Beantwoorden
Cityhunter
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Dag van de Chocolade Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Eigen router ipv Telenet modem/router

ik wil een eigen router gebruiken ipv de Telenet modem/router. Dus ik wil die Telenet vervangen door een modem only model. Net even gebeld met een Telenet Center en die wisten me te vertellen dat ze deze kunnen wisselen voor een modem only model maar dat ik hierdoor geen TV diensten meer zal kunnen kijken. Dit is vervelend want mijn eigen router gebruiken zou me veel kopzorgen besparen rond dubbel NAT gebruik. Ik heb een kleine thuisserver staan die niet bereikbaar is zodra het internet uitvalt en dit komt door de dubbele NAT. Ik verbind mijn eigen Asus router via kabel met de Telenet modem/router model CH8568LG. Dit is, naast een power line voor tv diensten een een telefoonlijn, de enige kabel die uit de Telenet modem/router vertrekt. Vanuit de Asus router heb ik mijn thuisnetwerk met al mijn apparaten (vaste pc's, printer, server...) aangesloten aan die Asus router dus. Het vervelende is dus dat mijn server niet meer bereikbaar is in mijn thuisnetwerk zodra het internet niet meer werkt... Zou er iemand hier een oplossing voor hebben?

0 Likes
23 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7798
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router ipv Telenet modem/router

Ik zie hier op Techpulse deze uitspraak:

"Het BIPT verwacht ook dat de vrije modemkeuze de concurrentie op de Belgische telecommarkt zal versterken. Klanten zouden hierdoor namelijk gemakkelijker tussen providers kunnen schakelen. Ze hebben door de eigen modemkeuze immers geen last van wisselende modemfuncties. Bovendien hoeven providers hierdoor geen modem te wisselen vooraleer het telecomabonnement ingaat."

Ik vraag me alleen af hoe een klant op eenzelfde modem zou kunnen schakelen tussen een xDSL lijn, een kabelaansluiting of een glasvezelaansluiting.

Zoals eerder gezegd een modem zet het interne signaal dat gebruikt wordt op je UTP netwerk om naar het signaal dat gebruikt wordt op het netwerk van de provider. En dat is verschillend op een xDSL netwerk van een kabelnetwerk. En al zeker op een glasvezelnetwerk waar dit gebeurt met lichtpulsen in plaats van elektrische pulsen.

Een eigen router kunnen we tenslotte al allemaal gebruiken als we dit willen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Eigen router ipv Telenet modem/router

 


@igvfer  schreef:
Ik vraag me alleen af hoe een klant op eenzelfde modem zou kunnen schakelen tussen een xDSL lijn, een kabelaansluiting of een glasvezelaansluiting.

Met een SFP-module die je in je eigen modem/router steekt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Small_form-factor_pluggable_transceiver

Trouwens, wie de snelheid, reactietijd en stabiliteit van glasvezel heeft geproefd wil niet terug naar coaxkabel. Terug naar DSL is ook niet relevant want vijf jaar na de introductie van glasvezel in je buurt zal  het DSL-netwerk uitgeschakeld worden.

Eens op glasvezel kan je heel gemakkelijk switchen tussen providers, eventueel moet je een andere SFP-module in je modem/router pluggen maar je achterliggend netwerk blijft identiek.

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2859
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Eigen router ipv Telenet modem/router

Aan de snelheid zal niets veranderen

Wel kan je toestellen beter beheren thuis

Nu zie je bij mensen een hoop bakjes dat zal herleid worden naar 1 toestel

En overstappen zal gemakkelijker worden

Opgelet zal maar voor een kleine groep zijn die ervaring heeft  over  deze zaken

En zeker de back up van 5g in het toestel zal zorgen dat je altijd verbinding hebt ook valt 1 dienst uit

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1751
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Eigen router ipv Telenet modem/router


@Ex-Netweter  schreef:

 


@igvfer  schreef:
Ik vraag me alleen af hoe een klant op eenzelfde modem zou kunnen schakelen tussen een xDSL lijn, een kabelaansluiting of een glasvezelaansluiting.

Met een SFP-module die je in je eigen modem/router steekt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Small_form-factor_pluggable_transceiver

Trouwens, wie de snelheid, reactietijd en stabiliteit van glasvezel heeft geproefd wil niet terug naar coaxkabel. Terug naar DSL is ook niet relevant want vijf jaar na de introductie van glasvezel in je buurt zal  het DSL-netwerk uitgeschakeld worden.

Eens op glasvezel kan je heel gemakkelijk switchen tussen providers, eventueel moet je een andere SFP-module in je modem/router pluggen maar je achterliggend netwerk blijft identiek.


Volgens mij zijn er geen SFP modules voor xDSL of Coax (docsys3.1). Los van de mogelijke hardware moet de eigen home-gateway ook nog over de juiste software beschikken om al die profieren te kunnen ondersteuen, volgens de richtlijnen van de provider.

AVM, die al vele jaren op de markt aktief is met hin fritzboxen voor xDSL of Coax biedt volgens mij zelfs nog geen universeel apparaat. Het zal dus nog niet voor binnenkort zijn, voordat we zulke HGW's gaan zien, waarmee je van xDSL naar Coax of Fiber kan wisselen.cccccbghielbujlkkrrvjhnefuutdtddgkkcegvebbgk

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Eigen router ipv Telenet modem/router


@Arnie  schreef:

Volgens mij zijn er geen SFP modules voor xDSL of Coax (docsys3.1).


Die bestaan wel voor VDSL2
Voor DOCSIS kunnen die eenvoudig ontwikkeld worden op voorwaarde dat er vraag naar is.
Maar op termijn wordt alles glasvezel en daar zijn SFP-modules voor elk type glasvezelnetwerk vandaag al gemakkelijk en goedkoop te verkrijgen.


@Arnie  schreef:
Los van de mogelijke hardware moet de eigen home-gateway ook nog over de juiste software beschikken om al die profieren te kunnen ondersteuen, volgens de richtlijnen van de provider.

Dat is niet volgens de richtlijnen van de provider, dat is allemaal gedefinieerd in de EuroDOCSIS-standaard. Providers volgen de EuroDOCSIS-standaard. Elk EuroDOCSIS-toestel dat vandaag op de markt komt, ondersteunt dit. De Orange-modems (Compal CH6643E, Siligence TCG300, Vantiva CGA437A ORB) functioneren toch ook perfect op het Telenet-netwerk? Dat is dus geen probleem.


@Arnie  schreef:
AVM, die al vele jaren op de markt aktief is met hin fritzboxen voor xDSL of Coax biedt volgens mij zelfs nog geen universeel apparaat. Het zal dus nog niet voor binnenkort zijn, voordat we zulke HGW's gaan zien, waarmee je van xDSL naar Coax of Fiber kan wisselen.

Ik heb hierboven al aangetoond dat het kan voor DSL en glasvezel. AVM is niet de enige fabrikant op deze aardbol.
Je kan bijvoorbeeld een TP-Link TL-ER7206 of Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro kopen en daar een ALLNET ALL4781-VDSL2 SFP-module in steken of een glasvezel-SFP als je later overschakelt naar glasvezel.

Je kan mijn punt niet weerleggen, er bestaan vandaag al verschillende SFP-modules waardoor je achterliggend netwerk niet hoeft te wijzigen als je van provider verandert.

Hardwarefabrikanten zitten ook niet stil, wat vandaag niet mogelijk is, kan morgen wel mogelijk worden. Technologie evolueert al sinds de oertijd.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7798
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router ipv Telenet modem/router

Blijven dromen. Zelfs met een eigen modemkeuze blijf je 2 bakjes hebben op zijn minst want je hebt een router nodig daarachter. Tenzij je terug een modem/router ineen koopt met ingegbouwde WiFI en je niet meer dan 5 aansluitingen nodig hebt. Zonit moet je nog een switch hebben. En als je Wifi niet voldoende ver draagt, door wat reden dan ook, moet je extra AP's hebben, in welke vorm ook. Glasvezel, xDSL, kabel zijn 3 verschillende standaarden. Dus je zal een modem moeten hebben met 3 verschillende aansluitingen die de 3 verschillende technieken aan kan. Toon mij dergelijk toestel. Aan de gebruikerskant zal het voorlopig nog volstaan met een UTP aansluiting want ik zie niet direct een ombouw gebeuren, zelfs niet bij bedrijven naar intern glasvezelgebruik. Hoeveel netwerkkaarten voor PC, printers, servers en dergelijke zie al op de markt?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5227
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router ipv Telenet modem/router

@igvfer 

Eén toestel minder maakt voor sommigen een groot verschil.Geen dubbele NAT meer.  Komt daarbij het gevoel van alles (of toch meer) in eigen beheer te hebben.

In eerste instantie zal het gebruikt worden door een beperkt aantal klanten. Langzamerhand zal het veralgemenen en op termijn gaan de providers voor hun toestel huurgeld vragen. Wat denk je dat ge gemakkelijkste weg is: a) tegen de klanten zeggen als je uw eigen modem (HGW) gebruikt dan betaal je X euro minder als abonnementsgeld of b) gewoon het abonnementsgeld behouden en voortaan ook de HGW extra aanrekenen. Draai of keer zoals je wil in deze kapitalistische maatschappij is de klant altijd de verliezer. We kunnen alleen maar hopen dat de gemeenten de controle over de Fluvius ondernemingen behouden en dat op termijn dat ook niet verkwanselt wordt aan de één of andere buitenlandse melkerij.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7798
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router ipv Telenet modem/router

Blijkbaar nog niet op de hoogte van de recentse ontwikkelingen. Heeft al in grote letters gestaan. Fluvius en Telenet brengen hun netwerkactiviteiten onder in een nieuw bedrijf. Dus noch Telenet, noch Fluvius zullen de kabel en de glasvezel beheren, wel hun gezamelijk bedrijf waarover ze de controle hebben. https://pers.fluvius.be/fluvius-en-telenet-bereiken-bindend-akkoord-over-samenwerking-rond-het-datan...
Ondertussen van naam veranderd.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/09/infrastructuurbedrijf-telenet-en-fluvius-wordt-wyre/



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5227
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eigen router ipv Telenet modem/router

@igvfer 

Dus beiden beheren het.  Je bent allicht ook op de hoogte dat zowel er de wens is dat de Fluvius bedrijven fusioneren tot één bedrijf, dat ze als netbeheerder te krap bij kas zitten om al het nodige te doen voor de versteviging van het elektriciteitsnetwerk en dat de gemeenten die de aandeelhouders zijn van Fluvius ook te krap bij kas zitten om even geen dividend te krijgen en om het kapitaal van Fluvius te verhogen. Ja, er is een Vlaamse inspanning. Dat kennen we: uiteindelijk wordt alles versjacheld. Ik hoop echt dat ik ongelijk heb. 

0 Likes