Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5308
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zou een CAT8 utp-kabel op fiber meer snelheid halen?

Als ik een CAT8 utp kabel dat tot 40Gbps aan kan gebruik op een fiber modem dat beperkt is tot 1000/500 snelheid waarmee ik 933/506 haal met een CAT6 kabel, zou ik niet ietsje meer halen met een CAT8 kabel ???

of zou dat overkill zijn, zou er wel toekomstgericht al klaar voor zijn waneer het sneller zou gaan, er werd me verteld dat bij MV kans is dat er ook een 2,5 down abbo komt, ze zijn dit nog aan het bespreken intern.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (2)
0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zou een CAT8 utp-kabel op fiber meer snelheid halen?

Vooreerst zal je netwerkkaart in de PC, in de switchen e.d. hoger moeten gaan dan de huidige 1000 Mbps.

Wat wel nuttig kan zijn met dergelijke kabel is verbinding onderling tussen de PC's.

Stel A is een server die een netwerkkaart heeft die snelheden aankan tot 40 Gbps.
1 kabel van de server naar een switch die ook dergelijke netwerkpoort heeft.
Aan die switch 5 PC's  die tegelijk de server aanspreken aan 1 Gbps dan zal je geen bottleneck hebben van de switch naar de server want die kabel kan gerust 5 Gbps doorsturen.
Mocht dit een kabel zijn die maar 1 Gbps aan kan dan moet die dit verdelen over de data die je PC's aanvoeren.
Dus de snelheid van de data die van elke PC komt zou verminderen naar 200 Mbps = 1000 Mbps of 1 Gbps gedeeld door 5.

In feite gaat het hier niet over de snelheid maar wel over de hoeveelheid data die per seconde kan verwerkt worden.

Maar het begrip snelheid en capaciteit wordt verwarrend genoeg door elkaar gehaald.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5308
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zou een CAT8 utp-kabel op fiber meer snelheid halen?

@igvfer ga dit gewoon proberen, veel kwaad kan je er niet mee doen daar die al de snelste snelheden die nog moeten komen in belgie aan kan, is 11 euro voor een 3 meter kabeltje, 

schaad het niet dan baat het niet, zal er denk ik wel baat bij hebben omdat de hoofd apparaten al iets sneller gaan.

maar mag niet klagen momenteel met mijn 966/509 snelheid via fiber 😛


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Zou een CAT8 utp-kabel op fiber meer snelheid halen?


@Master-Magic  schreef:

Als ik een CAT8 utp kabel dat tot 40Gbps aan kan gebruik op een fiber modem dat beperkt is tot 1000/500 snelheid waarmee ik 933/506 haal met een CAT6 kabel, zou ik niet ietsje meer halen met een CAT8 kabel ???


Simpel antwoord = neen

Jouw CAT6 kabel is voor jouw huidige snelheid geen beperking.

misterfab
Professional Weetjeslezer
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Zou een CAT8 utp-kabel op fiber meer snelheid halen?

Inderdaad, Cat6 kan 10Gbps aan.