Beantwoorden
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

29 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1620
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel


@loti  schreef:

Dus Orange is niet spaarzaam, op het Telenet coax netwerk. Want die bieden al 50Mbps up aan.


Grappig, 50 Mbps noem ik nog altijd "spaarzaam" hé

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

50Mbps up.

Is toch 21% meer upload dan Telenet.

Over dezelfde coax.

Waarom geen 75Mbps up zoals Ziggo vandaag over coax.

 

Rik12
Freshman Veelweter
Berichten: 251
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

ik snap niet wat men hier zit te lullen over upload snelheid die is altijd ondergeschikt aan download snelheid tenzij je bijvoorbeeld een website hebt waar je gigabytes aan video bestanden op plaatst das iets anders maar of een ander nu 2 minuten of 5 minuten moet wachten hmmmm niet belangrijk.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1620
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel


@loti  schreef:

Waarom geen 75Mbps up zoals Ziggo vandaag over coax.


Dat is (technisch) perfect mogelijk met de huidige infrastructuur en hardware (NIU, Docsis 3.1 modem). Zie uitleg hierboven.

Maar dan verhoogt de overboeking, en zal iedereen klagen en zagen dat ze de beloofde snelheid niet halen, van zodra een aantal gebruikers gelijktijdig de upload toetrekken 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Je uiteenzetting is correct. Maar dat is zowel zo voor de download als de upload. Maar het is nu al zeldzaam dat de download (zelfs van 1 Gbps) dicht slibt want dit is tenslotte ook gedeeld. En ik kan mij niet voorstellen dat alle gebruikers die op mijn node sitten al docsis 3.1 hebben. Bij de upload, daar zijn er nog minder die daar gebruik van amken, zal dit ook maar zelden voorkomen. En docsis 3.0 en docsis 3.1 zijn naast elkaar te gebruiken al is het voor Telen waarschijnlijk makkelijker als de klanten op 1 node alleen docsis 3.1 gebruiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Alle bange Vlamingen hebben misschien wel een IP-camera om "hun eigendom" te filmen en onderweg live via 4G te kunnen bekijken.

Als iedere bange Vlaming in je buurt dan op het Telenet-coaxnetwerk een IP-camera aansluit, dan zal de huidige upload op coaxkabel zeer snel dichtslibben.

De lage upload op coaxkabel is een groot probleem dat alleen maar groter zal worden.

Ik ken bijvoorbeeld een Youtuber die sinds kort van coaxkabel naar fiber is overgestapt. Die wil nooit van zijn leven nog coaxkabel omdat de upload zo tergend traag is.

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Hoe doen vandaag die 78% van jou koper provider het dagelijks,op'n paar enkelingen na die maximaal 29Mbps up halen,de meesten niet eens 15Mbps up en zelfs maar 10Mbps up en nog minder tot zelfs maar 2Mbps up.Zo traaaaaaag.

Ik ken er die van koper naar coax overgeschakeld zijn,wat 'n verschil zeggen ze.Nooit meer koper,niet meer van deze tijd.

Zal het jou bewijzen wat je als koperklant mag verwachten hoeveel UP je effectief ga krijgen,100/40 wordt nooit gehaald,2de kolom met vectoring,maximaal 90/29Mbps.want daar heb jij het altijd over.Voor de overgrote meerderheid duurt dit nog jaren,voor ze FTTH kunnen krijgen.Hoe gaan ze dit overbruggen de komende jaren over koper.

Wat is jou antwoord hier op.AnyConv.com__afstand rop.jpg

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Dat probleem hebben ook alle Vlamingen die via xDSL momenteel veel willen streamen e.d. . Wat je vertelt over die IPcamera's is de schuld van de camerafabrikanten die mordicus willen dat klanten hun goedkope camera's aansluiten via hun server. Die werkt als een Iot server. Ik heb dat probleem niet. Ik stream alleen als ik effectief naar mijn camera surf en dat is niet via Iot. Heel slecht argument dat je aan haalt. Ik ben er mee akkoord dat een hogere upload comfortabeler is maar heel veel mensen hebben daar nu geen behoefte aan, wat in de toekomst wel zal veranderen. Mocht het wel zo zijn dan waren heel wat koperklanten al lang overgeschakeld maar zelf met dergelijk lage download blijven ze nog klanten hebben. Zie maar de vele scarlet en zelfs proximusklanten en andere klanten die totaal niet krijgen waarvoor ze betalen. Ik ken de voordelen van glasvezel maar we moeten nu ook niet te luid gaan roepen. Alles is en blijft een gedeeld medium. En ze sluiten klanten aan op multimode fiber en ik betwijfel of ze daar effectief gaan kunnen 10 GB up en 10 GB down gaan kunnen aanbieden. Want die single fiber moet dan een capaciteit hebben van 20 GB. De toekomst zal het uitwijzen. En waar blijven de reacties van degenen die al dergelijke aansluiting hebben?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5315
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

@Ex-Netweter 

Telenet zal ook binnenkort die 50 up aanbieden, wie meer wilt kan fiber bestellen.

ik twijfel nog, zeker omdat de Proximus installateurs van fiber mijn Telenet kabel wilde doorknippen als ze fiber gingen installeren, en daar was ik niet mee akkoord want wil mijn CI+ kaart nog blijven behouden en gebruiken.

dat kost me maandelijks rond de 20€ reken daar fiber bij met gsm(tussen de 70 en 80€ naar gelang gsm data en opties en gekozen provider enz) en je komt goedkoper uit dan bij Telenet met hogere upload.

de klant die dit echt nodig heeft en fiber kan aansluiten zal dit wel overwegen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Wat betreft het afknippen van die coaxkabel dat is een gangsterpraktijk dat ze in het verleden ook al toegepast hebben met flinke gevolgen voor de klant omdat die dan geen kant meer op kan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel


@igvfer  schreef:

Dat probleem hebben ook alle Vlamingen die via xDSL momenteel veel willen streamen e.d.


Helemaal niet, coaxkabel is een gedeeld medium waarbij de bandbreedte van de node gedeeld moet worden met alle breedbandklanten (gemiddeld 266 per node). De upload op coaxkabel kan dus dichtslibben tot minder dan 1 Mbps per gebruiker.

VDSL is een individuele lijn naar een glasvezelstraatkast waarbij groepen van maximaal 48 VDSL-klanten op een 2,5 Gbps fiber zijn aangesloten. Dus heeft iedere VDSL-gebruiker individueel meer dan 50 Mbps upload ter beschikking op de glasvezelstraakast. De 40 Mbps upload van een VDSL-lijn kan nooit dichtslibben!


@igvfer  schreef:

Wat je vertelt over die IPcamera's is de schuld van de camerafabrikanten die mordicus willen dat klanten hun goedkope camera's aansluiten via hun server.


Oei, is uploadbandbreedte verbruiken volgens jou dan een misdaad? Is cloudtoepassingen aanbieden een misdaad? Dat is de wereld op zijn kop!
Als de consument uploadbandbreedte vraagt, dan moet de internetprovider die bandbreedte aanbieden.
Gelukkig is er nu een plan om fiber naar 95% van de Belgische huishoudens aan te leggen zodat uploadbandbreedte in de nabije toekomst onbeperkt beschikbaar zal zijn van de consument.

Zo zie je maar dat Telenet al jarenlang de uploadbehoefte van de consumenten belemmert. En dan duiken er hier zelfs compleet geschifte kromredeneringen op dat bedrijven en fabrikanten die cloudtoepassingen aanbieden schuldig zouden zijn omdat ze de uploadbehoefte van de consument invullen.

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

rafb AUB.

Zwart op wit.

Wat kan ik verwachten aan snelheid over een VDSL koperlijn.Waar het nog 78% van de klanten het nog jaren mee moeten doen😳

https://www.edpnet.be/nl/support/bestellen/internet/meer-informatie-over-dsl-technologie/welke-snelh...

 

 

Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

@Ex-Netweter 

Welke BS komde gij hier weer verkondigen, ik heb hier 5 IPcams, en nee ben niet bang.

Je hebt voor gewone mensen echt geen hogere upload nodig voor die camera's. Ik kan perfect onderweg via 5G als mijn camera's bekijken, en de opnames ook

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1620
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Jammer dat deze topic terug een welles-niets discussie wordt tussen coax-koper-glasvezel. Ik denk we het met ons allen gloeiend eens zijn ("we are in violent agreement"), dat fiber de toekomst is, en superieur in vergelijking met de huidige technologieën, of dat nu koper is of coax ... 🤔

De discussie ging eigenlijk over de beperkte mogelijkheid van Telenet om met de huidige infrastuctuur op korte termijn de upload te verhogen ...


@igvfer  schreef:

Je uiteenzetting is correct. Maar dat is zowel zo voor de download als de upload. Maar het is nu al zeldzaam dat de download (zelfs van 1 Gbps) dicht slibt want dit is tenslotte ook gedeeld. En ik kan mij niet voorstellen dat alle gebruikers die op mijn node sitten al docsis 3.1 hebben. Bij de upload, daar zijn er nog minder die daar gebruik van amken, zal dit ook maar zelden voorkomen. En docsis 3.0 en docsis 3.1 zijn naast elkaar te gebruiken al is het voor Telen waarschijnlijk makkelijker als de klanten op 1 node alleen docsis 3.1 gebruiken.


Er is wel een groot verschil tussen upload capaciteit en download capaciteit en dus ook de graad van "overboeking"

Zoals aangetoond in de posts hierboven kan Telenet met de huidige upload configuratie maximaal 205 Mbps leveren (te delen over alle klanten op de node).

Voor klanten met een Docsis 3.0 modem is dat zelfs beperkt tot 106 Mbps (4 kanalen), voor klanten met een Docsis 3.1 modem is er nog een extra ruimte van 99 Mbps.

  • Indien iedereen nog een oude Docsis 3.0 modem zou hebben, is de overboekingsfactor 100 (bij 40 Mbps upload). Dit zou zelfs 125 worden bij 50 Mbps (of 188 bij 75 Mpbs) 🤔.
  • Indien iedereen al een Docsis 3.1 modem zou hebben, is de capaciteit groter, en de overboeking daalt dan naar 52 (bij 40 Mbps upload) of 65 (bij 50Mbps upload).
  • Gezien de huidige mix tussen 3.0 en 3.1 modems is de overboeking dus ergens tussen 52 en 100 ??

Ik zie dus Telenet de upload nog niet verhogen, en zeker niet op de Docsis 3.0 modems. Een overboeking >100 is niet aanvaardbaar (20-100 is de norm dacht ik).

Een kleine verhoging naar 50 Mbps of iets meer, zie ik wel aankomen in de nabije toekomst, maar dan beperkt tot de gigabit abonnementen die een nieuwe modem hebben (1.000/50?) ...

 

Wat de download betreft

Telenet heeft recent een Docsis 3.1 kanaal ingeschakeld van ca 55 MHz, en hiermee de download capaciteit verhoogt met (ik schat) ca  540 Mbps?

Naast het nieuwe Docsis 3.1 kanaal gebruikt Telenet (ik schat) een 60-tal Docsis 3.0 kanalen voor download, dat is ca. 3 Gbps (gedeelde) capaciteit.

Alle gebruikers op jouw node die nog geen docsis 3.1 hebben zijn teruggeschroefd naar 400 Mbps! Dat helpt ook 😊

  • Indien iedereen nog een oude Docsis 3.0 modem zou hebben, is de overboekingsfactor 35 (bij 400 Mbps download).
  • Indien iedereen al een Docsis 3.1 modem zou hebben, en dus 1 Gbps download, dan is de overboeking 75 (met de huidigeconfiguratie)
  • Gezien de huidige mix tussen 3.0 en 3.1 modems (en abonnementen) is de overboeking dus ergens tussen 35 en 75 ??

PS

Docsis 3.1 modems gebruiken de Docsis 3.0 kanalen (max. 32) en de Docsis 3.1 (OFDM) kanalen (ze zijn dus flexibel te schakelen naar gelang de drukte op deze kanalen).

Als de nood aan download verder stijgt (meer gigabit klanten, of verhoging van de download snelheden) kan Telenet gewoon meerdere of bredere OFDM kanalen inschakelen, zonder de overboeking te verhogen. Ze hebben nog veel ruimte > 860 MHz. 

PS

De cijfers hierboven zijn gewoon met de natte vinger, dus met de nodige foutmarge te rekenen. Overboeking berekend op basis van 266 modems per node.

Ik wilde gewoon aantonen dat er een groot verschil is (kwa overboeking) tussen upload en download, en waarom de upload nog niet op korte termijn veel zal verhogen. 

Last but not least. Een andere groot verschil tussen download en upload:

  • download is broadcast: alle data van alle kanalen (TV + internet) wordt naar iedere modem gestuurd, de modem pikt eruit wat voor jou bestemd is.
  • Bij upload zendt jouw modem data, en er kan maar één zender (per kanaal) gelijktijdig data sturen. De node regelt als het ware het verkeer tussen alle aangesloten modems. Dat maakt upload (technisch gezien) nog kritischer dan download