Beantwoorden
Tettink
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Port forwarding lijkt niet te werken (2024)

Hey,

Ik heb voorheen (nog voor de hele telenet webinterface veranderd is de hele telenet miserie) met success ports geforward. Nu ik een mini PC heb samen gesteld  (vast IP) wou ik daar graag een dedicated server op draaien die enkele open poorten vereist. Deze zijn geconfigureerd op de minipc en ook op de modem (of zo lijkt het toch).

Zoals in de screenshot is dat zowat gelukt al was dat op zich een probleem

(Bijzaak: De problemen die ik had: 1/ interne poort laat geen range toe 2/ meestal laat het vakje van externe poort de range binnen hetzelfde nummer niet toe maar bij 9876-9876 gaat ineens wel. 3/ combinatie van 1 en 2 zou het onmogelijk maken 3 opeenvolgende poorten te openen omdat de externe poorten geen overlap toelaten tijdens het invullen.)

Tettink_0-1715709378985.png

 

Nadat de wijziging zijn bevestigd (al sinds gisteren) dacht ik alles in orde was maar verbinden met de dedicated server ging nog steeds niet.

Met online tools kree ik closed en stealth als uitkomst en met CMD command telnet <mijn wanIP> <9876> kreeg ik ook een connect failed error op deze poort als voorbeeld.

ik weet niet of dit de correcte manier is om poorten te controleren maar het lijkt er dus op dat deze nog steeds gesloten zijn en de expertinstellingen van telenet gewoon maar iets weergeeft maar eigenlijk niets doet. Of doe ik iets verkeerd?

Mvg, Joren

 

5 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1296
De nieuwe Einstein! Krak Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf!

Port forwarding lijkt niet te werken (2024)

Ik ga me even focussen op de "bijzaak".

  1. Als extern een range is, dan is intern automatisch ook een range. bvb: Extern: 9876 - 9877 Intern: 9876 (Dit forward de range 9876-9877)
  2. Gek dat je 9876-9876 werkend gekregen hebt, er is momenteel immers een bug waardoor dat niet werkt. Dat is wel de juiste manier om een enkele poort te openen.
  3. Gelet op 1 & 2. Als je dus 3  opeenvolgende poorten wil openen doe je Extern: 9876 - 9878 Intern: 9876  (Dit forward de range 9876-9878 op de overeenkomstige poorten)

Ben je zeker dat de Mini PC ook effectief luistert op deze poorten?

Ik zie trouwens dat je een IP in de DHCP-range (100-254) probeert te forwarden; houd er rekening mee dat dat IP adres op elk moment kan wijzigen. Je wijst beter manueel op de PC een vast IP toe tussen 2 en 99.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1681
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Port forwarding lijkt niet te werken (2024)


@Tettink  schreef:

Tettink_0-1715709378985.png

 


Er zit toch een fout in bovenstaande:

  • de regel extern 27014-27015 naar intern 27015 forward 27014-27015 naar 27015-27016
  • de regel extern 27016-27017 naar intern 27016 forward 27016-27017 naar 27016-27017

Gevolg: zowel 27015 als 27016 extern forwarden naar 27016 intern 🤔

Waarschijnlijk niet de bedoeling?

Tettink
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Port forwarding lijkt niet te werken (2024)

Bedankt voor je duidelijke antwoord!

Bij deze heb ik het static IP veranderd van de mini pc naar 20 en de poorten aangepast. Nu snap ik hoe die interne poort en zijn range werkt. In mijn geval forwarden dus poorten 9876, 9877, 27015, 27016.

Tettink_0-1715716060623.png

Nu omdat de dedicated game server aan ligt op de miniPC maar niet zichtbaar is op de andere (main) PC die de game heeft (alle 4 de poorten zijn toegevoed in de firewall van de minipc in en out), wilde ik controleren of de poorten dus effectief open stonden. Dus als ik de dedicated game server die poort 9876 en querypoort 9877 heeft op de mini pc draaiende hou zou deze dus moeten 'luisteren' op respectievelijke poorten, klopt dat? Of hoe kan ik nu controlleren of deze poorten effectief geforward zijn?

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1296
De nieuwe Einstein! Krak Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf!

Port forwarding lijkt niet te werken (2024)


@Tettink  schreef:

Nu omdat de dedicated game server aan ligt op de miniPC maar niet zichtbaar is op de andere (main) PC die de game heeft (alle 4 de poorten zijn toegevoed in de firewall van de minipc in en out), wilde ik controleren of de poorten dus effectief open stonden.


Is je doel om binnen hetzelfde netwerk verbinding te maken met de Mini PC of via het internet (bvb voor vrienden)?

Indien het enkel binnen het eigen netwerk is, dan moet je helemaal geen port forwarding gebruiken, dat is voor connecties van buitenaf.

Als het binnen het eigen LAN niet werkt, dan moet je de fout meestal zoeken in de configuratie van de server (Mini PC)


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tettink
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Port forwarding lijkt niet te werken (2024)

Is bedoeld voor vrienden van buitenaf ook. Maar aan de portforwarding zal het dus niet gelegen hebben.

Om een lang verhaal kort te maken: wanneer ik de dedicated server aanmaakte op mijn hoofd/gaming PC ging alles zonder problemen, via de miniPC op dezelfde wijze niet. Heb de game gameserver van de main/gaming pc manueel overgeplaatst naar de miniPC en dat lijkt nu wel te werken. (server is zichtbaar over de ingame serverbrowser en joinbaar) Ik heb geen flauw idee hoe maar het werkt op deze manier. Had het eerder zo al geprobeerd zonder success maar toen waren die "bijzaak" fouten nog niet opgelost.

Dus het poort probleem wat geen uiteindelijk geen probleem was is niet meer relevant 🙂

Toch super bedankt voor de hulp