Beantwoorden
Barreuh
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG

Sinds dinsdag de nieuwe modem (verhuis), de F@ST3896LG-TN. Nu heb ik een redelijke niche issue waarbij ik mijn lokale docker omgeving niet meer vlot kan draaien. Bij het opstarten kan de lokale url niet automatisch aangemaakt worden (*ddev.site => 127.0.0.1). Dit komt blijkbaar omdat sommige routers "DNS Rebinding Prohibited" enabled hebben. In het kort blokkeert de router het 127.0.0.1 adres. Zie https://ddev.readthedocs.io/en/latest/users/usage/troubleshooting/#dns-rebinding-prohibited-mostly-o...

De DNS provider aanpassen in de Windows Netwerk settings werkt niet. Iemand die weet of ik die DNS Rebinding setting kan afleggen?

Ik kan verder werken door zelf manueel de hosts file aan te passen maar redelijk omslachtig. Mijn kennis van servers en netwerken is relatief beperkt.

Alvast bedankt,


Bart

Titel gewijzigd door Caro (Expert Mod) | Vorige titel: Problemen met nieuwe modem

0 Likes
10 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG


@Barreuh  schreef:

De DNS provider aanpassen in de Windows Netwerk settings werkt niet.



Waarom lukt dit niet? Ik gebruik de CV8560E router, met daarachter een eigen router waarop ik de DNS servers van OpenDNS (208.67.222.222 en 208.67.220.220) heb ingesteld en heb geen problemen.

Ik zie niet waarom dat niet zou werken indien je lokaal op de PC ook deze DNS servers instelt.

 

$ host test.ddev.site
test.ddev.site has address 127.0.0.1

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2270
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG

dit adres 127.0.0.1 is lokaal op je computer en de router heeft daar niets mee te maken.

Lees dit eens :

127.0.0.1 IP adres uitgelegd (ptindustrieelmanagement.nl)


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG


@Janneke_Dust  schreef:

dit adres 127.0.0.1 is lokaal op je computer en de router heeft daar niets mee te maken.

Lees dit eens :

127.0.0.1 IP adres uitgelegd (ptindustrieelmanagement.nl)


Het issue is niet de connectiviteit naar 127.0.0.1, maar wel de correcte DNS resolving van "test.ddev.site" naar 127.0.0.1.

@Barreuh , heb je toevallig Safespot+ geenabled?
DIt zijn opties die je kan activeren en desactiveren via Mijn Telenet. Indien ja, zou ik eens proberen dit de desactiveren.

Screenshot 2023-12-21 at 11.51.02.png


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG


@Barreuh  schreef:

Iemand die weet of ik die DNS Rebinding setting kan afleggen?


Neen, de firmware van de F@ST3896LG-TN heeft DNS Rebind Protection standaard actief en er is geen manier om dit uit te schakelen.

Mogelijks kan je dit wel omzeilen door je DNS-verkeer (vanuit je computer) te encrypteren (DNS over TLS).

Als je geen werkbare oplossing vindt op je computer, is een modemwissel naar de Telenet CV8560E (modem zonder Wifi) ook een optie. Je configureert de Telenet CV8560E dan in bridge-mode (MAC pass-through) voor gebruik met een eigen Wifi-router waarop je wel alle DNS-instellingen zelf kan configureren.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG


@Ex-Netweter  schreef:


Neen, de firmware van de F@ST3896LG-TN heeft DNS Rebind Protection standaard actief en er is geen manier om dit uit te schakelen.


Dat zou geen probleem hoeven te zijn wanneer je er voor kiest een alternatieve DNS server in te stellen op je PC, bijvoorbeeld OpenDNS, Google of Cloudflare.

Wat wel kan zijn is dat er ook nog een firewall rule op de Fast router aktief is. Iets wat niet op de andere Telenet routers het geval is.

Dat brengt ons dan echter wel al bijne in het gebeid van ongewenste DPI, wat in een ander topic besproken werd.

"A firewall (e.g. dnswall), in the gateway or in the local pc, can filter DNS replies that pass through it, discarding local addresses."

 

Kun je eens uittesten of het werkt wanneer je op de PC een alternatieve DNS instelt?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Barreuh
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG

Nope dit lag niet aan. Bedankt voor de suggestie.

0 Likes
Barreuh
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG

DNS over https is niet mogelijk, blijkbaar wordt dit geblokkeerd door het bedrijf (werk laptop). Andere DNS server instellen werkt niet. Het lijkt er op dat een andere modem de enige optie zal zijn... Weliswaar echt met een kanon op een mug schieten. Wat een rabbeling 🙂

0 Likes
Barreuh
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG

Alternatieve DNS werkt niet, dit had ik al geprobeerd. Het enige dat werkt is verbinden via een VPN.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7396
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG


@Barreuh  schreef:

...

De DNS provider aanpassen in de Windows Netwerk settings werkt niet. Iemand die weet of ik die DNS Rebinding setting kan afleggen?

Ik kan verder werken door zelf manueel de hosts file aan te passen maar redelijk omslachtig. Mijn kennis van servers en netwerken is relatief beperkt.

Alvast bedankt,
Bart


@Barreuh iemand van de engineers binnen Telenet had jouw onderwerp opgemerkt en je feedback over DNS Rebinding Prohibited. Ze hebben vervolgens ons om jouw gegevens gevraagd. Op basis van je Netweters-login hebben de collega's je klantendossier teruggevonden hebben ze op basis van MAC ID deze functie voor je afgezet rond 13:00.

Kan je het eens opnieuw testen en hier laten weten wat je bevindingen zijn?

Algemene info over DNS Rebinding Prohibited
De F@ST-modem is de eerste modem waarop deze functie staat. De engineers bij Telenet houden sowieso in de gaten of dit voor specifieke doeleinden problemen kan veroorzaken. Men denkt bijvoorbeeld erover na om deze functie als optie in Mijn Telenet toe te voegen in de toekomst (timing totaal onbekend), dan zou je dit als klant zelf aan/uit kunnen zetten. Een andere beslissing zou zijn om het standaard op alle modems toch uit te schakelen. Maar wat het zal worden, daar hebben we nu nog geen zicht op. 

Ben je een klant die hierdoor problemen ervaart in een specifieke toepassing, kan dit voor je op individueel niveau (via MAC ID) uitgezet worden. Maar dit kan momenteel enkel door het engineering departement gedaan worden. Niet via de klantendienst en niet via back office van de klantendienst. Ben je zo'n klant? Stuur ons dan een privéberichtje via @Moderator, met een duidelijke schets van de situatie en de problemen die je ervaart en waarom je denkt dat deze functionaliteit de oorzaak is. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Barreuh
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Lokale docker omgeving draait niet vlot met F@ST3896LG



@Barreuh iemand van de engineers binnen Telenet had jouw onderwerp opgemerkt en je feedback over DNS Rebinding Prohibited. Ze hebben vervolgens ons om jouw gegevens gevraagd. Op basis van je Netweters-login hebben de collega's je klantendossier teruggevonden hebben ze op basis van MAC ID deze functie voor je afgezet rond 13:00.

Kan je het eens opnieuw testen en hier laten weten wat je bevindingen zijn?


Nu werkt het zonder problemen. Die setting afleggen heeft het inderdaad opgelost, bedankt!


Ter info: dit had ik even kort test getest rond 13u30 maar dit werkte nog niet, pas na het herstarten van de modem via de app werkte het.

 

Bedankt iedereen voor de hulp!