Beantwoorden
rainbowniagara
Freshman Weetjesweter
Berichten: 31
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Hoi

 

Wij krijgen voortdurend reclame van Fiberklaar. Nu zouden ze in heel de gemeente gratis zo'n aansluiting binnen leggen zonder dat je al een provider hebt. Ik ben niet van plan van provider over te stappen, maar zou Telenet op termijn hier mee in stappen? Ik heb weinig animo om een gat te laten boren en een nieuw kastje te laten installeren als dit nooit gebruikt zou worden. Bedankt alvast voor de raad

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Fiberklaar

127 reacties
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Een groot voordeel dat fiberklaar heeft iedereen mag op hun kabel zolang ze de maandelijkse huur wordt betaald

en die is zeer  laag door de niet veel kosten aan mensen en gebouwen en nog andere zaken

Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Fiberklaar is begonnen in mijn straat. Ik ga het binnenemen.

Wat ik wel raar vindt is dat ik in sommige straten zie dat ze ook Telenet fiber onder de grond steken, maar in mijn straat leggen ze precies toch enkel de blauwe Fiberklaarkabels 😞 ik had stiekem gehoopt dat ook de Telenetkabel hier onder de grond zou gaan...

Ik vraag me echt af hoe Telenet beslist welke straten ze al dan niet nu al upgraden? Op basis van beperkingen waar ze in sommige straten stilaan tegenaan lopen misschien? En straten waar nog marge is voor aansluitingen laten ze misschien nog even voor wat het is? Don't know... Alleszins een zeer raar gegeven.

Over de samenwerking met Fluvius blijft het alleszins al zeer lang zeer stil, dus eigenlijk zie ik op dat vlak de komende maanden/jaren niet veel veranderen hier...

Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@Jelleuuh  schreef:

 

Ik vraag me echt af hoe Telenet beslist welke straten ze al dan niet nu al upgraden? Op basis van beperkingen waar ze in sommige straten stilaan tegenaan lopen misschien? En straten waar nog marge is voor aansluitingen laten ze misschien nog even voor wat het is? Don't know... Alleszins een zeer raar gegeven.

Over de samenwerking met Fluvius blijft het alleszins al zeer lang zeer stil, dus eigenlijk zie ik op dat vlak de komende maanden/jaren niet veel veranderen hier...


Telenet heeft haar fiberplannen toegelicht op de Capital Markets Day voor aandeelhouders. Het principe is dat Telenet maximaal 2 miljard euro in fiber investeert de komende 15 jaar.
Alleen in gebieden met hoge bevolkingsdichtheid (55% servicegebied of 1 890 185 woningen) zal Telenet eigen fiber aanleggen.
De beslissing of Telenet fiber aanlegt, hangt dus voornamelijk af van de bevolkingsdichtheid met andere woorden het aantal wooneenheden die per lopende meter aan te leggen fiberkabel kan aangesloten worden. Zodat de kostprijs per woning beperkt blijft en Telenet de voorgestelde limiet van 2 miljard euro fiberinvesteringen niet overschrijdt.

In gebieden met gemiddelde bevolkingsdichtheid (25% servicegebied of 859 175 woningen) zal Telenet een mix van oplossingen gebruiken. Enerzijds zal Telenet eigen fiber aanleggen in de straten met voldoende hoge bevolkingsdichtheid, anderzijds zal Telenet in de landelijk gelegen straten haar diensten via coaxkabel blijven aanbieden. Daarnaast kan Telenet beslissen om gebruik te maken van "wholebuy", wat betekent dat Telenet het fibernetwerk van een andere operator kan gebruiken om haar diensten aan te bieden, wellicht Fiberklaar.

In dunbevolkte gebieden (20% servicegebeid of 687 340 woningen) legt Telenet geen eigen fiber aan en blijven de diensten via coaxkabel aangeboden worden.
Voor de woningen die geen fiber krijgen zal Telenet de upgrades naar EuroDOCSIS 3.1 en EuroDOCSIS 4.0 de komende jaren uitrollen.

Momenteel wacht Telenet nog op de goedkeuring van de Fluvius-deal door de Europese Commissie. Er loopt een onderzoek of de deal geen illegale staatssteun aan het Amerikaanse Telenet/Liberty Global zou kunnen zijn aangezien Fluvius een samenwerkingsverband van steden en gemeentes is. Eventueel legt de Europese Commissie dan bijkomende voorwaarden op en moet de deal aangepast worden. Tegen de zomer zou daarover een beslissing bekend gemaakt worden.

Mijn inziens tonen de beperkte fiberplannen van Telenet/Liberty Global aan dat ze zeer strategisch bepalen waar ze precies investeren in de fiberupgrade.
Naast de kostprijs zullen wellicht ook een hele reeks commerciële en concurrentiële factoren doorwegen.
In gebieden zonder eigen Telenet-fiber waar klanten massaal overstappen naar fiber-abonnementen van de concurrentie zal Telenet wellicht snel een overeenkomst met Fiberklaar sluiten om een concurrentieel fiber-abonnement te kunnen aanbieden.

It's all about the money.

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Ook al komt er geen samenwerking zal Fluvius de kabel zelf gebruiken

https://glasvezel.fluvius.be/kies-helemaal-vrij-je-provider

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Fluvius zal zijn kabel ter beschikking stellen voor elke provider die er gebruik wil van maken. Mits betalen natuurlijk. Zoals Orange nu betaalt aan Telenet om op hun kabel te zitten en andere providers betalen aan Proximus om van hun netwerk gebruik te maken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

De deal met Telenet houdt in dat Fluvius al haar telecomactiviteiten en -infrastructuur overdraagt aan Netco in ruil voor aandelen:


Zowel Telenet als Fluvius zullen hun bestaande HFC-netwerk en hun bestaande glasvezelactiva onderbrengen in NetCo. Fluvius zal ook de eerdergenoemde erfpacht inbrengen, die zal ophouden te bestaan van zodra deze transactie is afgerond. Telenet zal voor 66,8% eigenaar worden van deze nieuwe onderneming en dus NetCo consolideren in zijn financiële cijfers. Fluvius zal de resterende 33,2% van het aandelenkapitaal van NetCo verwerven.
...
Fluvius brengt geen personeel in, maar zorgt voor een vlotte overdracht van de relevante activiteiten. Haar huidige telecommedewerkers nemen in de toekomst andere taken op binnen Fluvius in de context van de uitdagingen van de energietransitie.

bron: https://pers.fluvius.be/fluvius-en-telenet-bereiken-bindend-akkoord-over-samenwerking-rond-het-datan...

Dat betekent dus dat de naam Fluvius niet meer zal opduiken in de toekomst als het over telecomactiviteiten of de aanleg van glasvezel gaat.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Het is inderdaad een pure economische beslissing. Telenet is eigenaar van glasvezelverbindingen, Fluvius ook. Zij brengen dat samen in een vennootschap. Telenet huurt die verbindingen van die vennootschap samen met eventueel andere providers. De winst die deze nieuwe vennootschap maakt wordt in de vorm van dividend uitbetaald aan Fluvius en Telenet. Het gaat om de centen....



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Eerlijk.. ik zou eigenlijk niet weten of ik Telenet zou nemen moesten ze een overeenkomst hebben met Fiberklaar. De Fiberklaar vezel ligt al tot in mijn woning. Enkel nog wachten op de apparatuur in de wijkkast. Sta ook op 2 wachtlijsten bij providers. Momenteel nog Telenet via coax maar helaas de recente onderbreking heeft ze de das omgedraaid ( dat samen met 2 onderbrekingen vorig jaar ) . Maar dat zijn andere discussies.

 

Misschien ja als het fiber aanbod interessant genoeg is.. ik weet het niet. Alleszins veel tijd hebben ze niet :/) 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Ze spreken altijd van glasvezelkabel maar eigenlijk is die kabel een verzameling van X aantal aparte glasvezels, net zoals een telefoonkabel een verzmeling was/is van x aantal aparte koperdraadjes. Elke provider die aansluit koopt, huurt x aantal aansluitingen naar klanten. Elke klant heeft ofwel een paar ofwel één enkele aansluiting. Bij een paar is dat meestal één up en één down. Bij een enkel is dat in beide richtingen maar dat halveert de maximum snelheid die kan gehaald worden bij wijze van spreken want de up en downstream moet afgewisseld worden. Bij wijze van spreken krijgt elke aangesloten provider die draadjes van zijn klanten. Kwaliteit zal bij elke provider hetzelfde moeten zijn maar veel hangt ook af van de kwaliteit van hun apparatuur die ze gebruiken, de kwaliteit van hun engineering, de klantendendienst enz.. Vergelijk het met een snelweg. We gebruiken allemaal dezelfde snelweg maar ons comfort en kwaliteit hangt voor een groot stuk af van onze auto die we gebruiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Je kan upstream en downstream ook tegelijkertijd over dezelfde vezel sturen over verschillende golflengtes licht.
Dat is wat vandaag gebeurt op de FTTH-netwerken in België.

Snelheid halveert dus niet! En dan nog, het snelheidsrecord over één fibervezel is 1,53 miljoen Gbps (1,53 Petabit per seconde): https://www.nict.go.jp/en/press/2022/11/10-1.html

DolfkeB
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Alles op zijn plek! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Telenet gaat veel klanten verliezen als ze niet gaan samenwerken met Fiberklaar en hun prijzen drastisch naar beneden halen. 

ik betaal nu 38€ bij Telenet voor enkel een vast IP adres, bij rapidaccess betaal ik dat voor een 1000/1000 inclusief een vast IP. 

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

Ze hebben tijd genoeg wand hun kabel kan de hogere snelheden wel aan

Maar de kabel's ,pc ,switch .... thuis zal allemaal moeten vervangen worden

daar denken mensen soms niet aan

En fiber zal altijd interessant zijn  kleine bedrijfjes niet veel kosten maar alleen internet  de tv zal je bij tv vla moeten gaan hallen

dat zie  nu al bij veel mensen die het snelle internet hebben

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

De meesten hebben niet echt 10 Gbps nodig. Dus ze kunnen op hun PC's en dergelijke met Gbit kaart nog even voort. Ook met hun switchen van 1 Gbps per poort en hun cat5e. Switchen hebben meestal al een veel hogere switchcpaciteit intern. Hun router die ze aansluiten op glasvezel zal zeker op de uitgaande poort een hogere capaciteit moeten hebben. En dan gaan ze kunnen profiteren van de hogere internetsnelheid zeker als ze met meerdere computers zijn aangesloten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?

IMG_03042023_154359_(1080_x_1080_pixel).jpg

Ik ben een gelukkig man!!!

Fiberklaar steekt vandaag de kabel onder de grond, maar zie wat ze er toch bijduwen. Telenet! Dus fiber to the home is toch niet zo ver weg voor mij!

Thnx telenet!

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Samenwerking Telenet en Fiberklaar?


@DolfkeB  schreef:

Telenet gaat veel klanten verliezen als ze niet gaan samenwerken met Fiberklaar en hun prijzen drastisch naar beneden halen. 
ik betaal nu 38€ bij Telenet voor enkel een vast IP adres, bij rapidaccess betaal ik dat voor een 1000/1000 inclusief een vast IP. 


Volgens hun website ....

Maar ken je al één persoon die via Fiberklaar echt klant is van RapidXS en/of Multifiber?

PS. Je krijgt géén vast IP, maar een dynmaisch IP (via DHCP). Ze beloven alleen dat het niet verandert, zolang je hetzelfde MAC adres gebruikt...