Beantwoorden
gudu
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Dag van de Chocolade Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

IPv6 Prefix Delegation

Ik heb een Docsis 3.1 modem (witte toren). Op mijn netwerk wil ik ipv6 prefix delegation doen. Mijn L3 switch die dat voor mij moet doen krijgt zeer gebrekkig een prefix door. Na een tijd valt dat prefix weg en is het hopeloos. Een herstart van de modem lijkt dan te werken, maar dat is niet erg werkbaar. Restart van de switch of kick van de vlan werkt niet. Is er een setting (bvb in cisco ios) om vanuit de switch de modem tot de orde te roepen?

Op de switch doe ik gewoon volgende code naar de modem:

interface GigabitEthernet0/1
no ip address
duplex auto
speed auto
media-type rj45
ipv6 address autoconfig default
ipv6 dhcp client pd PREFIX_1

Die PREFIX_1 gebruik ik dan downstream. Maar vaak komt er geen prefix mee in de ra's van de modem (sniffs available).

 

btw, ik lees hier over modems die modem-only of als bridge kunnen werken. Hoe kom je aan zo'n modem?

0 Likes
5 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1678
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

IPv6 Prefix Delegation


@gudu  schreef:

btw, ik lees hier over modems die modem-only of als bridge kunnen werken. Hoe kom je aan zo'n modem?


Dit is de CV8560E, ook E-router genaamd.

Een Docsis 3.1 HGW, zonder WiFi. Hierop kan je een router aansluiten (MAC pastrough)

Hoe aangeraken? Gewoon omwisselen in een Telenet Center.

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Een bus vol! BINGO! Warming up? De volle 100!

IPv6 Prefix Delegation

Een "L3 switch", wat bedoel je hier precies?  Ik vero nderstel een router?

By nature is een switch een Layer 2 device,  en doet dus niets op L3, hoewel soms wel eens van L3 switch gesproken wordt.

Anyway, de witte toren supporteert geen prefix delegation, ttz die doet netjes prefix delegation naar je LAN devices (krijgt LAn prefix via zijn wan dhcpv6 client en distribueert die op zijn lan), maar geen prefix delegation naar een extra hop verder, dat kan ook gewoonweg niet zonder specifieke instellingen.  Dus vraag me af wat je met "inconsistent gedrag" bedoelt.  Het enige wat je L3 switch / router krijgt is, zoals elke host op je netwerk, een prefix, om stateless je IPv6 address te creeren en/of je router kan dhcpv6 client doen en een ia_na optie gebruiken voor een IPv6 addr te verkrijgen.  ALs je router ook een ia-pd vraagt, een prefix voor de LAN van je router, dan zal die niet aangeboden worden.  Zoals in andere reply al vermeld, kan dit wel verwezenlijkt worden met de CV8560E, die dan in "bridged" mode wordt gezet (voor de IPv4 traffic) en waar je een sub-delegate van je /56 IPv6 prefix kan verkrijgen op je router als die de juiste opties aanvraagt uiteraard.

0 Likes
gudu
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Dag van de Chocolade Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

IPv6 Prefix Delegation

Ok, interessant. Maar hoe doe je dat dan met de tv? Die biz zit op een aparte vlan. Moet je dat dan zelf instellen en zoja, met welke instellingen?

0 Likes
gudu
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Dag van de Chocolade Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

IPv6 Prefix Delegation

Een L3 switch of multilayer switch is een switch die kan routeren tussen zijn vlan's. Dit is zeer courante technologie, men streeft feitelijk naar geen interne routers meer in een (gerouteerd) intern netwerk, alles via vlan's en multilayer switchen.

Met inconsistent wil ik zeggen dat de Prefix Delegation soms wel, meestal niet werkt. Af en toe werkt ze dus wel, als ik bvb de modem herstart. Binnen dit en een half uur ga ik dat nog eens doen, met packet sniffs tijdens dat gebeuren. Wat ik zie na een reboot van de modem is dat die modem, als die een rs van een downstream device krijgt waarin een prefix gevraagd wordt, antwoordt met een unicast ra waarin wel een te gebruiken (sub) prefix zit. Telenet geeft mij een /56 prefix voor mijn lan, de modem stuurdt dan een /60 of zo naar dat device (router, L3 switch). Dat device blijft die prefix gewoon gebruiken, maar de modem verliest blijkbaar de informatie. Om te beginnen routeert de modem niet meer naar het downstream device, verder gaat dat device geen prefix meer krijgen ook als vraagt die erom (bvb na reboot van het downstream device).

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Een bus vol! BINGO! Warming up? De volle 100!

IPv6 Prefix Delegation

OK, er was ooit ook (unoffical) support op de oudere modems, type 7465 voor homenet.  Mogelijk heeft zijn opvolger, de witte toren, er iets van ge-erfd, maar gezien homenet-based lijkt me dat niet direct de beste optie voor permanente use.

Behalve het feit dat zoiets eerder "best effort" leek, is homenet ook eigenlijk al tijdje afgevoerd, gaf wel een uitweg naar IPv6, maar vor IPv4 was het dan dubbele NAT.  Was een eerste gogie poging om v6 actie te verkrijgen, vele jaren geleden ondertussen.

Als je een CV8560E in bridge mode duwt krijg je beiden: publieke IPv4 en sub-delegated prefix, en kan je zelf kiezen wat je erachter plaatst.  Vandaag krijg je ook hier een /60 sub-delegate, zou voldoende moeten zijn voor een home lan lijkt me. En die is er altijd, niet enkel na een reboot vd modem. (gebruik die thuis ook)

Of je nu router of vlan-tagged splits gaat doen,je komt in een situatie met meerdere subnets terecht, dus lijkt het beter te zijn voor een CV8560E te opteren in uw specifiek geval, als technical user ook die de dingen zelf kan orchestreren.

0 Likes