Beantwoorden
EveDesign
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Pageturner!

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

Beste netweters,

Ik heb slechts sinds een week geleden een Medion Akoya. (250 GB SSD en 1TB HDD. Alleen besturingsysteem op SSD)

Ik heb sinds enkele dagen geleden een reeks van zorgwekkende problemen er mee en hoop hier raad te vinden.

2 dagen geleden herstarte ik mijn laptop waarop hij bleef hangen op "Windows Voorbereiden" na 30 minuten vond ik dit vreemd (vanalles geprobeerd zoals opstartherstel, niks hielp). Uiteindelijk beslist hem daar op te laten draaien. De volgende ochtend leek alles weer normaal. Tot vandaag. (Ik heb de slechte gewoonte mijn laptop niet iedere keer af te sluiten, dus hij werd gebruikt of stond in standby) Wanneer ik bezig was met het downloaden van muziek, kreeg ik een melding dat de C bijna vol zat. Dit vond ik vreemd en nam een kijkje, er was 3,5 GB vrij. Slechts een minuut later 1,9 GB vrij en even later 0 bytes. In de tussentijd stond de laptop gewoon open op de map "Mijn computer" (geen downloads, niets). Mijn buur nam hem onder de loep en er zou 74GB tijdelijke bestanden op de SSD staan, handmatig verwijderen faalde. Ok laptop opnieuw opstarten: opnieuw "Windows voorbereiden". Opstartherstel fixte ditmaal wel het probleem, ik kon weer in het inlogscherm. Slecht 150 GB volzet op de SSD (Tijdelijke bestanden opgeruimd door herstel?) Er zou 145 GB zijn toegewezen naar de map Windows (Volgens buurman onverklaarbaar groot?) Na opnieuw op te starten om te testen of alles opgelost was, opnieuw "Windows voorbereiden".. Op aanraden van buurman laat ik hem deze nacht weer draaien. Maar normaal is dit toch allemaal niet? Moet ik me zorgen maken, de laptop is slechts een weekje oud :s

 

PS: Ik zag dat er vandaag een soortgelijke thread werd aangemaakt, maar vanwege bijkomend probleem met de C schijf (waar ik me zorgen om baar) even een nieuwe thread ervoor geschreven.

 

Alvast bedankt voor iedereen die een mogelijke oplossing wil voorstellen. Dat is erg geapprecieerd.

0 Likes
10 reacties
Pa
Freshman Meerweter
Berichten: 65
Al 25 duimen! Goed bezig! O dierbaar België.. Say what?!

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

Daar heb je weer de beveiligings update..Zie ook "Windows voorbereiden schakel de computer niet uit

het duurt inderdaad uren. en windows maakt op je eerste schijf (die ssd dus) een partietie aan om alle belangrijke en nodige data veilig te stellen. na de update wordt die gewist .

MAAR: In jouw geval is het verschil tussen de HDD ende SSD te groot en kan niet alles op die SSD.

Probeer zoveel mogelijk muziek, film etc.. over te zetten op  USB of  een externe HDD.

Ik heb gigantisch veel muziek (ik maak eigen producties )maar op de PC staat enkel die muziek die ik aan het bewerken ben.

Al mijn muziek staat op een HDD HUB van 10 HDD's van 1TB zo blijft de PC altijd zo goed als leeg. en draaien de zware programma's voor muziek verwerking zonder problemen.

EveDesign
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Pageturner!

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

Volgens mij is er toch meer aan de hand. Als de 2de keer herstarten de oplossing zou moeten zijn geweest, dan had ik nu de laptop gewoon kunnen heropstarten zonder dat dit scherm weer zou oppoppen. Ik wilde zeker zijn dat dit daadwerkelijk de oplossing zou zijn geweest maar helaas. Ik denk dat mijn probleem dieper zit.. "Windows voorbereiden" 3rde keer dat ik hem gewoon zal laten draaien.

0 Likes
iTsvc
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

Hey evedesign,

 

mogelijk is er inderdaad wel iets aan de hand ivm updates..

Windows10 heeft inderdaad de slechte gewoonte om een back-up te maken bij grote updates zodat je kan teruggaan naar een vorige versie, we zien wekelijks mappen waar c:\windows groter is dan 25-30Gb en in principe is dat toch niet de bedoeling..

 

Je kan ook altijd via de verkenner de c-schijf laten opruimen (schijfopruiming) en daar zal je zien dat er ook een optie ‘Systeembestanden opschonen’ is, die haalt meestal veel overbodige bestanden van updates weg..

 

Zeker het proberen waard en indien nog niet gerust, best even een lokale computerhersteller contacteren (Medion software etc. misschien beter ook laten verwijderen!)

When Clean Is Not Enough!
EveDesign
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Pageturner!

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

Laptop is door de 3rde keer "Windows voorbereiden" heen gekomen na 2u15min. Buurman heeft voor de zekerheid hybernate slaapstand uitgeschakeld (blijkbaar zorgt dit vaak voor problemen bij nieuwe windows versies). Afsluiten en opstarten geen probleem. Heropstarten daarintegen zorgt ervoor dat de laptop weer in "Windows voorbereiden" hervalt. Dit is de 4de maal op een rij, ben benieuwd hoe lang dit maal.

 

Edit: Na de 2de keer updaten had ik verwacht dat het zichzelf herstelt zou hebben, maar het probleem zit in de functie "heropstarten". Letterlijk "Afsluiten" en weer aanzetten lukt zonder problemen. Of het nu aan de update ligt of niet, het is vreemd.

 

Edit: Zodra de laptop weer in gang is zal ik de schijfopruiming toepassen in de hoop de windowsmap een stuk te verkleinen.

0 Likes
EveDesign
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Pageturner!

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

Schijfopruiming heeft me 1 GB bespaard, windows map is nogsteeds gigantisch. Daarbij heeft de laatste "Windows voorbereiden" 1u45min gekost, 30 minuten minder als de laatste keer. Nog maar eens herstart, opnieuw "Windows voorbereiden". Als de tijd steeds korter wordt, zal het op een gegeven moment wel stoppen denkt de buurman. Maar ik maak me toch zorgen.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5242
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

De Windows map, zeg je. Heb je al eens gekeken wat er juist zo veel inneemt? Met TreeSize Free (portable) kan je dat makkelijk achterhalen.

 

https://www.jam-software.de/customers/downloadTrial.php?article_no=80&language=EN

 

Kies voor de portable versie. Download, pak de inhoud uit in een map en dubbelklik op TreeSizeFree.exe om het programma op te starten.

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5315
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

er was onlangs paar dagen geleden gelezen een probleem met een update die problemen gaf aan de windows 10 pc's waar deze dingen voor kwamen, weet nu niet of dit ondertussen is opgelost,

heb zelf veel problemen met mijn Windows 10 die ik nog amper gebruik omdat die op een jaar tijd al 3 keer is gecrasht en doe er amper iets op.

de windows XP was nog de beste ooit, spijtig dat ze andere versies lieten uitkomen die minder goed waren.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EveDesign
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Pageturner!

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

De oplossing voor mij was min of meer het volgende:

Ik heb de service dienst van Medion gebeld en de hele toestand uitgelegd.

Vervolgens raadde zij mij aan de laptop terug op fabrieksinstellingen te zetten, maar tot onze verbazing zat die er niet in.

Laptop teruggestuurd op afwachting voor een nieuwe.

Top!

 

Allesinds bedankt voor het helpen zoeken naar het probleem, hopelijk komt deze niet voor bij de volgende laptop.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

Ik weet dat er staat dat dit opgelost is, 

 

maar wacht even...
Ik zat enkele dagen terug met Exact datzelfde probleem maar mijn laptop (Acer Aspire E15, E5-576G) heeft een SSD èn een HDD. De HDD had totaal geen probleem (gebruikt voor Data) de SSD ging van 80GB Vrije Ruimte, naar 5GB Vrije Ruimte. Ik hield dit wel continu in het oog, zo zag ik dat de data letterlijk aan 10mb/s erbij kwam. Ik ben 17 en zit nog op school. Dus mijn oplossing was data verwijderen, ook data die ik nodig had. Op die manier kon ik even rekken. Totdat al mijn belangrijke bestanden weg waren. Toen kon ik het ook niet meer tegenhouden en heb ik met spoed (Ja, vol in paniek. met "Bloed, Zweet én Tranen"!)  de belangrijke files op de HDD gezet. Het moment dat de Laptop terug aanging was letterlijk alles verdwenen. De SSD had zichzelf letterlijk opgegeten. Nu gaat de laptop opweg naar acer's repair. Dus ik hoop niet dat dit bij jouw ook zo gaat zijn, maar dit is alvast mijn weg.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5242
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Onophoudend windows voorbereiden en C schijf vol.

@Ex-Netweter

 

Volgende keer het eerste wat je doet: Macrium Reflect Free installeren en een backup image maken van je C: schijf. Een kopie van deze image zet je op je hdd én een externe hdd. Daarna kan je "rescue media" aanmaken: een CD of USB stick waarmee je kan opstarten om zo je image terug te zetten.

 

Dan zorg je ervoor dat al je gebruikerbestanden (My Documents, My Music, ...) verplaatst worden naar die tweede hdd. Gewoon rechtsklik > Location > Move.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes