Beantwoorden
Felahliir
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken! Hi there!

Vast IP adres voor pihole instellen

Ik heb een raspberry pi zero w waarmee ik pihole wil gebruiken voor mijn thuisnetwerk, maar kan geen vast ip aan de pi geven. Er is een andere forum post, maar helaas snap ik er totaals niets van.

5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7783
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast IP adres voor pihole instellen

Het is niet voor de PIhole dat je een vast IP adres moet zetten maar wel in de raspberry PI.  Ga hier eens kijken: https://phoenixnap.com/kb/raspberry-pi-static-ip

Vooral het stukje

Set up Static IP Address via GUI

Als je werkt via de Telenetrouter dan is het als volgt

IPadres: ergens tussen 192.168.0.10 en 192.168.0.99 vermijd de range 192.168.0.50 tot 59 gevolgd door /24 wat overeenkomst met subnetmask 255.255.255.0.

Default gateway: 192.168.0.1

subnetmask: 255.255.255.0

DNS: 1.1.1.1 of 8.8.8.8 of deze van Telenet keuze genoeg. Eventjes googelen naar DNS servers of specific DNS servers Telenet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Yi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Vast IP adres voor pihole instellen

Jammer, maar de router van Telenet ondersteunt geen DHCP reservatie waarmee elk toestel in je thuisnetwerk automatisch een vast IP-adres zou kunnen krijgen.

Wat bij andere providers automatisch werkt, is bij Telenet niet zo eenvoudig in te stellen.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7783
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast IP adres voor pihole instellen

Als je maar een klein beetje van netwerken kent heb je dat niet nodig. Normaal gezien kan je op elk toestel dat je aansluit een static IP toekennen. Ik heb in een bedrijf gewerkt waar er 40 computers in gebruik waren plus nog printers en dergelijke en dat werd bij elk toestel apart ingesteld. Defecte computer vervangen? Oude weg doen, nieuwe hetzelfde IPadres geven en opgelost. Geen gedoe met opzoeken in de mactabel welke weg mag en welke niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Yi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Vast IP adres voor pihole instellen

Waarom jezelf het leven moeilijk maken als het eenvoudig kan?

Een router die standaard DHCP reservatie ondersteunt is wat @Felahliir nodig heeft.
Je hebt dan op elk toestel in je thuisnetwerk een vast IP-adres zonder tijd te verspillen aan omslachtige configuraties.

Jammer dat Telenet dat niet ondersteunt.

 

 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5241
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Vast IP adres voor pihole instellen

Heb je hier iets aan?

https://www.tomshardware.com/how-to/static-ip-raspberry-pi

Normaal gezien kan het eenvoudig via de GUI. Welk OS heb je geïnstalleerd? Het makkelijkste is om het OS op de microSD te installeren via Imager.

https://www.raspberrypi.com/software/

Je kan de RPi (tijdelijk) aan een scherm hangen, maar via RealVNC kan ook.

Ik zou zeker geen 1.1.1.1 of 8.8.8.8 instellen als DNS.

Eenmaal ingesteld kan je naast Pi-Hole ook PiVPN installeren en via Wireguard verbinden met je smartphone.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.