Beantwoorden
smyttie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Sinds 24 oktober 2023 laat smtp.telenet.be (port 587, SSL/TLS actief) geen mails van mijn ip cam software meer door.

Op 23 oktober om 23:16 heb ik de laatste mail ontvangen. 

Ik heb die nacht geen instellingen aan mijn ip cam of mijn mail adres gewijzigd, dus ik begrijp niet hoe het plotst stopte met werken terwijl dit jaren wel functioneerde.

Heeft Telenet zijn policy omtrent smtp gebruik gewijzigd ?

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: geen ip cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

37 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Toon eens een screenshot van uw SMTP instellingen op uw cam. Dan kunnen we eens mee-kijken waar het eventueel mis loopt. Waar ik het eerst aan denk. Paswoord volgens de normen? minstens 8 tekens met hoofd- en kleine letters, cijfers en tekens? Afzender van de mail moet een (geldig) @telenet adres zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5224
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Is uw camera nog verbonden? Kan je vanop pc of ander toestel de camera instellingen bekijken, de beelden live zien?

smyttie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Dank je voor je reactie.

De camera werkt perfect. Ik kan aan de instellingen zowel via de Android app als via de web interface.

Het stopte plots met werken zonder dat er iets aan hard- of software werd veranderd. De errors die de app en de interface me geven, duiden er volgens de fabrikant (Reolink) op dat mijn provider de email trafiek van mijn camera niet meer toe laat.

smyttie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Bedankt voor je reactie.

Zendende account is een Telenet mail account van mij die ik gebruik voor mijn beveiligings-app en ik kan met het gebruikte paswoord inloggen in die mailbox. 

De ontvangende account is mijn standaard Telenet email account.

Midden in de nacht op 23 oktober stopte de email trafiek. Niks aan de soft-, hard- of firmware is veranderd toen het stopte. De errors die ik krijg in mijn app én in de web interface duiden erop dat mijn provider niet langer die trafiek toe laat.

Mijn instellingen ( die op 23/10 om 23:35 nog werkten en die niet veranderd werden ) :

Capture.jpg

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Probeer eens via dat mailaccount vanuit webmail een mail te versturen naar een ander mailadres. Om eens te testen of dat mailaccount niet geblokkeerd is als zijnde een zendend spam adres. Dat kan als hij plots een aantal mails kort opeen verstuurd heeft.
Ik gebruik trouwens ook nooit die mogelijkheid tot zenden vanaf een camera. Je kan zo 10-tallen mails krijgen per dag, telkens er iets beweegt. Is nog te doen voor een binnencamera als er daar weinig of niets kan bewegen, maar als je hond of kat daar rondloopt dan kan je er veel krijgen. Een buitencamera is nog minder te doen. Er is altijd wel een vogel die voorbij vliegt.

Het is een suggestie hoor. Het blijft zoeken in alle mogelijke richtingen om te weten hoe het komt. Als je in de instellingen van je camera kijkt kan je meestal een testberichtje zenden. Lukt dat nog?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5224
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Welke foutmeldingen krijg je (de exacte tekst van de meldingen)?

smyttie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

In de app krijg ik : "400 Foutmelding. Onbekende fout. Probeer met een ander email adres." 

Ervan uit gaande dat dit een HTTP error is, zou dit willen zeggen dat de server het request verwerpt. Aangezien dit zonder aanleiding gebeurde, kan ik enkel concluderen dat er dus iets aan serverkant moet veranderd zijn.

In de webinterface wordt de fout door de code opgevangen en krijg ik via dev tools enkel dit te zien : "{ "cmd" : "TestEmail", "code" : 1, "error" : { "detail" : "test failed", "rspCode" : -100 } } als response. 

smyttie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Even ter info : ik ben IT-er en ben gewoon om dingen te debuggen. Uw suggesties zijn allemaal duidelijk en logisch en heb ik allemaal al tot in den treure uitgeprobeerd.

Het gaat hier over een binnencamera die maximum een paar tiental mails per dag genereert. Ik heb speciaal één van mijn mailboxen bij telenet hier aan toegewijd. Het adres en bijhorend paswoord werken nog en ik kan er emails mee versturen. Het testen van de mail functionaliteit in de app werkt niet en genereert een error "400. Probeer met ander emailadres". Ik ga er van uit dat dit een HTTP error is die er dus op wijst dat ineens zonder aanleiding de server mijn requests verwerpt. Het gebeurde ergens 's nachts, ik lag te snurken en kon dus niks aan mijn instellingen veranderen. Het moet dus aan serverkant gebeurd zijn.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5224
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

SMTP is een volledig ander protocol dan HTTP.

SMTP = Simple Mail Transfer Protocol.

HTTP = Hyper Text Transfer Protocol.

Uit mijn it-ervaring weet ik dat het gewoon tegen een leek vertellen, die daar een simpel antwoord op geeft het, licht kan laten schijnen.

Heb je uw camera al offline gezet, terug naar fabrieksinstellingen gezet, lokaal aangesloten en instellingen terug gezet.

Foxster
Freshman Weetjesweter
Berichten: 27
Trick or treat? Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Hallo

 

is dit reeds opgelost??? Want ik heb een dito probleem met mijn Reolinck camera. Op 23.10 gestopt met werken (3stuks) en alle reolinck nog in orde.

Ik kan hem life zien en ook de opnames op de memory card kan ik raadplegen. Echter, geen mail meer naar mijn mailbox via smtp server. Ik heb er ook niets aan veranderd en krijg dat echt niet meer goed.

Ik heb hier nog geen echte reply gezien van TELENET: is het aan de smtp server die niet meer goed werkt of zoiet....

 

Groeten

 

Erik

 

Foxster
Freshman Weetjesweter
Berichten: 27
Trick or treat? Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

via webmail kan ik sturen van mijn mail adres naar mijn mail adres, dat lukt.

via de reolinck instellingen van de smtp server (of ook met ip adres geprobeerd) werkt het NIET meer met de smtp server van telenet. De mail zending van reolinck werkt niet meer sedert die bewuste dag. 

Is er al een oplossing gekomen ervoor???

groetl

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1638
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

Al eens geprobeerd zonder authenticatie?

gewoon poort 25, server uit.telelet.be, zonder paswoord.

Authenticatie is alleen nodig als je een mail wilt versturen via de Telenet SMTP server vanuit een ander netwerk.

Foxster
Freshman Weetjesweter
Berichten: 27
Trick or treat? Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

hallo dank voor reply. Ik neem aan dat u als server uit.telenet.be bedoelt en niet telelet.

Maar het werkt niet..

Groeten

Erik

Foxster
Freshman Weetjesweter
Berichten: 27
Trick or treat? Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Geen IP-cam mails meer mogelijk via smtp.telenet.be

hallo bijkomende info in de items hier van 2019: uit.telenet.be werkt ook niet meer...