Beantwoorden
SQSTD10
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

UDM Pro Bridging & Static IP

Goed,

Aangezien Telenet absoluut verschrikkelijk is en op een ongezien amateuristisch niveau zit wat betreft technische ondersteuning, ga ik me wenden tot daadwerkelijk intelligente mensen op dit platform.

Ik heb onlangs Telenet gevraagd om hun modem te bridgen naar mijn UDM Pro en ik heb een statisch IP-adres gekocht.
NU, wanneer ik probeer mijn WAN in te stellen op de UDM met het gekochte IP-adres, word ik losgekoppeld van het internet. Dus het werkt niet... zolang ik mijn WAN-instellingen op DHCPv4 houd, werkt alles prima.

Dit doet me geloven dat de bridging niet goed is ingesteld en de Telenet-modem nog steeds fungeert als het gateway-apparaat. Aangezien het nog steeds een LAN-verbinding biedt aan de Unifi, die DHCP gebruikt, en mijn modem een WAN-poort heeft die uitgaat naar de internetprovider.
Als de bridging correct zou werken, zou er geen LAN zijn.

Ik ga dit opsplitsen in kleinere secties en hopelijk kunnen we het probleem aanpakken.

De huidige status van mijn endpointconfiguratie:

- De primaire interne gateway is een Unifi-router met een bridging-configuratie naar de modem van Telenet.
- De Unifi-router heeft een ingebouwde firewall op softwareniveau.
- Ik heb een statisch IP-adres gekocht van mijn internetprovider, dat 81.82.X.X is.
- Echter, het WAN IP-adres dat de modem aangeeft als het geleverde IP-adres is 81.82.Y.Y. (afwijkend van het statische IP).

Mijn verwachtingen en begrip:

- Het WAN IP-adres dat de modem moet weergeven, is het statische IP-adres (81.82.X.X) dat ik heb gekocht.
- Het gateway IP-adres van die modem zou moeten vallen binnen een 255.255.255.252 subnet, ook wel bekend als /30, aangezien dit de standaard is voor elke peer-to-peer IP-configuratie. Dit wordt meestal gedaan om klanten op aparte subnets te houden vanwege beveiligingsvoordelen. Op basis van een proces van eliminatie zou ik verwachten dat het IP-adres van de sub-poort die het verkeer ontvangt 81.82.X.X-1 is.
- Als ik naar het IP-adres van de WAN op de modem kijk, lijkt het erop dat het subnet voor het statische IP-adres ofwel enorm is of niet correct is geconfigureerd. Als de subnetdefinitie enorm is, wil ik begrijpen waarom. Vanuit mijn oogpunt is dat een beveiligingsrisico in de configuratie van de internetprovider.

Voel je vrij om mijn begrip te corrigeren als je denkt dat ik het mis heb. Ik ben bereid om het bovenstaande te bespreken.

Hieronder staat de vraag die er eigenlijk toe doet en waarvan ik moet weten hoe ik mijn omgeving veilig en correct kan configureren.

Vraag:

1. Hoe zou je adviseren dat ik de Unifi configureer in bridgemodus met de modem van Telenet?
Mijn expertise hier is beperkt, aangezien ik gewend ben aan een directe verbinding en het gedrag van sommige modems niet is zoals ik zou verwachten.
2. WAAROM levert Telenet geen directe verbindingen?

Als je tot hier bent gekomen, bedankt voor alle ondersteuning die je kunt bieden!

Tags (1)
0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

UDM Pro Bridging & Static IP

Ik vermoed dat het fixed IP adres is ingesteld op je telenet/modem router. Ik vermoed dat je ergens in de instellingen van "mijn telenet" moet bepalen aan welk mac adres je fixed IP moet verbonden worden. Ik kan het niet bewijzen want ik heb dat niet. Dus als je dergelijke instelling vindt dan moet je het mac adress van de WAN poort van je eigen router daar in ingeven.

Normaal gezien, vroeger was dat zo, kan je medewerker van Telenet, center of helpdesk dat ingeven in zijn scherm. Want dat was ook nodig bij een modemswap ofzo.

Vast IP en mac adres zijn onlosmakelijk verbonden. Van subnet zal u zich niet moeten aantrekken want je bent onderdeel van hun netwerk, dus Telenet bepaalt dat, zij delen hun netwerk in. Jij hoeft enkel uw LAN gedeelte in te stellen.

Door de bridging krijgt uw eigen router een publiek IP adres. Als je uw fixed IP aan de Telenet_modem/router koppelt heeft die eigen router geen zin en ook de bridging niet. Dus in wezen blijf je een variabel publiek IP adres krijgen op de modem/router van Telenet en uw vast IP adres moet naar uw eigen router. En in feite dient de modem/router enkel als modem en komt niet meer tussen in het verkeer.

Kort samengevat:

In "mijn telenet" uw macadres van uw eigen router aanduiden in het bridging gedeelte. Je zal dan zien dat uw eigen router een publiek IP heeft en ook de telenet modem/router een ander publiek IP. En dan nog ergens datzelfde mac adres koppelen aan aan uw fixed IP.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

UDM Pro Bridging & Static IP


@SQSTD10  schreef:

Ik heb onlangs Telenet gevraagd om hun modem te bridgen naar mijn UDM Pro en ik heb een statisch IP-adres gekocht.
NU, wanneer ik probeer mijn WAN in te stellen op de UDM met het gekochte IP-adres, word ik losgekoppeld van het internet. Dus het werkt niet... zolang ik mijn WAN-instellingen op DHCPv4 houd, werkt alles prima.

Dit doet me geloven dat de bridging niet goed is ingesteld en de Telenet-modem nog steeds fungeert als het gateway-apparaat. 


ik volg @igvfer 

Dat is wat je verkeerd doet. Je moet helemaal niets wijzigen aan de WAN poort van de router, en deze gewoon op op DHCPv4 laten staan.

Aan de hand van het MAC adres zal Telenet - via DHCP - het correcte IP adres toewijzen aan de WAN poort van jouw UDM Pro.

Je moet alleen via "Mijn Telenet" het MAC adres van jouw UDM inbrengen onder "vast IP"

 

PS: het moet het correcte MAC adres zijn. Ga naar "Mijn Telenet" en kijk onder "Verbonden gebruikers".

Daar zal je het juiste MAC adres zien staan van jouw UDM (voorlopig als LAN toestel op de Telenet router)

Copy/Paste dat adres naar het veld "vast IP" .... en klaar is kees.

0 Likes
SQSTD10
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

UDM Pro Bridging & Static IP

@flip1953 Waarom geef ik het MAC adres van de verbonden gebruiker op ipv het Mac adres waar naartoe gebridged wordt? 

Om duidelijk te zijn, het MAC adres waarnaartoe gebridged wordt eindig op 83. Echter het MAC adres dat bij 'verbonden gebruikers' staat eindigd op 8B.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

UDM Pro Bridging & Static IP


@SQSTD10  schreef:

@flip1953 Waarom geef ik het MAC adres van de verbonden gebruiker op ipv het Mac adres waar naartoe gebridged wordt? 


Waarom? Omdat het MAC adres dat je terugvindt onder "Verbonden Gebruikers" (xx:8B) het correcte MAC adres is van de WAN poort van jouw UDM Pro?

Je hebt toch de WAN poort van de UDM pro verbonden met je Telenet modem? Dan ziet de Telenet modem toch jouw WAN poort ??

 


@SQSTD10  schreef:

Om duidelijk te zijn, het MAC adres waarnaartoe gebridged wordt eindigt op 83. Echter het MAC adres dat bij 'verbonden gebruikers' staat eindigd op 8B.


Waar heb je dat adres (XX:83) gehaald, en waarom is dat het MAC adres waarnaartoe gebridged wordt??

 

De meeste problemen bij MAC brdiging zijn wegens het invullen van een verkeerd MAC adres (een router heeft veel verschillende MAC adressen) 🤔.

Vandaar dat ik altijd aanraad om te gaan zien bij "Verbonden Gebruikers" en van hieruit een copy/paste te doen naar het "MAC bridging" veld. Dan kan je niet missen.

Van zodat de bridge actief is (na het rebooten van de Telenet modem) zal het IPv4 adres van dit toestel niet meer te zien zijn onder verbonden gebruikers (alleen het IPv6 adres).

Rebooten kan je ook best doen vanuit "Mijn Telenet".

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

UDM Pro Bridging & Static IP

De WAN interface van een UDM Pro is in het operating systeem gekend als eth8, welke een ander MAC adres heeft dan bijvoorbeeld eth0.

Als je via ssh inlogt op de UDMP kun je het linux cli commando "ifconfig eth8" uitvoeren, je zult daar dan het MAC adres zien welke gebruikt wordt voor de connectie naar de Telenet HGW..

De methode die @flip1953 aangeeft is router model onafhankelijk en wellicht gebruikers vriendelijk. De Telenet HGW geeft je aan wat het MAC adres is van de aangesloten router.

Je kunt de cli methode die ik aangaf dus eventueel ter controlle gebruiken. Ze zouden hetzelfde MAC adres moeten tonen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SQSTD10
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

UDM Pro Bridging & Static IP

Bedankt voor de toelichting @flip1953 !

0 Likes
SQSTD10
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

UDM Pro Bridging & Static IP

Bedankt @Arnie ! Dit ga ik alvast ook toepassen om zeker te zijn. 

Netweters ftw!