Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Ik leg eerst even eea uit, want velen gaan wellicht denken, wat komt die nog vragen... 😂

Ik ben nogal handig met elektronica en een aantal jaren geleden kwam een kennis daarom mijn hulp vragen voor een haperende (gekochte) digicorder. Die vond af en toe geen kanalen en dat bleken losse contacten te zijn op de grote BGA chip op het moederbord. Zelf heb ik niet de apparatuur om die chip te reballen, dus zou even duren. De eigenaar was in tussentijd al van abonnement veranderd en kwam te weten dat hier een digicorder inbegrepen was. Tot spijt van z'n opnames, maar voor hem was het probleem verder opgelost. Ik vroeg wel om de kapotte digicorder, die ik mocht houden, op zijn account actief te houden. Na herstelling was ik daar wat mee van plan.

Een andere gekke hobby van mij is restauratie van lampen tv's. Ik heb een hele collectie spelend en het is leuk om daar materiaal van vroeger op te kijken. 
Zo kunnen wij als Telenet abonnees Eclips tv ontvangen. Helaas wordt 4:3 materiaal op een 4:3 tv met een balk links rechts en boven onder weergegeven. Nu heeft de bewuste digicorder een functie om, ingesteld op 4:3 uit via scart, het 16:9 beeld in te zoomen. 
Resultaat is een perfect schermvullend beeld op een 4:3 tv bij van oorsprong 4:3 opnames.

Geregeld nam ik wat op van Eclips tv, dit op een DVDtje branden en klaar. Perfect bronmateriaal om af te spelen op een oude zwart wit van de fifties of sixities.

Het probleem is nu dat de oorspronkelijke eigenaar van die digicorder waar ik dat mee deed overleden is. Abonnement geschrapt en dat apparaat werkt natuurlijk niet meer.

Zelf heb ik het OneUp als abonnement, maar ik gebruik 4 Ci+ kaartjes en kan dus geen apparaat meer toevoegen aan m'n abonnement. Ik kan wel de Telenet app gebruiken voor die Eclips tv.

Noch met een Chromecast, noch met een nVidiashield kan ik het gedaan krijgen om een schermvullend beeld te krijgen op die 4:3 tv, omdat die "zoomfunctie" die de digicorder wel heeft ontbreekt.

Heeft iemand een idee of er nog zo'n toestelletje bestaat waar dat wel mee lukt? Er zijn honderden Android mediaspelers te koop, maar geen zin om die allemaal eens gaan te testen, gaat me heel veel €€€€€tjes kosten.

De laatste nieuwe TV boxen van Telenet hebben bij mijn weten geen scart meer, dus laat staan dat ze 4:3 ingezoomd kunnen weergeven.

 

tnx voor de tips!

Gert

22 reacties
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Ik heb mij inmiddels gerealiseerd dat het met die Blu-ray van Panasonic ook niet gaat werken.

Telenet stuurt ALLES 16:9 door, dus ook 4:3 materiaal. Het bewijs is er dat mijn beeldformaat op een 4:3 tv van 4:3 content enkel schermvullend wordt weergegeven als ik de "zoom bij 16:9 materiaal" inschakel.

Stel, ik neem zulk materiaal op met de Panasonic, dan zal ik op een 4:3 toestel links, rechts en boven en onder zwarte balken hebben. Precies zoals dat op een digibox te zien is zonder dat die zoomfunctie ingeschakeld is. 
Van zo'n Bluray recorder de handleiding even gelezen. Je kan op een DVD schijfje (rechtstreeks) opnemen in 4:3 of 16:9. Dat is een instelling. Diezelfde instelling heb ik inmiddels ook gevonden op een Panasonic DVD-Recorder (die tot op heden op de gedeactiveerde digicorder hangt)
De digicorder die nu niet meer actief staat heeft nog wel van die 4:3 (maar in 16:9 doorgegeven) opnames op de harddisk. 
Welke setting ik probeer, een vol beeld is er niet uit te krijgen op een 4:3 televisie. 
100€ gespaard dus 🙂 

In een ander topic heb ik inmiddels geleerd dat je een Ci+ van Telenet "oneindig" kan koppelen aan een ander toestel. Voorlopig zal ik de opnames dan maar met mijn satelliet ontvanger doen waar die kaart inpast. De kaart plaatsen wanneer nodig en klaar. 
Met de computer kan ik het videofragment ook bewerken en naar DVD branden. Iet of wat omslachtiger, maar denkelijk de enige manier om het nog goed te krijgen.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Je gaat geen enkele 4:3 HD zender vinden, dat klopt.

Bij een SD zender kan het nog, maar ook daar is het de zender die aan de bron kiest welke beeldverhouding ze uitsturen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2717
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Klopt van dat 4:3 beeld zal je veel verliezen aan alle kanten veel kwijt

En het branden duurt zo lang als  uitzending daarna gaat hij nog eens  checken op fouten dat duurt weer een tijdje

Daarna kan je pas beginnen te knippen en plakken wat je nodig hebt dan start alles weer terug op nieuw

Vroeger had je wel een dvd rw dat was een lege dvd waar je kan opnemen en wissen vanaf het reclame was duwde je op pauze

je moest er wel bij zijn was een simpele manier van opnemen zoals de video maar je kon de dvd rw wel nog in de computer bewerken of opslaan

 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2717
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Dat klopt je vind bijna geen uitzendingen in echt 4:3 formaat

Studenten van kort film gebruiken het wel veel omdat de  kost bijna niks is en je hebt een  top camera's met zeer goed beeld

wel met 2 banden aan zijkant

raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Ik heb inmiddels gezien dat het al van 2018 geleden is dat ik met die zwart/wit filmpjes bezig ben op Eclips tv. Ben bezig om die digicorder leeg te maken, vermits hij het toch niet meer doet.

In 2018 waren de eerste uitzendingen toch nog "echt" in 4:3 hoor. Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom een van oorsprong 4:3 uitzending door een 16:9 molen moet gehaald worden 🤔.

Het is in dezen off-topic, maar als je tegenwoordig een recente serie kijkt op VTM of VRT, whatever, dan zie je op je 16:9 tv ook nog zo'n irritante zwarte band boven en onder. Het is dan geen 21:9, geen 16:9, maar iets daartussen. Why.....

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Ik zie toch liever zo'n "irritante zwarte band" boven en onder het beeld, dan vervormde beelden (met van de lange mensen en smalle gezichten), omdat het beeld "uitgerokken" wordt om aangepast te worden aan het TV formaat 😁

raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Ja daar heb je gelijk in. En op een OLED televisie in het donker zie je het amper. 

Maar ik begrijp niet waarom men dit gaan doen is. In de jaren 90 begon men plots alles in 16:9 gaan uit te zenden. Zoveel jaar later heeft iedereen een 16:9 toestel staan, nu besluiten ze om opnieuw boven en onder zwarte banden te gaan introduceren. En eerlijk... je verliest altijd maar meer en meer beeldinfo.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Mediaplayer met 4:3 uit en zoomfunctie, bestaat zoiets?

Het is nu ook niet alsof elk programma een speciale aspect ratio gebruikt he.

In de filmindustrie wordt dit al jaren gedaan. Het heeft praktisch altijd een cinematografische reden waardoor de film/programmamakers een afwijkende aspect ratio kiezen (meer horizontaal kunnen weergeven) 

Aspect ratio in film: A guide for filmmakers - Adobe 


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.