Beantwoorden
Testertje
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Smile! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Mooi, mooi!

Digibox en Access Point op dezelfde UTP

Hi

wij hebben 1 UTP punt in de keuken waarop momenteel de digibox hangt die uitkomt op de telenet modem.

We zouden daar nu een Aruba Instant On AP22 willen bijplaatsen die via een PoE Aruba Instant On switch gepowered gaat worden die bij de modem komt en van daaruit ook andere AP's van PoE gaat voorzien maar daarvoor hebben we dus die zelfde kabel nodig.

Ik weet dat een digibox rechtstreeks op de modem moet aangesloten worden via een aparte UTP omwille van het apart subnet.

Hoe kunnen we dit oplossen?

Heeft er iemand ervaring met bijvoorbeeld het gebruik van een kleine switch zoals D-Link GO-SW-5G want dan zou ik bijvoorbeeld voor mijn AP een power supply moeten voorzien

De AP heeft geen 2e poort waarachter ik de digibox kan hangen

 

Alle suggesties zijn welkom

 

Titel gewijzigd door Vincent (mod) | Vorige titel: digibox en AP op dezelfde UTP

8 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 207
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Digibox en Access Point op dezelfde UTP

Waarom zou daar geen switch tussen mogen ?

Er mag geen router tussen, switch zie ik niet wat een probleem zou kunnen geven.

Een STB met coax heeft uiteraard de coax nodig, en een IP path voor interactief, via de eth kabel (of wifi, afh van de box)  Deze wordt ook gebruikt voor opname deling, dus moeten alle digicorders in huis op zelfde subnet zitten om dat te kunnen doen, en met een switch voeg je niets toe op IP niveau, dus zie niet in welk probleem je denk te hitten ?

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2273
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Digibox en Access Point op dezelfde UTP

Je zal in de keuken dan ook een poe switch moeten plaatsen want een gewone switch geeft de poe van bij de modem niet door naar de aangesloten toestellen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Testertje
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Smile! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Mooi, mooi!

Digibox en Access Point op dezelfde UTP

@janneke dan is het gemakkelijker en goedkoper om voor die AP een power supply te voorzien en te werken met een non-managed switch

 

@BandR true, maar als je de modem van telenet hebt, gebruiken ze toch 2 subnets als DHCP, 1 voor digiboxen (10.x.x.x) en 1 voor intern netwerk. Ik begrijp wat je zegt over switch vs router maar vroeg me af hoe die 2 flows van verschillende subnetten over dezelfde kabel kunnen gaan om dan op een non-managed switch (om het goedkoop te houden) uit elkaar te blijven? Want het klopt toch dat je je digibox connecties op de interne switch van de modem moet steken zonder een router er tussen te plaatsen, niet?

Testertje
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Smile! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Mooi, mooi!

Digibox en Access Point op dezelfde UTP

true, maar als je de modem van telenet hebt, gebruiken ze toch 2 subnets als DHCP, 1 voor digiboxen (10.x.x.x) en 1 voor intern netwerk. Ik begrijp wat je zegt over switch vs router maar vroeg me af hoe die 2 flows van verschillende subnetten over dezelfde kabel kunnen gaan om dan op een non-managed switch (om het goedkoop te houden) uit elkaar te blijven? Want het klopt toch dat je je digibox connecties op de interne switch van de modem moet steken zonder een router er tussen te plaatsen, niet?

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1202
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digibox en Access Point op dezelfde UTP


@Testertje  schreef:

@BandRtrue, maar als je de modem van telenet hebt, gebruiken ze toch 2 subnets als DHCP, 1 voor digiboxen (10.x.x.x) en 1 voor intern netwerk. Ik begrijp wat je zegt over switch vs router maar vroeg me af hoe die 2 flows van verschillende subnetten over dezelfde kabel kunnen gaan om dan op een non-managed switch (om het goedkoop te houden) uit elkaar te blijven? Want het klopt toch dat je je digibox connecties op de interne switch van de modem moet steken zonder een router er tussen te plaatsen, niet?


De Digibox gebruikt zelf ook beide netwerken, via 1 kabel. (In de instellingen van je decoder kan je zien dat er 2 IP-adressen toegewezen worden). 

Als je alle details wil kennen dan ben je wel even zoet met een cursus netwerkbeheer; maar om toch wat context te geven: het zijn niet zomaar 2 subnets; maar het gaat hier over VLAN. De V staat voor virtueel; het maakt dus helemaal niet uit dat het over dezelfde kabel gaat. Een unmanaged switch doet helemaal niets buiten doorgeven, het maakt voor een unmanaged switch dus ook niet uit hoeveel VLAN's er aanwezig zijn.

Dus nee, een Digibox of Digicorder hoeft fysiek niet rechtstreeks aangesloten te zijn op de modem. Het moet wel rechstreeks verbinding kunnen maken met de modem. Geavanceerde gebruikers krijgen dat zelfs voor elkaar met een router ertussen, mits deze de juiste VLAN configuratie heeft. 


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 207
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Digibox en Access Point op dezelfde UTP

Er is op je LAN maar 1 subnet in gebruik, 192.168.X.X, het andere subnet komt via de interne interface, 10.X adres, dus gebruikt geen path via uw eth, maar via de coax, dus staat los van het gebruik van een switch op je netwerk.

Testertje
Professional Beetjesweter
Berichten: 15
Smile! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Mooi, mooi!

Digibox en Access Point op dezelfde UTP

Ok bedankt voor je feedback, ik ga het dan met een combo van unmanaged switch + AP met power supply doen, dat lijkt me dan de beste oplossing

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 207
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Digibox en Access Point op dezelfde UTP

komt helemaal goed!!

succes ermee