Beantwoorden
krivatri
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

hallo,

na het vervangen van een oude router (welke was ingesteld in bridge mode) door een nieuwer model (ook in bridge mode),

willen de meeste websites niet meer laden wanneer ik ben ingelogd op het wifi netwerk van de nieuwe router.

een online speedtest werkt wel en sommige websites geven ook geen problemen.

de hoofd modem/router is het model CH6643E en de oude secundaire router is een linksys E4200v2.

de nieuwe router is een linksys EA7500v3 en heeft dezelfde interface en instelopties als de E4200.

doch na het instellen van de bridge mode op de EA7500 beginnen de problemen.

iemand enig idee waarom dit zo is? na chat met linksys support is er geen oplossing gevonden...

het lijkt erop dat de telenet modem/router ergens de nieuwe router "begrenst"?

alvast veel dank.

 

0 Likes
14 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

de 6643E ondersteunt geen bridged mode, dus is het normaal dat die niet werkt als een bridge.

Als je bridged mode met eigen router wil gebruiken, dien je een CV8560E model te gebruiken, het enige model in Telenet portfolio vandaag die dat ondersteunt.

 

Maar wat is uw target ?  die nieuwe linksys wordt uw eigen router/wifi device, of die is enkel bridge of  ... ?

 

Graag wat meer toelichting.

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1186
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

Ik denk dat er wat verwarring bestaat over de termen.

@krivatri heeft de EA7500v3 ingesteld in bridge modus; oftwel in access point/switch modus. Daarbij wordt de DHCP van de Telenet modem gebruikt.

Dat zou moeten werken. Maar er kan altijd een configuratie fout zijn, kan je wat meer info geven @krivatri?


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
krivatri
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

momenteel is mijn netwerk als volgt opgebouwd en werkt zo al 10 jaar zonder problemen:

mainrouter is dus de modem/router van telenet,

deze is verbonden met een switch 24 poorten welke alle kamers in het huis voorziet van vast netwerk.

de main router heeft zijn eigen wifi en is bereikbaar in de naastliggende kamers.

er is een tweede router opgesteld in de living (een linksys E4200) en is ingesteld op bridgemode (werkt dus wel goed met de 6643E),

deze tweede router heeft zijn eigen wifi netwerk en er zijn toestellen ook op de ethernetpoorten aangesloten (werkt dus als wifi spot en switch).

er staat een derde router op zolder (ook een E4200) en is tevens ingesteld in bridgemode, ook deze heeft zijn eigen wifi netwerk en er zijn toestellen aangesloten op de ethernetpoorten. Ook deze werkt prima in combinatie met de 6643E.

nu wou ik deze op zolder vervangen door een nieuwer model (de EA7500) om een sneller wifi netwerk te verkrijgen op de verdieping. (de E4200 op zolder is een ouder model dan deze in de living en eigenlijk aan vervanging toe).

dus de nieuwste router is aangesloten op dezelfde bekabeling als de oude op zolder en ingesteld op bridge zoals de oude.

foute kablage en instellingen nieuwe router kunnen in principe dus uitgesloten worden.

hopelijk heb je hiermee voldoende informatie.

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

ok, het bridgegedeelte is nu wel duidelijk.

Basically heb je dus een 6643E, en die staat gewoon in default router mode en je hebt daar 3 "routers-in-bridged mode" op aangesloten.  Een aantal van die routers-in-bridged mode hebben eigen wifi netwerk erachter en nog aangesloten devices.

En na aansluiting/vervanging van 1 van die routers-in-bridged mode, laden de webpagina's niet meer van achter die device en basically verdenk je een limitatie van de Telenet modem.

 

De enige limitatie die je mijns inziens hebt op die 6643E is dat de pool van IPv4 addressen erachter "beperkt" is tot 154 (van .100 tot .253 als ik me niet vergis).

Gezien al je devices in bridged mode achetr de modem staat, zijn alle aangesloten devices erachter deel van hetzelfde subnet, ook al gebrukk je verschillende WiFi SSIDs.  Op zich kan dat natuurlijk, maar is beetje een vreemde constellatie, maar kan wel.

Dus enige limitatie wat er is is dat je ergens max aantal hosts overschrijdt.  Als dat niet het geval is, lijkt de configuratie van die laatste device niet juist, en staat die niet in AP mode, maar routed.  Dan zou het nog kunnen werken met dubbele NAT in IPv4, afhankelijk van hoe je DNS servers aan die hosts erachter bezorgt.

Als het een DNS issue is, kan je nog wel de website bereiken via het IP adres, bvb hln.be vervang je door 1 van zijn IPv4 addressen, bvb 2.17.196.176.

Je zou er ook een command prompt op PC kunnen openen en eens zien of je iets kan pingen, bvb ping www.hln.be of ping 2.17.196.176, en zien of er iets van werkt.

Je kan op die command prompt ook eens je IP info opvragen , voor IPv4 (tenzij je ander subnet hebt gekozen) zal dat dan een IP adres uit de 192.168.0.X range moeten zijn, met X tussen 100 en 253. ipconfig opvragen op een windiows PC command prompt: ipconfig als commando typen op de prompt

krivatri
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

ja klopt, 1 main router die instaat voor de DHCP en er is maar 1 subnet.

achter deze main staan twee routers (beide omgezet naar access point)

er is geen limiet in de instellingen van de main router betreffende de IP adressen, ik zie toestellen in mijn netwerk met IP adressen tem 250.

1 van de routers achter de main wordt vervangen door een nieuwe, het aantal hosts blijft dus hetzelfde.

aan de gehele installatie wijzigt er niks behalve die ene router.

na het instellen van de nieuwe router naar bridgemode, werken de ethernetpoorten op deze zoals het hoort, na het aansluiten van 1 utp kabel aan de main router en 1 aan de PC, zijn alle websites bereikbaar aan volle snelheid zonder enige problemen. het switch gedeelte werkt dus prima.

maar als ik diezelfde PC draadloos koppel aan de nieuwe router, dan is geen enkele website bereikbaar, ttz er is communicatie maar er gebeurt niet veel, zelfs google heeft moeite met laden.

websites pingen via cmd lukt goed.

1 website is wel goed toegankelijk en dat is deze van linksys zelf, die werkt zonder problemen.

heel bijzonder allemaal, ben nu al twee dagen aan het zoeken en vanalles aan het proberen, maar slaag er niet in het opgelost te krijgen.

misschien wordt er bij het omzetten naar bridge één of andere functie niet uitgeschakeld?

een update naar de laatste firmware helpt ook niet.

ik had gehoopt er OPENWRT ofzo erop te kunnen zetten om zo eventuele problemen met de originele firmware te kunnen uitsluiten, maar het toestel is te recent en niet ondersteund helaas.

hopelijk hebben jullie nog ideeën, de mijne zijn uitgeput.

0 Likes
Ex-Netweter
 

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

Als je Wifi-netwerk wijzigt, kan je best ook eens de functie "Wifi-netwerk vergeten" gebruiken op je pc en dit opnieuw instellen.

Of start je pc eens op vanaf een Linux Live USB-stick: https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/burn.html

Zo kan je een mogelijks softwareprobleem uitsluiten.

 

 

 

0 Likes
krivatri
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

heb dezelfde problemen op laptop (windows) en ipad, wifinetwerken vergeten ook al vaak gedaan.

nog niet geprobeerd met linux, maar ik zal dat ook eens testen, vermoed dat dat geen verschil gaat maken, maar je weet nooit, heb niks te verliezen.

0 Likes
krivatri
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

Linux zelfde problemen.

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

Alles wijst erop dat de configuratie van die device in bridged mode niet werkt zoals het hoort, denk niet dat je moet kijken in de richting van tekortkomingen op andere toestellen.

Als je die in bridged mode, en dus als AP, wil gebruiken, en enkel de wired werkt is er duidelijk iets fout.  Wat ?  Ik vrees dat je hier bij de vendor van je device zal moeten aankloppen.

Misschien nog een extra vraag.  Wired werkt alles ok, wireless niet.  Als je je device aansluit op wireless, krijg je dan nog steeds een 192.168.0.X adres via DHCP ?  Indien dat het geval is: kan je dan vanaf een prompt nog iets pingen, zoals bvb de hln.be, of gaat dat niet ?  Als dat niet gaat, wat gebeurt er als je een traceroute doet ipv een ping ?  Kwestie van te zien welk path die probeert te nemen en wara het dan broken is.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

Welk IP adres heeft de EA7500? Ik vermoed dat er misschien een IP-conflict is; de EA7500 heeft een IP-adres wat ook door een ander apparaat op je netwerk gebruikt wordt.

Vermoedelijk is het IP adres op de EA7500 vast ingesteld, en is deze neit verkregen via DHCP.

Internet verbindingen die IPv6 gebruiken zullen geen probleem hebben,. maar de IPv4 gebruikers wel.

Telenet heeft default het IP adres 192.168.0.1. De DHCP pool is 192.168.0.100 t/m 192.168.0.254

Wil je een apparaat een eigen vast IP adres geven doe je dit dus het beste tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
krivatri
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

ik heb zowel DHCP als statisch IP adres geprobeerd in de nieuwe router, eentje onder de 100 en eentje erboven, waarvan ik zeker was dat ze vrij waren.

(de huidige secundaire routers staan trouwens ook ingesteld met vast IP, alsook de meeste toestellen in mijn netwerk).

als ik de nieuwe EA7500 instel als klassieke router met een al dan niet statisch IP van 192.168.0.x, waarbij zijn eigen lokaal netwerk ingesteld staat op 192.168.1.1, dan werkt alles prima. De EA7500 is dan zichtbaar in het 192.168.0 netwerk en de WiFi van de EA7500 in het 192.168.1 netwerk werkt ook zoals het hoort.

er is dus geen IP conflict en hardwarematig is alles OK.

maar in bridge mode loopt er dus iets fout.

 

 

0 Likes
krivatri
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

Ik vermoed ook dat er iets fout loopt bij de omschakeling naar bridge, één of andere instelling dat niet wordt uitgezet ofzo.

probleem is dat in bridge mode de meeste instellingen niet meer zichtbaar zijn en kan dus niet nagaan wat er eventueel fout gaat.

pingen werkt prima en ik krijg wel degelijk een IP adres in de 192.168.0 range.

0 Likes
Ex-Netweter
 

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

Je kan om hier verder geen tijd aan te verliezen ook concluderen dat de Telenet CH6643E en de Linksys EA7500v3 niet compatibel zijn.

Want eigenlijk kan je je huidige Telenet-modem gratis omwisselen voor een CV8560E en dan heb je de keuze om de Telenet CV8560E in bridge-mode te configureren en de Linksys EA7500v3 in router-mode te gebruiken.
 

0 Likes
krivatri
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

probleem internet na vervangen secundaire router (AP)

Ik heb uiteindelijk het toestel terug gestuurd en ga voor een ander model, hopelijk werkt die dan wel in bridge mode.

alleszins veel dank voor jullie hulp en tips!

Tags (1)