Beantwoorden
cla
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Wereld gedichtendag Complimentendag On a roll... Dat loopt vlotjes.

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Hallo,

Ik heb 2 telenet e-mail adressen (sinds kort een 2e toegevoegd ... volgens de regels van de imap kunst 🙂 )

Mijn eerste telenet mail adres synchroniseert perfect tussen verschillende outlook confs en andere (android apps)

 

Echter ... bij dit 2e email adres synchroniseert hij niets (enkel postvak in en de prullenbak!

Wat zou de reden kunnen zijn dat hij mijn andere mappen niet synchroniseert?

 

Grtz

Cla

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: IMAP Syncprobleem met 2e telenet mail adres

13 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5876
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

@cla 

Het tweede email adres is dat een alias of is dat ook effectief een tweede email adres gelinkt aan een gebruiker ?


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
cla
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Wereld gedichtendag Complimentendag On a roll... Dat loopt vlotjes.

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Dit tweede adres is GEEN alias! 

Dit is effectief een nieuw email adres gelinkt aan een (niet toegewezen) gebruiker.

Bij het aanmaken had ik geen keuze mezelf te kiezen ... dus bleef dit staan op "niet toegewezen".

 

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Vermoedelijk staan de gegevens voor de smtp server enkel op uw eerste e-emailadres. Controleer dat eens in uw Outlook

cla
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Wereld gedichtendag Complimentendag On a roll... Dat loopt vlotjes.

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Bedoel je bij de eigenschaopen?

Smtp staat juist ingesteld (poort 587 TLS) ... Of bedoel je dit niet?

Bedoel je niet imap instellingen?

Ik kan perfect mails zien in postvak in en verzonden (e-mails versturen werkt ook perfect)

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Als het over Outlook als client gaat dan moet je ook eens kijken door rechts te klikken op je postvak IN. Je zal daar ergens zien staan Imap-mappen. Dat is de plaats waar je moet zijn om je mappen correct te zetten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres


@cla  schreef:
Echter ... bij dit 2e email adres synchroniseert hij niets (enkel postvak in en de prullenbak!


@cla  schreef:

Ik kan perfect mails zien in postvak in en verzonden (e-mails versturen werkt ook perfect)




Als je voor het tweede e-mailadres de smtpserver van het eerste e-mailadres gebruikt, dan worden de mails correct verstuurd, maar dan krijg je niet in de verzonden berichten van het tweede adres, maar wel in de verzonden berichten van het eerste adres.

Met uw start bericbt begreep ik dat enkel de folders postvak in en prullenbak gesynchroniseerd werden. Met uw nieuwe reactie komt daar ook verzonden berichten bij. Heb ik u verkeerd begrepen? Wat wordt er niet gesynchroniseerd?

cla
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Wereld gedichtendag Complimentendag On a roll... Dat loopt vlotjes.

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Online telenet webmail en een app op android synchroniseren wel ...

Outlook 2013 synchroniseert NIET! 

 

Dus als ik werk vanuit outlook 2013 ... dan lukt het mij niet ... via webmail en android app wel (maar die worden dan ook niet binnengetrokken in Microsoft outlook)

Ik heb idd de optie "imap mappen" als ikrechtsklik op een map ... maar wat kan ik daar mee aan?

 

Wat ik mij wel nog herinner (ooit heel vroeger) heb ik bij de windows config een email adres toevoegen (en ik denk wel dat dit ook om te synchroniseren was/is)

... Maar ik weet niet meer welke optie/instelling dit was!

Alles werkt normaal en prima ... uitgenomen met dit nieuwe email adres in Outlook 2013

Grtz

Cla

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Je moet twee zaken gronding nakijken: 

1. verzend Outlook effectief met het tweede e-mailadres of gebruikt die daarvoor het eerste e-mailadres. De 'van' bij aankomst is bewijs dat het goed is.  Met webmail van Telenet kan je dat zien als je bij een ingekomen mail klikt op Acties en dan 'Oorsprronkelijke tekst kiest.

Als je daar ergen je eerste mailadres in terugvindt, dan zijn de instellingen voor de smtp-servier voor je tweede mailadres niet juist.

2. Als je 1 gecontroleerd hebt en daar is alles ok dan moet je systematisch alle opties die je in je Outlook versie hebt grondig nakijken. Er kunnen allerlei beperkingen zijn: niet automatisch synchroniseren, enkel een beperkt verleden synchroniseren, ...

 

cla
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Wereld gedichtendag Complimentendag On a roll... Dat loopt vlotjes.

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Hallo ...

 

Outlook verzend wel degelijk met mijn 2e email adres!

Maar ... van zodra ik een tweede mailbox (telenet) toevoeg aan outlook (die 2e mail is eigenlijk een backup van de mails tot en met 2023 met vaak dezelfde namen als in de 1e mailbox.

Bv in de eerste mailbox bestaat de mailbox / Netweters (nieuwe mails vanaf 2024)

En ... in de tweede mailbox bestaat dus ook de mailbox / Netweters (oude mails tot 31/12/2023)

Snap je?? (dit heb ik gedaan om online (zowel op outlook/webmail/app android) mijn historiek van mijn oude mails te kunnen raadplegen!

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Neen, ik snap het niet.

Ik snap ook  niet waarom je een tweede mailbox aanmaakt voor archivering. Dat kan je toch ook in je eerste.

Wat ik denk te begrijpen:

Oorspronkelijk heb je één mailbox, laat me die mailbox A noemen. Daarin staan (of stonden) uiteraard al uw oude mails van sinds je een mailbox hebt.

Op 1 januari beslis je om een tweede mailbox aan te maken, laat me die mailbox B noemen.

Mailbox A had je al in Outlook.

Nu maak je ook mailbox B aan in outlook.

Maar dit lijkt niet overeen te stemmen wat je schrijft.

Dus ander scenario (met een rare kronkel):

Op 31 december 2023 maak je mailbox B aan.

Je stuurt (forward) alle mails van A naar B (valt wel te doen voor postvak in, maar wat met verzonden mails?)

Als alle mails van A naar B verplaatst zijn, ledig je A zodat er enkel nog de nieuwe mails inkomen.

Nog een probleem: je gebruikt het woord mailbox voor twee verschillende begrippen.

Een Mailbox is het geheel van in en uitgaande berichten met één of meerder mappen of folders.

Een Mailbox die normaal gebruikt wordt heeft een folder Postvak in, Verzonden, Spam, Concepten, Prullenbak, ... De namen kunnen verschillen afhankelijk van het gebruikte mailprogramma of app. Naast de standaard folders of mappen, kan je zelf mappen of folders bijmaken op het zelfde niveau als de bestaande of als subfolders van bestaande of zelf aangemaakte. Let wel dat je met zelfgemaakte folders bij de meeste mailprogramma's of app je een extra actie moet ondernemen opdat deze zouden gesynchroniseerd worden. Bij sommige programma's of apps noemt deze actie abonneren.

Je hebt dus geen mailbox Netweters, maar wel een folder in een mailbox.

Kan je nu nog eens proberen uit te leggen waar het probleem zit?

cla
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Wereld gedichtendag Complimentendag On a roll... Dat loopt vlotjes.

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

is eigenlijk simpel ... maar mss moeilijk uitgelegd

Ik gebruik dus ook jou letter (a) en (b) hé

 

Ik heb een mailbox (a) gekoppeld aan een email adres (a.telenet.be)

Die mailbox a was aan het vollopen (tegen de 5GB grens ... ik ben een fan van archiveren)

Ik heb dan van mailbox (a) een copie gemaakt (pst bestand) ... en de bedoeling is dan om dat pst bestand te importeren in mailbox (b)

Ik heb dan mailbox (a) geledigd (alle mappen geschrapt zodanig dat ik terug met een begintoestand zit)

TOT HIER ALLES GEDAAN!

NIEUWE STAPPEN (die problemen geven)

Ik heb een nieuwe mailbox gemaakt (b.telenet.be)

Nu wil ik dus het pst bestand importeren in mailbox (b.telenet.be)

In dit geval is mailbox (b.telenet.be) ook ten allen tijde online te raadplegen

(mijn master programma is eigenlijk outlook desktop ... waar ik raadplegingen doe op webmail en android apps als ik niet thuis ben)

ik koppel deze 2e mailbox (b) ook aan outlook 

En vanaf hier loopt het in de soep 

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Als het gaat zoals je denkt (ik ken niet genoeg details van de pst formaten van Microsoft), dan moet je wel met één zaak rekening houden. Je hebt nu 5  GB lokaal op je toestel. Op het ogenblik dat je verbinding maakt met je mailbox B op Telenet, moet die 5 GB doorgestuurd worden. Dat gebeurt niet in één keer, wel mail per mail en bijlage per bijlage. Het totaal aan volume verkeer is nog een stuk hoger dan de 5 GB die je kent. Dat is niet op één twee drie gedaan. Dat gaat uren (dagen?) duren. Heb je dat geduld al gehad?

Ik doe een sterk vereenvoudigde berekening. Stel dat je uploadsnelheid 20 Mbps is, dat is 20 miljoen bits per seconde. Met de overload kom je aan 2 MBps (2 miljoen tekens per seconde) 50000 Gb / 2  = 25 000 seconden of 417 minuten of 7 uur. Ik weet wel dat is met machten van 1024 moet werken en dat er 8 bits zijn per byte, maar er is ook controle op op de overdracht en dat zijn ook bits en bytes. Het is hier dus niet de bedoeling om een exacte tijd te hebben  maar enkel een idee van de grootte orde.

Ik ben ook niet overtuigd dat de webmail applicatie dat verleden gaat willen verwerken.

Als je volgende 5 GB bijna vol is, raad ik volgende werkwijze aan. Doe een export in webmail. Maak een nieuwe mailbox aan iop Telenet. Importeer je geëxporteerd bestand in je nieuw mailbox op webmail.  Controleer of alles correct is. Pas daarna wis je de mails in je oorspronkelijke mailbox. Je maakt in Outlook een nieuwe mailaccout voor je nieuwe mailbox. Denk eraan in je mailprogramma (Outlook) zijn er vast en zeker instellingen die standaard ingesteld zijn met synchronisatie beperkt in de tijd (tot X weken of maanden in het verleden).

 

cla
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Wereld gedichtendag Complimentendag On a roll... Dat loopt vlotjes.

IMAP Synchronisatie probleem met 2e Telenet mailadres

Ik denk dat het te maken heeft met (instellingen) op mijn desktop.

Ik heb het nu nog eens op een andere desktop geprobeerd en daar geraak ik verder. 🙂

Ik heb ooit eens een heel geavanceerde systeemsetting moeten doen ivm mailbox servers (maar ik ben vergeten welke instelling het is) .. en ik denk dat het veel met zoiets zal te maken hebben.

Wordt vervolgd ...

 

Grtz

Cla