Beantwoorden
Jarne-B
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

Hallo,

Binnenkort trekken wij in een nieuw appartement is. Voor ons is het de eerste keer dat wij telecom moeten voorzien. Hiervoor zijn we enkele weken geleden naar een Telenet center geweest waar we een abo 'One' gevraag hebben. Daar er nog geen basisopstelling was, kregen we ook de installatie. Vandaag is bij ons een Telenet installateur langsgekomen die de installatie zou doen (aangezien er nog geen Telenet aanwezig was in het appartement).

Nu heeft de installateur de installatie niet eens kunnen starten. We hebben 3 coax punten in het appartement. We dachten dat bij 1 van deze 3 gewoon de basisopstelling geplaatst kon worden. Nu blijkt dat dit op een bepaald punt geplaatst moet worden. 

De uitleg was dat de kabel die vanuit het gemeenschappelijk deel naar het appartement loopt (1 kabel) in het appartement wordt opgesplitst naar 3 kabels. Echter hebben wij geen idee waar dit punt zich zou bevinden. De installateur zei dat hij niets kon doen en dat we eerst moesten vinden waar dit bakje staat (zie afbeelding).

Na wat opzoekwerk heb ik gelezen dat dit een NIU is die geplaatst moet worden en dat van daaruit de verschillende coax kabels (3 stuks) verder lopen.

Echter is er nog geen internet geweest van Telenet voorafgaand. Is dit bakje dan wel aanwezig? Wij hebben het in elk geval nog nergens zien staan in ons appartement.

We weten nu niet goed wat we moeten doen, want de installateur is vertrokken en heeft enkel meegegeven dat wij dit bakje moeten vinden. Verder zei hij ook dat als we dit vinden of het punt waar de kabels opsplitsen, dat hij deze NIU niet plaatst. Klopt dit? Dit lijkt mij toch iets dat bij de uitgebreide installatie hoort?

Graag jullie hulp zodat wij een nieuwe afspraak kunnen plannen en alles in orde krijgen.

Bedankt alvast!

 

JarneB_1-1686571111833.png

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Probleem bij installatie basisopstelling - Coax

0 Likes
12 reacties
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!
0 Likes
Jarne-B
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

Beste,

Deze info had ik ook reeds gevonden. Het gaat mij echter om het feit dat er een installatie was ingepland door een technieker omdat wij nog geen basisopstelling hadden.

Er ligt al een kabel van telenet van de straat naar het gemeenschappelijk deel en van daaruit loop de coax ook door naar het appartement.

Echter zegt de installateur dat wij het punt moeten vinden waar de coax (vanuit gemeenschappelijk deel) wordt opgesplitst naar 3 aparte coaxkabels.

Ik lees dat dit moet met behulp ban een 'NIU' en de Telenets installateur zei dat wij dit moesten laten plaatsen.

Dit klopt toch niet? Ik lees overal dat de Telenet installateur de NIU zou moeten plaatsen samen met de modem.

Als wij het punt vinden waan de coax verdeeld wordt van 1 kabel naar 3 kabels, dan weet de installateur toch genoeg om een NIU te plaatsen?

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat dit nog door een elektricien gedaan moet worden?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5333
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

@Jarne-B 

Een NIU plaats enkel Telenet zelf, een klant mag deze normaal niet plaatsen omdat ze dan zeker zijn dat er geen verlies of storing op de kabel zit naar andere klanten toe.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jarne-B
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

@Master-Magic bedankt alvast voor deze bevestiging. Dit dachten wij ook. Vreemd dat de installateur dan bleef aandringen dat wij dit eerst in orde moesten brengen via een elektricien alvorens hij iets kon aansluiten.

Als wij dan vinden waar de coax uit het gemeenschappelijk deel verdeeld wordt in 3 coax kabels voor het appartement, dan is dit genoeg voor de installateur die dan een NIU kan plaatsen en de rest van de basisopstelling?

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 207
Een bus vol! BINGO! Warming up? De volle 100!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

Ik zou ook denken dat de NIU enkel door Telenet geplaatst wordt, lijkt me niet meer dan logisch.

Maar er is blijkbaar al ergens een splitsing van 3, dus is het wel logisch dat die technieker die NIU enkel kan plaatsen als die weet waar die splitsing gebeurd, die heeft geen plattegrond van elk gebouw in belgie natuurlijk.

Dit kan bvb in een kelder/garage/technisch punt in het appt gebouw, maar er kan ook een kabel naar appt zelf lopen en split van daaruit.  In geval hervan wordt modem meestal bij de NIU geplaatste en zijn er enkele kabels naar elders in de unit om TV aansluiting.   Lijkt me ook beste plaats omdat te doen, hoeft niet, kan ook 1 kabel naar boven, daar dan modem, en 2 andere bvb voor TV met NIU in kelder, maar dan moet je weten welke kabel in welke poort in NIU zit.

Ik heb de indruk dat die kabels er al liggen, dan moet je toch een plan hebben vh appt, wat van waar naar waar loopt.  Dus vanuit die technieker is het mogelijks wel te begrijpen dat die niet veel kan doen, wegens onwetend waar hij/zij in het gebouw die kabels moet gaan zoeken.  Principe lijkt me: Telenet tot aande verdeelkast/paddestoel in de straat.  kabel van paddestoel tot appt loopt ergens onder de grond tot in het appt gebouw, appt builder / eigenaar die dit doet.  Dan gaat die kabel split in het appt gebouw gebeuren, en dit kan ofwel in de kelder/garage/technische ruimte, of er gaat 1 kabel naar elke unit, en de split gebeurt daar.  Dus NIU in kelder/garage/tech unit, of NIU in unit.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7791
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

Normaal gezien heb je in een apartement een berghok of iets dergelijks waar een en ander samen komt en o.a ruimte is voor wasmachine en dergelijks en eventeel ook je verwarmingsinstallatie. Daar zou je dat moeten vinden. Heb je bij het nieuwe appartement geen plan gehad van leidingen en dergelijke? Maar in die bergruimte zou je dus 4 coaxen moeten vinden. 1 inkomend en 3 naar de verschillende ruimtes en ook nog een aantal UTP kabels naar verschillende ruimtes.  Of was het weer zo'n slimme architect die alles via WiFi ging doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jarne-B
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

Hallo,

Het appartement zelf is niet meer zeer recent (toch als 15 jaar oud). 

Er is verder ook geen plan overhandigd met de leidingen. Voor de UTP kabel zijn er ook 3 aansluitingen in het huis. 

Zal dus idd hetzelfde probleem zijn als de coax. 

In ons berghok waar de wateraansluiting toekomt in ons appartement en waar tevens onze zekeringskast staat, hebben we niets opgemerkt.

Ik dacht ook eerst dat we hier de coax kabels en UTP kabels gingen vinden. 

De installateur heeft verder ook beneden gecheckt. Daar liep effectief een kabel naar boven naar het appartement en deze kabel was in orde.

In het appartement heeft hij 1 doosje getest van de coax kabels. Hier bleek dan geen signaal op te zitten.

Onze conclusie is momenteel dat er dus ergens in het appartement een punt is waar de kabel van het gemene deel toekomt en waar de 3 kabels van het appartement ook toekomen. Hier is momenteel dus geen connectie gemaakt. 

Ik denk dat het nu kwestie is om op zoek te gaan naar deze locatie. Als we dit gevonden hebben kan de installateur tijdens een nieuwe afspraak wel gewoon een NIU en modem plaatsen op deze locatie veronderstel ik.

Vanavond gaan we verder op zoek naar het punt waar de kabels samenkomen, indien we het niet vinden zullen we kijken of een elektricien ons kan bijstaan. 

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 207
Een bus vol! BINGO! Warming up? De volle 100!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

veel succes in de zoektocht, komt we in orde denk ik.

misschien eens bij de buren horen ?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2273
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

Gezien de ouderdom van het gebouw zou het kunnen dat het een reignet is ipv een ster. Dit kan je makkelijk controleren als je kijkt naar de coax contact dozen. Als er op 2 contactdozen 2 coax kabels toekomen en op 1 doos maar 1 coaxkabel dan is het een reignet. De doos met maar 1 coax kabel is de laatste.

Normaal moet er wel een coax van beneden naar boven lopen en moet je kunnen vinden op welke doos die toekomt maar dan heb je nog geen signaal op de andere dozen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7791
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

Zou het kunnen dat er vroeger, vorige eigenaar of huurder, een Proximus aansluiting is geweest? Sommigen hadden toen de slechte gewoonte de coaxkabel kort af te knippen zodat die niet meer bruikbaar was. En zijn het effectie UTP aansluitingen of zijn het telefoonaansluitingen?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7791
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

Normaal gezien, geen particuliere apparaten in de technische ruimte. Dat sluit bijna uit dat de NIU daar zou staan. Een netwerkverdeler wel, het type die je ook op straat vindt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2800
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Probleem bij installatie basisopstelling - Waar is NIU?

Vrienden hebben dit ook voor gehad  we vonden de kabel

die liep van de straat (paddestoel telenet ) naar binnen om de 3 appartement tv signaal te geven

Er was maar 1 kabel getrokken in die tijd  en bij elke appartement werd dit gewoon gesplitste 

De kabel  zat achter een panelen verstopt en zo de muur in

Er zijn later 3 nieuwe kabels getrokken tot de paddestoel tot elk appartement

kijk eens op de gevel of zoek de paddestoel kijk in de kelder of berghok

 

0 Likes