Beantwoorden
rainbowniagara
Freshman Weetjesweter
Berichten: 31
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Hoi

 

Wij krijgen voortdurend reclame van Fiberklaar. Nu zouden ze in heel de gemeente gratis zo'n aansluiting binnen leggen zonder dat je al een provider hebt. Ik ben niet van plan van provider over te stappen, maar zou Telenet op termijn hier mee in stappen? Ik heb weinig animo om een gat te laten boren en een nieuw kastje te laten installeren als dit nooit gebruikt zou worden. Bedankt alvast voor de raad

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Fiberklaar

127 reacties
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Wel ik ga alvast wel naar rapidxs. Contact met helpdesk is fijn en snel ( ja via mail maar binnen de 3u voorlopig antwoord en heb er veel gesteld :/) )

 

maar moet wachten tot de apparatuur in de wijkkast staat en dat kon 6 maand duren. Dus eerst nu naar mobile vikings voor paar maanden missch een jaartje

0 Likes
Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@Jelleuuh  schreef:

 

Fiberklaar steekt vandaag de kabel onder de grond, maar zie wat ze er toch bijduwen. Telenet! Dus fiber to the home is toch niet zo ver weg voor mij!


Je hebt geluk dat je op termijn wellicht keuze zal hebben tussen twee fibernetwerken. Maar dit zijn nog maar de distributiekabels onder het voetpad. Zolang er geen aftakking gebeurt naar je woning zal je geen fiber to the home hebben.
Fiberklaar is momenteel de enige die aftakkingen maakt en effectief woningen op fiber aansluit.

Ik ben wel benieuwd op welk moment Telenet de woningen zou aansluiten.
Gaat Telenet wachten tot klanten naar Fiberklaar overstappen en dit verlies op de financiële resultaten begint te wegen of zal Telenet haar FTTH-netwerk zo snel mogelijk voltooien? Over uitfasering van de coaxkabel is ook nog niets geweten. Dat is allemaal koffiedik kijken.

0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Ik ben er ook benieuwd naar. Nu alleszins, de microduct wordt er al in gestoken dus ze zijn er toch mee bezig en het wil toch al zeggen dat ze het op termijn wel gaan aanbieden. Ze gaan die microducts niet voor hun plezier onder de grond duwen... 

Die werken gebeuren door solutions30, maar is dat ook geen telenetpartner? En is daaruit ook niet unit-t gekomen?

Ze willen tegen 2038 80% fiber zeker? Dus ze hebben nog 15 jaar... haha.. hopelijk komt het wel wat sneller dan dat.

Ik moet wel zeggen dat wij dicht tegen mechelen wonen (telenet hun homebase) dus ik schat de kans miss wel in dat ze sneller in de omliggende gebieden gaan beginnen met investeringen?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Het is misschien wel een verstandige zet van Telenet om aan de aannemer die Fiberklaar klaar legt, om ook hun kabel ineens mee te trekken. Zal een pak goedkoper zijn als de kosten gedeeld worden en de klant kan dan kiezen welke aansluiting er mag binnen komen. En de capaciteit verdubbeld ineens.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Natuurlijk gebeuren deze investeringen niet voor het plezier, maar wel voor de lange termijn, minstens voor de komende 50 jaar.
Dit gebeurt nu aangezien elke nutsbedrijf automatisch op de hoogte wordt gebracht van werken op openbaar domein.
Wanneer Fiberklaar een vergunningsaanvraag indient, kan elk ander nutsbedrijf in synergie werken laten uitvoeren. De kosten van de graafwerken worden dan gedeeld, dat is goedkoper. Daarnaast is er een wettelijke sperperiode van 2 jaar waarbij het voetpad na werken aan nutsinfrastructuur niet meer volledig mag opengebroken worden.

In de distributiebuizen zit nog geen fiber, alleen lege microducts. Op een later moment wordt daar dan fiber doorgeblazen. Daarnaast moet je die fiber ook nog ergens op je bestaande netwerk kunnen aansluiten. Fiberklaar plaatst daarvoor PoP-huisjes waar providers actieve apparatuur kunnen plaatsen. Waar Telenet al die individuele fibervezels zou gaan aansluiten is me een raadsel.
Het zal zijn tijd nog duren.

0 Likes
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

klopt:

Fiberklaar plaatst daarvoor PoP-huisjes waar providers actieve apparatuur kunnen plaatsen.

 

Maar ik heb nog nergens gezien bij mij ( Tisselt, Willebroek )waar de POP staat 🙂 En de fiber is al even doorgeblazen en ligt al binnen in een wandcontact doos

0 Likes
Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Er staan sinds eind november vijf Fiberklaar-PoP's in Willebroek:


WILEK-01 en WILEK-02 werden geplaatst op 25 november. WILEK-03 en WILEK-04 volgden op 29 november. Het slotakkoord volgde op 30 november met de plaatsing van WILEK-05.

bron: https://www.linkedin.com/posts/fiberklaar_willebroek-vijf-pops-geplaatst-in-amper-activity-700438589...

Of de activering van het FTTH-netwerk in Willebroek nu snel kan plaatsvinden weet ik niet, het is mogelijk dat er nog ergens in het netwerk een missing link is waardoor het aanbieden van abonnementen nog niet mogelijk is.

0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

In kapelle-op-den-bos gaan ze 2 huisjes zetten van fiberklaar. De gemeente heeft dit zelf aangekondigd. 

Hoe telenet het op termijn gaat doen, don't know yet... ik verwacht wel dat de investering er snel zal komen waar ook fiberklaar beschikbaar is. Volgens mij gaat telenet toch een beetje die trend volgen om klantenverlies te beperken. Ben ook benieuwd wat dit in de toekomst met de abonnementsprijs + specificaties gaat doen. Het worden leuke tijden!

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2720
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Zal eerste of laatste huisje nog niet zijn er zijn er nog die kabels willen leggen 

Burgemeesters zijn lastig maar kunnen dit niet tegen houden

Er zullen plaatsen zijn waar meer kabels in grond liggen omdat het interessant is om eigen kabel te gebruiken zeker als je veel abo kan afsluiten

in bepaalde plaatsen zal er meer keuze zijn  dan op andere plaatsen

0 Likes
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 132
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Ik kan het geloven, gezien de agressieve campagne dat ze hier met fiberklaar hebben gevolgd in willebroek: bij ons hebben ze 4 opeenvolgende dagen komen aanbellen, en de toon werd telkens harder, tot men uiteindelijk dreigde dat ik geen internet meer zou hebben, en dat ik me blauw zou betalen als ik later zou willen aansluiten. Toen ik zei dat ik bij Telenet zat vertelden ze dat die ook wel van hun aansluit gebruik zouden maken. Ik liet me niet vangen, maar een paar huizen verder hebben ze bij een dame van meer dan 80 jaar heel haar oprit opgebroken terwijl die niet eens internet heeft. Vuile strategie, ik denk dat die gasten betaald worden per aansluiting.

0 Likes
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

in kapelle-op-den-bos geen klagen.

die mannen zijn vriendelijk, leveren proper werk, dringen niks op. ze werken ook zeer snel.

enige jammere was wel dat ze niet effe op voorhand hadden aangebeld om te zeggen dat ze onze stoep gingen openleggen om de auto te verplaatsen als we van den oprit moesten die dag. moest die dag gelukkig niet weg maar had dan wel effe gevraagd het savonds toe te leggen want moest de dag erna vroeg weg en ze hadden er dan mooi een plaat over gelegd 's avonds zodat ik smorgens weg kon. de dag nadien lag de stoep al proper terug dicht en konden we weer normaal van de oprit 🙂

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Ze kunnen normaal gezien de aansluiting maken tot binnen. Maar je bent nog niet verplicht om een of andere provider te kiezen. Dus geen contract tekenen waar een provider of abonnement op vermeld staat.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Hier in Herentals is dat allemaal toch netjes en ordentelijk verlopen. Eerst de buis op straat, dat ging telkens in stukjes en ze kwamen op voorhand bellen voor de oprit / auto. De hinder (dat we effectief niet binnen of buiten konden bedoel ik dan, van de rode lichten en beurtelings de straat door hadden we iets langer last) was amper een uurtje of twee. En nadat ons stuk gedaan was kwamen ze bellen om te vragen telefoon en internet te testen zodat ze zeker waren dat ze de bestaande kabels niet beschadigd hadden.

Anderhalve maand later zijn ze dan nog eens geweest om de wachtbuis van aan de straat tot binnen te leggen. Daarvoor moest de oprit er even aan geloven. Voor de eerste fase was het enkel het voet/fietspad. Voor deze fase was de hinder ook amper anderhalf uur.

Dat is dus de huidige situatie. Moest ik dus op een bepaald moment beslissen om de fiber echt te willen dan pas gaan ze die door de wachtbuis blazen en binnen een modem komen hangen.

Het enige dat ik er kan aan opmerken: die gasten hebben vlot gewerkt en waren vriendelijk, maar de afwerking had beter gekund. Daarmee bedoel ik het voet/fietspad en de oprit. Klinkers leggen is niet hun specialiteit ... Maar ik versta dat wel, die gasten staan ook onder hoge tijdsdruk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Hier hebben ze eerst de blauwe wachtbuis tot aan de plaats gelegd waar hij binnenmoest en 2 weken later binnen geblazen en de wandcontact doos geplaatst ( netjes op de plaats waar ik wou )

Niks dan lof over die mannen hoor

ps overal zullen er wel eens cowboys tussen zitten , geloof me. 

Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@Dirk_H  schreef:

bij ons hebben ze 4 opeenvolgende dagen komen aanbellen, en de toon werd telkens harder, tot men uiteindelijk dreigde dat ik geen internet meer zou hebben, en dat ik me blauw zou betalen als ik later zou willen aansluiten. Toen ik zei dat ik bij Telenet zat vertelden ze dat die ook wel van hun aansluit gebruik zouden maken. Ik liet me niet vangen...


Je zal wellicht de eerste keer niet duidelijk "Neen, geen interesse." gezegd hebben. De fiberaansluiting is gratis zonder verplichting om een abonnement te nemen.
Jouw keuze betekent wel dat je je laat vangen door de Telenet-coaxkabel. Bij elke prijsverhoging, langdurige panne of slechte service sluit je jezelf uit van een degelijk alternatief.


@Dirk_H  schreef:

maar een paar huizen verder hebben ze bij een dame van meer dan 80 jaar heel haar oprit opgebroken terwijl die niet eens internet heeft.


Slimme dame, misschien heeft de dame een vaste Proximus-telefoonlijn via het kopernetwerk dat binnen vijf jaar wordt uitgefaseerd.
Als die dame op haar 85ste nog wil telefoneren via Proximus, zal dat via fiber zijn. De aansluiting was volledig gratis, dus die dame is nu een fiberaansluiting rijker zonder dat het haar één euro gekost heeft. Als de dame haar huist verkoopt zal de volgende eigenaar misschien ook blij zijn dat de fiberaansluiting er al ligt.

Je hoeft Fiberklaar niet zwart te maken, de werken veroorzaken natuurlijk enige hinder, maar op lange termijn zal de kwaliteit van telecomdiensten door dit initiatief sterk verbeteren.