Beantwoorden
Pieperke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Faxen lukt niet meer na installatie modem CH8568LG

Vandaag mijn nieuwe modem (model CH8568LG) geïnstalleerd en sindsdien werkt het faxen niet meer.

Mijn fax maakt nog connectie met de fax aan de andere kant, maar na ongeveer 1 minuut krijg ik de melding op mijn fax-toestel dat er een communicatie-storing is geweest. Mijn blad werd slechts gedeeltelijk gefaxt.

Is er iemand die hetzelfde probleem heeft sinds installatie van de nieuwe modem?  En nog belangrijker : hoe kan dit probleem opgelost worden ????

0 Likes
8 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2296
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Faxen lukt niet meer na installatie modem CH8568LG

iemand vinden die nog faxen stuurt is al moeilijk te vinden en iemand vinden die dan nog dezelfde modem heeft, dat is een speld in een hooiberg zoeken.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Faxen lukt niet meer na installatie modem CH8568LG

Ik veronderstel dat de CH8568LG de allereerste EuroDOCSIS 3.1-modem is op jouw coaxkabelaansluiting.

Deze nieuwe kabeltechnologie is iets storingsgevoeliger dan de vorige, je coaxkabelaansluiting moet dus perfect in orde zijn om een goed signaal op de modem te krijgen.

Mogelijks is er een signaalprobleem op de coaxkabel en dan is het mogelijk dat er "packet loss" voorkomt.

Op je internetverbinding kan je eventuele "packet loss" testen met het programma WinMTR: https://www.transip.nl/knowledgebase/2022-algemeen/6743-packet-loss-meten-windows-met-winmtr

Zo'n "packet loss"-test doe je met een computer die je rechtstreeks met een netwerkkabel op de Telenet-modem aansluit. Als host gebruik je "google.com" om zo een volledige route tussen jouw modem thuis en het internet te testen.

Als je meer dan 5% packet loss op de eerste twee hostnames ( 192.168.0.1 en xx-xx-xx-x.access.telenet.be) hebt, is er een probleem met de Telenet-modem of coaxkabel. Heb je tussen de 5% en 50% packet loss verder op het netwerk, dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem ergens op het internet. Als "telenet" in de hostname voorkomt, mag je er van uitgaan dat er een probleem is binnen het Telenet-netwerk.

Als je packet loss vaststelt op de eerste twee hostnames, moet je de Telenet-klantendienst vragen om na te kijken of er storingen op de modem voorkomen. In dat geval moeten ze een Telenet-technicus ter plaatse sturen om het probleem te proberen verhelpen.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1702
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Faxen lukt niet meer na installatie modem CH8568LG

@Pieperke gebruik je toevallig een tussenstuk om de RJ11 stekker in te steken of gaat deze direct in je modem ?

Als je dat tussenstuk zou gebruiken zou het kunnen dat één van de draden moet omgewisseld worden of slecht contact hebben.

Het is inderdaad een toestel dat niet veel mensen meer gebruiken 😉 maar het zou moeten werken. Als je op de uitgang waar je de RJ11 kabel insteek je vaste telefoon insteekt heb je dan een kiestoon? Indien niet zal de fax ook niet werken.

Meestal werken 1 van de 2 RJ11 uitgangen niet als je maar 1 nummer hebt.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1690
Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis!

Faxen lukt niet meer na installatie modem CH8568LG


@Pieperke  schreef:

Mijn fax maakt nog connectie met de fax aan de andere kant, maar na ongeveer 1 minuut krijg ik de melding op mijn fax-toestel dat er een communicatie-storing is geweest. Mijn blad werd slechts gedeeltelijk gefaxt.



Faxen via een VoIP oplossing is al altijd problematisch geweest.

In uw kabelmodem is een VoIP ATA ingebouwd (SIP Client), die het digitaal telefonie signaal omzet naar de analoge FXS uitgang.

Heel waarschijnlijk zijn een aantal VoIP parameters in de nieuwe modem anders ingesteld dan in jouw vorige modem (zoals ondersteuning van T38)?

Eerste-lijn Helpdesk zal u hierbij niet kunnen helpen, maar kan het probleem doorgeven aan de achterliggende technische dienst. Deze zouden moeten kunnen nagaan of de ATA van de CH8568LG modem het versturen van faxen ondersteunt (eventueel activeren van T38 in jouw modem.

Een andere oorzaak van falende faxen is de audiocompressie in de telefonie adapter. Om te kunnen faxen moet deze ingesteld zijn op G711. Misschien gebruikt de nieuwe telefonie modem G729 of een andere compressie voor HD telefonie ...

Dat kan je jammer genoeg niet zelf wijzigen, maar wellicht kan Telenet dat wel.

 


@Pieperke  schreef:

Is er iemand die hetzelfde probleem heeft sinds installatie van de nieuwe modem?  En nog belangrijker : hoe kan dit probleem opgelost worden ????


Als ik nog (sporadisch) een fax moet versturen, gebruik ik de Hylafax software op de PC, en wordt de fax verstuurd via de WeePee fax server.

Voor inkomende faxen biedt WeePee een fax-to-mail oplossing (maar dan moet je bij WeePee een nummer bestellen, kost ca 1.80€ per maand)

Wat ook kan helpen is in de instellingen van de fax machine de BAUD rate verlagen. Sommige fax machines gebruiken 14400 bps, je kan dit manueel instellen op maximum 9600 bps

 

Last but not least: als je nog geduld hebt tot November 2024, kan je een eigen kabel modem gebruiken (vb FritzBox Cable), waar je al deze instellingen zelf kan wijzigen 😊

Pieperke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Faxen lukt niet meer na installatie modem CH8568LG

Beste filip1953,

Heel hartelijk bedankt voor de vele tips !   Ik heb al 1 tip toegepast en met succes !!!!!!!!!   Ik heb de baud-rate op 9600 gezet (het traagste wat mijn fax-printer kan) en met succes !!!!!!   Tot mijn grote verbazing is het wel weer gelukt om een fax te versturen.  Ik kan 3 verschillende snelheden instellen en zal volgende keer de middelste snelheid eens proberen. Wie weet lukt dit ook nog .... en wil het enkel niet meer lukken met de hoogste snelheid.

Ik zou zeggen : super bedankt vanwege een dolgelukkig Pieperke !!!!!!!

0 Likes
Pieperke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Faxen lukt niet meer na installatie modem CH8568LG

Ondertussen ben ik er toch weer in geslaagd om te faxen via mijn nieuwe modem.  De oplossing was.....de baud rate (snelheid van versturen) te verlagen naar 9600 baud.

In elk geval bedankt voor de uitvoerige uitleg !

0 Likes
Pieperke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Faxen lukt niet meer na installatie modem CH8568LG

Ondertussen ben ik er toch weer in geslaagd om te faxen via mijn nieuwe modem.  De oplossing was.....de baud rate (snelheid van versturen) te verlagen naar 9600 baud.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1690
Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis!

Faxen lukt niet meer na installatie modem CH8568LG


@Pieperke  schreef:

Ik zou zeggen : super bedankt vanwege een dolgelukkig Pieperke !!!!!!!


Graag gedaan.

Ik vind het altijd plezierig als iemand die geholpen werd ook feedback geeft. Niet alleen om te bedanken, maar om anderen te helpen die eventueel hetzelfde probleem hebben.

Dus jij ook bedankt voor de feedback 😊.

0 Likes