Beantwoorden
M0b1uis
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party! It's your second party!

IPv6 problemen met CH8568 modem

Voor onze verhuis had ik een CV8560E modem waar ik eigenlijk nooit problemen mee had Bij onze verhuis in augustus stuurde Telenet mij echter een CH8568LG modem. Omdat ik niet meteen de moeilijke wou uithangen heb ik deze modem een kans gegeven maar ik denk toch dat ik daar een probleem mee heb.

Mijn opstelling is als volgt: aan de modem is een Unifi U7 Pro AP rechtstreeks gekoppeld met een 2.4Ghz en een 5Ghz netwerk geconfigureerd. Beide met een verschillend SSID. Er hangen nog andere toestellen aan de modem via Ethernet (zoals een switch, PC,...) maar die zijn niet relevant voor mijn probleem vermoed ik.

Het probleem: Sinds een tijd merkte ik dat sommige apps op onze smartphones erg lang moesten laden om data op te halen. Ik heb het dan over Strava, HLN, VrtMax,.... Switch ik dan naar het andere wifi netwerk (dus ik zat op 2.4 en ga naar 5 Ghz), dan werkte dat ineens wel goed. Soms had ik het probleem echter op het andere netwerk (dus op 5Ghz). Switchen naar het andere lost dan het probleem (tijdelijk) op. Geen lijn in te trekken dus en voor zover ik weet is er ook GEEN probleem met mijn Wifi opstelling (speedtests zijn helemaal in orde op beide banden). Ik heb ook al alles geprobeerd wat betreft wifi instellingen trouwens.

Na wat zoeken vond ik een stuk over ip v6 en bepaalde apps e.d. die niet goed werken als daar problemen mee zijn. Na een ipv6test te doen met ipv6test via mijn PC (die via ethernet gekoppeld is) zag ik dat ik geen ipv6 connectie kon maken. Als oplossing gaven dan de modem herstarten. Ik deed dit, en opeens kreeg ik via ipv6test wel alles groen (ipv6 connectie was oke) en opeens waren ook al mijn wifi problemen opgelost. Apps die eerder niet goed laadden werkten ineens perfect (zowel op 2.4Ghz als op 5Ghz).  

Dit heeft een maand goed gelopen tot ik weer hetzelfde probleem kreeg. Echter, ik heb mijn modem nu al 3-4 keer herstart en ik krijg de ipv6 connectiviteit niet meer in orde en ook de betreffende apps werken niet behoorlijk. Zeer frustrerend.

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Terug een CV8560E modem halen?

Alvast bedankt voor de hulp

 

Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: IP v6 problemen? 

6 reacties
Sophia88
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

IPv6 problemen met CH8568 modem

Bij Telenet zou ik het ook niet meer weten, met hun onstabiele modems vol bugs pesten ze klanten weg.
Ik heb zelf bijna een jaar de CH8568LG bij Telenet gehad en port forwarding heeft nooit deftig gewerkt.

Ik was het zo beu, beu, beu dat Telenet geen kwaliteit meer levert. Onbereikbare klantendienst en in alle producten zitten zware fouten die voor de klanten steeds problemen veroorzaken.

Ik ben overgestapt naar Proximus en hun modem werkt perfect stabiel.

M0b1uis
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party! It's your second party!

IPv6 problemen met CH8568 modem

Na nog wat prullen heb ik mijn ipv6 connectiviteit terug in orde gekregen door het LAN-subet adres te veranderen van 192.168.0.1 naar 192.168.2.1 en de modem te herstarten. Gewoon herstarten zonder eerst het subnet adres te veranderen werkte niet. Meerdere keren geprobeerd. Ik ben benieuwd hoe lang dit stabiel gaat blijven. Maar, ik begrijp niet goed waarom het nu wel weer in orde is? Kan iemand hier iets zinnig over zeggen? Ik had voor zover ik weet geen ip conflicten in mijn netwerk.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv6 problemen met CH8568 modem

Telenet heeft vorige week de prefix mask  voor IPv6 prefix delegation aangepast naar /57.
Ik had daardoor ook problemen, ook met een CV8560E.  Dus het zal wellicht niet aan het specifieke modemtype liggen.

Opgelost door zowel modem als eigen router/firewall te herstarten.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
M0b1uis
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party! It's your second party!

IPv6 problemen met CH8568 modem

Pfff. Gisteren na het aanpassen van mijn LAN subnet en het restarten van de modem had ik terug ipv6 connectie. Vandaag weer geen ipv6 connectiviteit volgens ipv6test. Ik denk dat ik toch eens ga kijken om mijn modem te veranderen voor het model zonder wifi (aangezien ik dat toch niet gebruik van Telenet). Ik snap er echt niks meer van om eerlijk te zijn. 

M0b1uis
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party! It's your second party!

IPv6 problemen met CH8568 modem

Update: na nog een beetje zoeken heb ik een "oplossing" gevonden door op mijn PC het ipv6 adres te renewen (ipconfig /release6 en ipconfig /reniew6). Dat werkt!!!! Op zich is dat ook wel een slechte oplossing vind ik. Waarom moet ik een nieuw ipv6 aanvragen om ipv6 connectiviteit te herstellen? Dit is ook heel irritant voor mijn wifi APs want ik vermoed dat zij (en ook alle clients) dat ook moeten doen om ipv6 connectiviteit te restoren? Het zal m.a.w. dus niet aan de modem liggen maar aan iets dat Telenet doet waardoor toegekende ipv6 adressen op clients niet meer geldig zijn. Heeft dat te maken met die prefix die zij aanpassen? Volgens wat ik lees is het aanpassen van die prefixen e.d. ook niet volgens de ipv6 standaard en mogen ze dat eigenlijk niet doen. Allez, toch niet als ze hun klanten niet willen ambeteren. 

 

Weet iemand of er ergens een setting voor windows is om automatisch die renew te doen bij het opstarten (scriptje in startup?) of een andere oplossing? En is er in de Unifi controller ergens een setting om mijn APs/switches e.d. ook op regelmatige basis zo een renew te laten doen?

 

Alvast bedankt

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 problemen met CH8568 modem

Een access-point hoeft geen IPv6 refresh te doen; deze heeft namelijk helemaal geen IPv6 adres nodig. Het IP adres van een AP wordt enkel gebruikt om het apparaat te managen, daarvoor is IPv4 voldoende.

Een window PC zal na een reboot (of periodiek, op de helft van de DHCP leasetime) ook een renew van het teogekende

 


@M0b1uis  schreef:

Volgens wat ik lees is het aanpassen van die prefixen e.d. ook niet volgens de ipv6 standaard en mogen ze dat eigenlijk niet doen. Allez, toch niet als ze hun klanten niet willen ambeteren. 


Kun je dat verder toelichten? Zowel voor IPv4 alsook IPv6 mag Telenet je zeker periodiek een ander adres toekennen. Teleent doet dit overigens vrijwel nooit. In Duitsland gebeyrt dat bijvoorbeeld wel bij de meeste providers elke 24 uur.

Enkel wanneer je als business klant betaald voor een vast IP adres, heb je zekerheid dat dit adres niet zal veranderen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.