komt weer in orde binnen een paar dagen