INTRO Zoals beloofd aan de telenet klantendienst, zet ik hierbij mijn bevindingen van de nieuwe modem van telenet even hier neer, in de hoop mensen ermee verder te helpen. DE PROBLEMEN Packet loss. Zware packet loss. Dusdanig erg en regelmatig dat teams gesprekken practisch elke 3 min eruit lagen, online games niet mogelijk waren en alle 'latency gevoelige' applicaties gewoon vast zaten. Het model van de modem is Compal CH8568LG HGW 3.1 VOORSTEL VAN TELENET Telenet heeft me eerst een technieker langs gestuurd. Deze wist me te vertellen dat er meerdere issues waren met de nieuwe modem, hij vroeg me ook of ik een "zware gamer" was. Dit was in mijn hoofd al een alarm belletje, want laat dat nu net een 'latency gevoelige' applicatie zijn. Deze technieker heeft dan ook een nieuwe modem geplaatst, helaas heeft dit het probleem niet verholpen. In mijn verdere communicatie met de klantendienst probeerde telenet het probleem in mijn schoenen te schuiven. Door te twijfelen aan mijn bekabeling (dit is cat6a) of aan mijn accesspoints (Wifi6 business modelletjes van netgear) en mijn switches (ook nieuwe business modellen van netgear). Hieraan lag het beduidend niet, maar dat hebben telenet noch de techniekers van telenet willen toegeven. Een modem restart verhielp het probleem tijdelijk, maar na een aantal uur kwam het gewoon weer terug. DE DETAILS Meten is weten, aldus het mantra. Zo doende heb ik traffic logs gemaakt met verschillende tools, hier even een paar voorbeelden: BRILLIANT DEDUCTION SHERIFF! Zoals je kan zien zijn er problemen. Duidelijke problemen. Zelfs op het LAN naar de modem toe. Aangezien details van deze modem, of technische gevens NIET te krijgen noch te vinden zijn was het buitegewoon moeilijk om op de modem zelf testen uit te voeren. Mijn conclusie staat momenteel op de 'gok' dat deze DOCSIS 3.1 modems een intel puma 6 of 7 chipset hebben. (KAN TELENET DIT AUB BEVESTIGEN?) Aangezien Compal ook geen tech specs kan geven op het model, is het HEEL moeilijk om hier juiste analyse op uit te voeren. Deze chipsets hebben gekende problemen. Ik ben er vrij zeker van dat de echte geeks bij telenet in dienst hiervan op de hoogte zijn. EEN OPLOSSING Een firewall zetten. Ik kocht een SFF dell i5 4500 PC en zette er PFsense op. TADAAAA, geen problemen meer. Ik heb deze aangesloten op het DMZ adress van de modem (aangezien bridge mode niet bestaat op dit model, thanks Obama). Ziehier het resultaat: Er zijn nog wat LAG spikes om middernacht, ik ben nu een analyse aan het uitvoeren op welk verkeer dit op mijn netwerk juist veroorzaakt. EVEN VOOR DE GOEDE ORDE Het is niet mijn bedoeling om Telenet zwart te maken, noch om de modem af te kraken. (misschien een beetje het laatste) Ik wil mensen er vooral van bewust maken dat dit issue er is, en niet weg gaat. Ik wil Telenet gerust helpen met zoeken naar oplossingen. ps. Het simpele feit dat de gebruiker van de modems (ik in dit geval) geen technische specificaties, geen log bestanden, laat staan toegang kan krijgen tot de configuratie van dit toestel maakt het de meer technisch onderlegde gebruikers heel moeilijk. En dat de techniekers in dit geval geen hulp kunnen bieden is niet hun schuld. Ik wil dit weekend naar een telenet winkel in de buurt stappen om te check of een modem only model ook gigabit ondersteund. Mijn vertrouwen in dit model modem is WEG. pps. Compel deelt geen gegevens, heeft geen contact formulier en neemt de telefoon niet op. Wat een bedrijf....
... Meer weergeven