Beantwoorden
Doornbeek
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Mails via SMTP-server komen niet aan.

We gebruiken de uitgaande mailserver van Telenet in een praktijkmanagement programma (ik ben dierenarts) om naar mijn klanten e-mails te kunnen sturen uit mijn eigen e-mailadres. Het programma maakt verbinding met smtp.telenet.be op poort 587 met TLS als beveiliging (conform hier). De verbinding werkt prima, maar relatief veel van de verzonden e-mails komen niet aan bij mijn klanten.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? 

Is het ook normaal dat de e-mails die via de SMTP-server verzonden zijn, niet zichtbaar zijn in de verzonden map op de webmail? Als ik via de webmail verstuur, komen de berichten wel altijd aan.

Hieronder een log van de communicatie met de mailserver van Telenet (gevoelige informatie is verwijderd):

 

 

 

 

Connected to smtp://smtp.telenet.be:587/?starttls=always
S: 220 baptiste.telenet-ops.be bizsmtp ESMTP server ready
C: EHLO MYSERVER72DA
S: 250-baptiste.telenet-ops.be hello [14.1.89.85], pleased to meet you
S: 250-HELP
S: 250-SIZE 20971520
S: 250-ENHANCEDSTATUSCODES
S: 250-8BITMIME
S: 250-STARTTLS
S: 250 OK
C: STARTTLS
S: 220 2.0.0 Ready to start TLS
C: EHLO MYSERVER72DA
S: 250-baptiste.telenet-ops.be hello [14.1.89.85], pleased to meet you
S: 250-HELP
S: 250-AUTH LOGIN PLAIN
S: 250-SIZE 20971520
S: 250-ENHANCEDSTATUSCODES
S: 250-8BITMIME
S: 250 OK
C: AUTH PLAIN ********
S: 235 2.7.0 authentication succeeded
C: MAIL FROM:<xxx@telenet.be> SIZE=1660 BODY=8BITMIME
S: 250 2.1.0 <xxx@telenet.be> sender ok
C: RCPT TO:<xxx@gmx.com>
S: 250 2.1.5 <xxx@gmx.com> recipient ok
C: DATA
S: 354 enter mail, end with "." on a line by itself
C: From: Dierenartsenpraktijk XXX <xxx@telenet.be>
C: Date: Sat, 08 Jun 2024 09:32:49 +1300
C: Subject: Consultatieverslag
C: Message-Id: <7MSDH9GD9NU4.LU8XXK5B1HLF2@MYSERVER72DA>
C: To: xxx@gmx.com
C: Reply-To: Dierenartsenpraktijk XXX <xxx@telenet.be>
C: MIME-Version: 1.0
C: Content-Type: text/html; charset=utf-8
C: Content-Transfer-Encoding: 8bit
C:
C: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"><html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1"></head><body style="word-wrap: break-word; color: #000; font-size:11pt; font-family: Calibri, sans-serif; line-height: 18px;">Beste,<br>
C: Mvg,<br>
C: <br>
C: Dierenarts</body></html>
C: .
S: 250 2.0.0 Message accepted for delivery (YkYl2C0051qV8yu01kYtt3)
C: QUIT
S: 221 2.0.0 baptiste.telenet-ops.be bizsmtp closing connection

 

 

 

 

Er wordt ingelogd op de SMTP-server via mijn Telenet e-mailadres (alias), en de e-mails worden vanuit hetzelfde adres verzonden xxx@example.com (waar example.com = telenet.be). Soms krijgen mijn klanten een mail aan, maar vaak niet. Als ik naar de gebruikslimieten kijk, zou het ook prima moeten lukken. De e-mails zijn gewoon consultatieverslagen of herinneringen voor jaarlijkse vaccinatie. Geen grote bijlages of afbeeldingen. Het IP-adres van de software (cloud toepassing) staat ook niet op een blacklist.

Mijn software leverancier kan die enkel bevestigen dat alle e-mails succesvol aanvaard zijn door Telenet voor verzending. Zij kunnen niet nagaan wat Telenet dan met de e-mails doet. Vroeger gebruikte ik een externe mailserver met mijn Telenet e-mailadres, maar door de striktere DKIM vereisten lukt dit niet meer. Vandaar dat ik overgeschakeld ben op de eigen Telenet SMTP-server.

 

Iemand die raad weet?

Bestaat er een contactpunt waar ik een Message ID kan naar sturen om na te laten gaan waarom een e-mail niet afgeleverd is?

 

 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: SMTP server mails komen niet aan

Inhoud gewijzigd door Suzy (admin) | Reden: vorm van e-mailadres notering aangepast

 

4 reacties
WG94
Experienced Allesweter
Berichten: 1448
De nieuwe Einstein! Krak Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar!

Mails via SMTP-server komen niet aan.

Je neemt best contact op met de klantendienst. Zij kunnen de vraag dan intern verder zetten naar de juiste dienst.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Doornbeek
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Mails via SMTP-server komen niet aan.

Heeft Telenet een contactpunt voor postmaster vragen? Bij de algemene helpdesk kunnen ze niet helpen.

We kunnen eventueel enkele message ID's oplijsten, met dan de vraag dan men nagaat wat hiermee gebeurd is en waarom ze eventueel niet verstuurd worden?

WG94
Experienced Allesweter
Berichten: 1448
De nieuwe Einstein! Krak Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar!

Mails via SMTP-server komen niet aan.

Het eerste contactpunt is normaal altijd de klantendienst.
Dat ze je niet meteen kunnen helpen is logisch, maar ze kunnen normaal wel een dossier aanmaken voor je en dat doorsturen naar de verantwoordelijke dienst. Misschien opnieuw contact opnemen en hierop aandringen?


@Moderator of hebben jullie een ander idee?


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ChristofM
Expert Moderator
Berichten: 61
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

Mails via SMTP-server komen niet aan.


@WG94  schreef:

Het eerste contactpunt is normaal altijd de klantendienst.
Dat ze je niet meteen kunnen helpen is logisch, maar ze kunnen normaal wel een dossier aanmaken voor je en dat doorsturen naar de verantwoordelijke dienst. Misschien opnieuw contact opnemen en hierop aandringen?


@Moderator of hebben jullie een ander idee?


@WG94 We hebben dit uitzonderlijk eens intern doorgegeven zodat dit verder kan nagekeken worden voor @Doornbeek. Misschien dat we hem zo alvast op weg kunnen helpen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.