Ik heb een paar maanden geleden een tweede Synology NAS aangeschaft (DS918+) en stond voor dezelfde keuze. Ik heb nu voor SHR gekozen, na vroeger RAID gebruikt te hebben in de andere NAS.
SHR geeft je meer capaciteit vanaf dat je 3 of meer disks gebruikt. Bij 2 disks maakt het eigenlijk geen verschil. Welk type NAS heb je?
Het voordeel van SHR is wel dat het makkelijker is te upgraden naar grotete disks.
Als je bijvoorbeeld 2 x 3 TB hebt, en je wilt upgraden naar 2 x 8 TB, dan swap je eerst één disk, voert een repair uit. Daarna zul je zien dat je nog steeds 3TB ter beschikking hebt. Als je daarna dan de andere disk swapped en een repair uitvoert vergroot de capaciteit zich naar 8 TB. Met RAID kan dit ook wel, maar zover ik uit de dokumentatie begreep is het met SHR eenvoudiger.
Voordeel van RAID - je kunt de disk indien nodig gewoon in je PC mounten (in ieder geval onder linux). Met het proprietary SHR protocol is dat misschien lastiger.
Arnie | Krak Meten is weten. Gissen is missen. Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.