Beantwoorden
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1629
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Verhuis met E-router (CV8560E)

Ik heb (telefonsich) een verhuis aangevraagd voor mijn nichtje.

Goed nieuws:

  • de nieuwe woning is aangesloten.
  • er moet geen technieker komen (self-install).
  • alles kan snel gebeuren: maandag aangevraagd, vrijdag verhuis.

Slecht nieuws:

Volgens de Helpdesk, en volgens de orderbevestiging, moet ik:

  • alles meenemen (decoders, access points, powerlines).
  • de "oude" modem terugsturen 🙄.
  • er moet een nieuwe modem komen (deze kan ik afhalen in de Telenet shop). De Helpdesk wist mij niet te vertellen welke modem het zou zijn.

De huidige opstelling is een E-router (CV8560E) in bridge met een Fritz!Box

Ik moet dus de CV8560E terugsturen, en een "nieuwe" modem afhalen.

Ik wil natuurlijk terug een CV8560E, gezien dit de enige modem is, die de bridge (Mac passtrough) functie ondersteunt.

Het liefst zou ik gewoon de bestaande modem willen meeverhuizen (de bridge is reeds ingesteld).

Wat kan ik best doen?

  • de oude modem gewoon verhuizen en aansluiten (oud adres is Kluisbergen, nieuw adres is Ronse)?
  • de oude modem terugsturen en in de Telenet shop aandringen om een terug een CV8560E te krijgen?
  • zullen de oude settings (inclusief Mac passtrough) overgenomen (gepushet) worden?
  • de oude modem meenemen naar de shop en deze opnieuw laten provisioneren op het nieuwe adres?

 

Dringend advies gevraagd, waarvoor bij voorbaat dank 😀

3 reacties
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2760
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Verhuis met E-router (CV8560E)

Neem de oude modem mee naar de winkel vraag dat ze hem in systeem weer zetten op nieuw adres

Zeg duidelijk dat alles goed werkt

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1629
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Verhuis met E-router (CV8560E)

Neen, dat was de oplossing niet

  • Ik ben naar de Telenet winkel geweest, en daar was het onmogelijk de modem terug te registreren op het nieuwe adres.
  • De oude modem kon ik daar achterlaten (i.p.v. terug te sturen), en heb er een bewijs van teruggave gevraagd.
  • Ik heb een nieuwe CV8560E gekregen, die ter plaatse geprovisioneerd werd.
    • PS. Sedert het nieuwe systeem bij Telenet moeten ze maar één MAC adres (HFC Mac) meer ingeven, de rest gaat automatisch (MTA Mac, GW Mac).
  • Bij thuiskomst en aansluiten van de nieuwe E-router kreeg ik geen internet 😯
    • Ik heb dan gebeld, maar volgens de Helpdesk moest ik nog wat geduld hebben. Dan zou ik via "Mijn Telenet" terug de bridge moeten activeren.
    • Ik kreeg alleen de "selfstarter" pagina, waar een klantennummer gevraagd werd.
    • Daar kon ik alle diensten met de druk op één knop "activeren".
  • Enkele minuten later kreeg ik Internet (eigen router kreeg een lokaal IP adres (192.168.0.xx).
  • Na enkele spontane reboots was ook de vaste lijn terug, en de MAC bridge (vanzelf).

Kort samengevat

  1. Bij een verhuis moet je dus wel degelijk de modem inleveren, en krijg je een nieuwe modem (ook als je "dezelfde" terug wilt).
  2. De instellingen van de oude modem werden overgenomen, inclusief het MAC adres voor de Mac passtrough.👍

[off-topic]

Gedurende de tijd (30') dat de Mac bidge nog niet actief was, stelde ik hetvolgende vast:

  • de FritzBox kreeg een intern IPv4 adres (192.168.0.xxx).
  • de Fritz!Box kreeg wel keurig een /64 IPv6 adres (SLAAC) en een /57 IPv6 Prefix (PD) 😊.

Hiermee dus het bewijs dat de Max passtrough (bridge) alléén uitwerking heeft op IPv4 (wat we al lang wisten, maar door sommigen tegengesproken wordt.

(ik zal deze bevinding nog posten in de betreffende discussie, gezien hier off-topic).

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2760
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Verhuis met E-router (CV8560E)

Bedankt om deze de info te delen en nog veel geluk gehad met de installatie dat ze  perfect verliep

We horen nog altijd andere verhalen waar het niet werkt bij een verhuis of aanpassing