Beantwoorden
Pieter9
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Verander-je-wachtwoord-dag De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wifi mesh snelheid laag

Ik heb een TPLink X50 wifi mesh systeem geinstalleerd om de wifi dekking in onze woning te verbeteren. Wij hebben een Telenet abonnement van 300 mBit/sec download snelheid maar als ik mijn snelheden meet halen we max 90-95 mBit per sec.

Op de telenet wifi-router heb ik wifi uitgeschakeld. Hoofd TPlink is via ethernet kabel rechtstreeks op de telenet wifi-router aangesloten en de 2 'slave' TP-link X50 mesh wifi routers zijn via ethernet kabel verbonden met de hoofd TPLink X50. Er zit wel een switch tussen de hoofd TPlink en de slaves (maar is een gigabit switch). Ongeacht waar in huis dat ik het wifi signaal meet, ik bekom overal 90-95 mBit/sec... wat ik toch laag vind tov mijn abonnement.

Voor installatie van de X50 mesh wifi routers haalde ik 150-160 MBit/sec via wifi (op de telenet wifi router)... als ik naast de router stond. Op bepaalde plaatsen in huis hadden wij zeer slecht signaal en dus heel lage snelheid (de reden voor aankoop van X50 wifi mesh router). 

Iemand een idee waar de oorzaak is van de lagere snelheden?

6 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wifi mesh snelheid laag

Welke snelheid haal je in de buurt van de hoofd TP-Link als ge de 2 slave TP-Links uitschakelt.

Als dit ook rond de 100 Mbps is controleer dan de kabel naar de modem eens of deze wel 1 Gbps aankan en niet beperkt is tot 100Mbps


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Wifi mesh snelheid laag

Suggestie om aan eerste TPLink te proberen en kabels te checken is zeker goed, maar misschien eerst nog 1 stapje verder terug gaan.

Wat geeft een wired test op de modem, dus device direct geconnecteerd aan de modem met een eth kabel?

Indien OK, wat geeft een wired test aan de eerste TPLink device ?

 

Altijd eerst de wired test doen, teneinde wifi-gerelateerde problemen uit te schakelen.

Ex-Netweter
 

Wifi mesh snelheid laag


@Pieter9  schreef:

Iemand een idee waar de oorzaak is van de lagere snelheden?


Als al je testen via Wifi systematisch maximaal 90-95 Mbps halen, dan zit je bijna zeker ergens met een netwerkkabel met een los adertje waardoor een bepaalde kabelverbinding op 100 Mbps linksnelheid is beperkt. Bij een nieuwe Wifi-installatie start je ook best met één Wifi-toegangspunt en breidt je je netwerk pas uit met een extra Wifi-toegangspunt als je vaststelt dat je op bepaalde kamers onvoldoende Wifi hebt.

Pieter9
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Verander-je-wachtwoord-dag De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wifi mesh snelheid laag

Ik heb ondertussen de test gedaan via wire en idd: wire lijkt probleem te zijn. Bekabeling is reeds vrij oud en daar haal ik slechts 80-90 Mb/sec. Op de eerste TP-Link haal ik 160-180 mBit/sec (deze is rechtstreeks via nieuwe netwerkkabel verbonden  met de telenet router). Dus oorzaak ligt bij het bekabeld netwerk...

Pieter9
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Verander-je-wachtwoord-dag De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wifi mesh snelheid laag

Vraagje: hoe kan ik zien aan een netwerkkabel wat de maximumsnelheid is. Of welke type netwerkkabel dien ik te kopen om 1 GigaB snelheid aan te kunnen?

De bekabeling in ons huis is ongeveer 15 jaar oud, dus ik vermoed dat deze kabels niet van het juiste type zijn (of niet meer in goede staat).

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi mesh snelheid laag

@Pieter9 

Normaal gezien staat op een netwerkkabel een code die de capaciteit / het type aangeeft. Dat zou minstens cat 5e moeten zijn om boven de 100 mb/s te geraken.

Heb je dus kabels cat 5 of lager dan dien je die te vervangen, daar is geen ontkomen aan.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.