De modem herstarten was uiteraard het eerste waar ik aan dacht. "Have you tried turning it off and on again?" - The IT crowd. Fantastische serie btw. 😉 Op de modem naast de lampjes is een knop. Ik veronderstelde dat dit een aan/uit knop was maar was hiervan niet zeker vermits ik geen handleiding gekregen heb van de technieker en er op de website van Telenet blijkbaar ook geen handleiding is met uitleg over het toestel, betekenis van de lampjes etc. Zelfs de naam van het toestel is onduidelijk: bij "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" staat alleen: "24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)", maar dat is geen naam of model nummer, dat is een software/hardware specificatie. Maar dit terzijde. Die knop dus. Ik heb deze knop ingedrukt. Er gebeurde niets: de lampjes bleven branden. De knop lang ingedrukt houden hielp ook niet. De stekkerblok waarmee de modem van elektriciteit wordt voorzien heeft ook een aan/uit knop. Hiermee modem uitgezet, tien seconden gewacht en modem terug aangezet. Dat loste het probleem ook niet op, na herstart van de modem werkte utp nog steeds niet. Zoals reeds gezegd surf ok via wifi. Op de website van Telenet gaan kijken. Bij "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" niets terug te vinden over aan/uitzetten van de lan poorten. Ik zou trouwens ook niet weten waarom deze optie nodig zou zijn. Bij "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" > "Modemtesten" stond: "Opgelet! Je surft momenteel niet via je Telenet-modem, maar bijvoorbeeld via een homespot. Als je de testen doet, zullen de resultaten niet relevant zijn voor je Telenet-internetverbinding. Maak verbinding met het internet via je Telenet-modem." De technieker had mij een sticker gegeven met de wifi gegevens van de modem (ssid, paswoord), hiermee had ik verbinding gemaakt met de modem. Ik ging er dus vanuit dat ik wel degelijk verbinding gemaakt had met mijn eigen modem. Trouwens bij "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" > "1 verbonden gebruikers (toestellen)" stond het mac address waarmee ik verbonden was. Vreemd. Ik ging er dan maar vanuit dat die melding bij "Modemtesten" een foutje was van de website. Dan via "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" geklikt op de knop "modem herstarten". Dit loste het probleem ook niet op. Wifi instellingen aanpassen lukte wel. Utp werkte nog steeds niet. Daarna met andere pc getest, daarna met andere utp kabel getest: idem. Daarna hier op het forum probleem gemeld. Dat was allemaal gisteren. Vandaag terug op het forum gaan kijken. Iemand raadt een modem herstart via "Mijn Telenet" aan. Ok, ik zal het nog eens opnieuw proberen, niets te verliezen. Via "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" geklikt op de knop "modem herstarten" en onmiddellijk naar de modem gegaan om te kijken of er iets gebeurde. Er gebeurde niets. Modem lampjes gaan niet uit/aan. Alles bleef exact hetzelfde. Dan opnieuw via stekkerblok modem uitgezet, enkele minuten gewacht, en terug aangezet. En utp werkt terug! Begrijpe wie begrijpen kan. Bij "Modemtesten" op de website staat nog steeds: "Opgelet! Je surft momenteel niet via je Telenet-modem". Dit moet dus een fout zijn van de website. Ondertussen ook de handleiding gevonden, via netweters! (Nu ja, het toestel ziet er hetzelfde uit dus het zal dan wel zeker.) Die knop bovenaan de modem is blijkbaar bedoeld voor WPS pairing. Onderaan de modem is een zeer klein wit aan/uit schakelaartje en ook een reset knopje. Modem was reeds laag boven de grond aan muur bevestigd dus moeilijk te zien voor mij. Is het trouwens normaal dat klanten op internet moeten gaan zoeken naar de handleiding? In ieder geval had ik ook gisteren reeds de modem herstart, maar zonder resultaat. Maar goed, het werkt nu. 🙂
... Meer weergeven