Pverga
Freshman Beetjesweter
Pverga
Neem contact met mij op
Onlinestatus |
Offline
|
Datum laatste bezoek |
20-06-2023
09:32
|
Lid sinds: 30-11-2016
Datum laatste bezoek: 20-06-2023 09:32
Ranking
Freshman Beetjesweter
20-06-2023
09:30
Update: ik was enkele dagen in het buitenland en heb ervan geprofiteerd om nog enkele testen uit te voeren buiten mijn ‘normale’ netwerk omgeving. - Verbinding via WiFi netwerk van de verblijfplaats: werkt perfect. - Zonder WiFi en dus via de Telenet sim kaart mobiele data: ik kom terecht op de node dns-captive-vip.prd.telenet-ops.be (IPv4: 213.224.83.39) in plaats van mijn Telenet modem. Aan de naam te zien mogelijk een soort verdomhoekje voor bepaalde DNS namen… - Dus een tweede, nieuwe DDNS naam aangemaakt bij dezelfde DDNS provider en dat werkt perfect zoals het hoort, ook via Telenet mobile data. Voor alle duidelijkheid: beide DNS namen verwijzen naar het correcte IP adres van mijn Telenet modem. Vraag is dus waarom mijn originele DNS naam na 2 jaar feilloos werken plots naar een Telenet node wordt afgeleid… Via de helpdesk van Telenet kan ik het antwoord of een oplossing alleszins niet krijgen.
... Meer weergeven
12-06-2023
09:41
Ik gebruik reeds een aantal jaren mijn telenet router enkel als bridge en heb een unifi UDM Pro gekoppeld als router en controller voor mijn WiFi netwerk.
Sinds 2,5 jaar gebruik ik een DDNS service om een url te laten verwijzen naar een systeem gehost op mijn intern netwerk.
Dit alles heeft perfect gewerkt tot een 3-tal maanden geleden. Bij nazicht bleek dat ik van de standaard Telenet DNS servers (via dhcp) een totaal verkeerd ipv4 adres doorkreeg bij een DNS query voor het A-record (standaard dns query voor een url)
Uit verder onderzoek bleek dat andere DNS servers (Google, Cloudfare,...) wel het correcte IP adres teruggaven. De DDNS provider had uiteraard ook de correcte ipv4 en ipv6 adressen van mijn telenet modem.
Dus heb ik als bypass op mijn router de DNS manueel ingesteld op de Google dns servers en alles werkt weer zoals het hoort, zolang ik op mijn thuisnetwerk zit.... Mijn mobiele devices (met Telenet sim kaarten) blijven natuurlijk wel problemen geven.
Bij verdere testen blijkt dat bij een 'ANY' DNS query naar telenet dns servers WEL het correcte ip addres wordt doorgegeven als A-record en ook een correct ipv6 AAAA record, maar op een A-record query blijft het verkeerde ip adres doorkomen... Begrijpe wie kan.
Dus telenet gecontacteerd. Helpdesk kon me enkel doorverwijzen naar een technieker, de technieker vertelde me dat dit probleem buiten zijn verantwoordelijkheid zat en dat hij dit probleem zou doorspelen naar een specialist die me dan terug zou bellen.
Maand later nog niets gehoord van de specialist en dus terug gebeld naar helpdesk, waar men mij vertelde dat er geen ondersteuning is voor dit type problemen voor residentiële klanten en geen mogelijkheid tot escalatie (ook niet na enig aandringen), einde verhaal dus.
Mijn vraag: iemand al gelijkaardige problemen gehad en toch enige ondersteuning gekregen van telenet? Of een andere oorzaak of oplossing gevonden?
Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Telenet DNS server
... Meer weergeven
- Tags:
- dns
Berichten die Pverga geliked heeft
Geaccepteerde oplossingen
Onderwerp | Weergaven | Gepost |
---|---|---|
1945 | 20-06-2023 09:30 |