XXXXXXXXX, 20 februari 2023
Geachte,
Op vrijdag 17 februari 2023 stuurde ik jullie via het TELENET-contactformulier volgende tekst (vraag):
Hallo, ... Graag had ik een back-up gemaakt van de verschillende mappen in mijn Telenet-mailbox.
Op de website van My Telenet adviseren jullie de gebruikers om een back-up van de mailbox te maken via ‘Instellingen’ en daarin de optie ‘Importeren/Exporteren' te kiezen en de aldus geëxporteerde mail(mappen) vervolgens op te slagen op een externe HD of in een zelf gecreëerde map (of subdirectory) op de PC .... en dat lukt ... MAAR ik merk echter dat deze geëxporteerde mail(mappen) de extensie .tgz dragen (een soort zip-bestanden, veronderstel ik) ....en dat deze blijkbaar niet zomaar kunnen uitgepakt worden.
Ik ben dan eens gaan neuzen in de 'Microsoft Store' en heb een drietal “uitpak-toepassingen” getest (WinZip Universal - BreeZip - Unarchive One RAR & ZIP) maar het uitpakken om de individuele e-mails te kunnen opslaan en later te kunnen lezen uiteraard is mij met deze drie ‘applications’ nog niet gelukt.
Graag had ik vernomen hoe ik die .tgz bestanden kan uitpakken zodat ik de individuele e-mails op een externe (back-up) harde schijf) kan downloaden/oproepen/lezen.
Een SCHRIFTELIJK stappenplan voor de finale stap, het uitpakken van de tgz-bestanden zou zeer nuttig zijn.
Mijn besturingssysteem is ‘Windows 11’. Uitkijkend naar een (schriftelijke) reactie, teken ik met vriendelijke groeten.
Zoals gebruikelijk kreeg ik quasi onmiddellijk een ontvangstmelding van Telenet met volgend opvolgings-nummer: F_20230217_XXXXXXXXX. Tevens kreeg ik de boodschap mee dat een antwoord mogelijk wat later zou komen wegens de grote drukte op de klantendienst … WAARVOOR ALLE BEGRIP!!!!!!
Doch … amper een kwartiertje later kreeg ik een inkomend telefoontje op mijn GSM. Ik was echter blijkbaar te laat om de (korte?) oproep te beantwoorden. Op het scherm zag ik het nummer van de beller (+32 15 67 14 65) uit zone Mechelen. Ik dacht: “Zou dat al een reactie zijn van Telenet ? Amper een kwartier na het verzenden van bovenvermeld contactformulier? (en dat terwijl de ontvangstmelding verwees naar een verhoogde drukte op de cliëntenafdeling). Als risicobewuste internetgebruiker ging ik voor alle zekerheid eens checken via Google en tikte het tel.nummer in de ‘Search bar’ …
De eerste ‘hit’ op het scherm was allesbehalve geruststellend: “+3215671465|OPGEPAST …” (https://www.telguarder.com).
In diezelfde lijst van ‘hits’ stootte ik ook op het Telenet-forum ‘De Netweters’ en las ik volgende conver-satie (ingekort):
“Ongewenste oproepen van Telenet? (titel aangepast door Bjarne, Moderator).
“Ik word de laatste tijd al een paar keer opgebeld door een nummer uit Mechelen. +32 15 67 14 65. Erg irritant want als ik opneem wordt er niets geantwoord. Ik belde dit nummer terug, en kreeg de volgende gesproken boodschap: "Dit is een automatische oproep van Telenet. U bent waarschijnlijk al een aantal malen door dit nummer opgebeld. Wij hebben geen verdere informatie van u nodig."
Wat stelt dit voor?? Als het Telenet is, waarom stopt dit dan niet of wordt er geen duidelijk antwoord gegeven!?
Het antwoord (van de moderator?) hierop was: “Heb je misschien ergens een case laten aanmaken met een technisch probleem … en dat ze je dan opbellen om eventueel meer info te bekomen? Natuurlijk wel vreemd dat als ze je bellen dat ze niks zeggen, dat is niet normaal. Je kan altijd contact zoeken met de klantendienst en dit nummer doorgeven zeggend dat ze je bellen maar daar er niks gezegd wordt.”
Een tweede ‘posting’ op het Netweters-forum volgde:
“Dit is blijkbaar een gekend probleem. Zie https://www.telguarder.com/be/”
Waarop de betrokkene antwoordde: “Ik las ik dat vele mensen ook door dit nummer geplaagd worden met de boodschap dat het van Telenet zou zijn. Hij zei ook van het nummer te blokkeren, wat ik ondertussen al gedaan had.”
Tot daar de conversatie op het Telenet-forum ‘De Netweters’ ….
Toen ikzelf dan deze ochtend (maandag 20 februari 2023) om 08:10 – 3 dagen na de eerste oproep - plots opnieuw werd opgebeld door dit nummer heb ik wél DIRECT opgenomen … kreeg ik iemand aan de lijn, maar eigenlijk leek deze persoon niet echt op de hoogte van mijn gesignaleerd probleem en liet hij mij uitleggen wat mijn Telenet-probleem precies was … waarna hij mij zeer kort, als nietszeggende oplossing adviseerde: “dan zal u een programma moeten zoeken dat uw probleem oplost ….”.
Kan u zich voorstellen hoe STOMVERBAASD ik was dit te (moeten) horen?????????
Daarom stuur ik U deze DRINGENDE en ERNSTIGE vragen/bemerkingen.
Is het nummer 015/67.14.65 een nummer dat behoort tot N.V. TELENET … tot het TELENET-contactcenter?
Indien niet, moet ik dan veronderstellen dat vragen van Telenet-klanten die een technisch probleem melden via het standaard contactformulier kunnen geïntercepteerd worden door (malafide) buitenstaanders?
Wordt daar (n)iets aan gedaan gezien het probleem gekend is (cf. het ‘Netweters-forum’)?
Ik vind het enerzijds prachtig dat TELENET haar cliënten adviseert om op tijd en stond een back-up te maken van hun mails/mailmappen/mailbox … Ik vind het eveneens heel cliëntvriendelijk dat zij zeer eenvoudig uitleggen hoe dit kan (via “instellingen’ …“exporteren” … het gecreëerde tgz-bestand opslaan op een externe harde schijf of een USB-stick) …. Maar dan stopt plots het advies en wordt nergens een mogelijkheid aangereikt om dat tgz-bestand te openen zodat de ‘weggeschreven’ mails (individueel) te bekijken, te raadplegen, etc … (want dat is uiteindelijk de bedoeling?) … Om het even ludiek uit te drukken : ‘Telenet legt mooi uit hoe je gegevens kunt afzonderen in een gesloten box, maar vermeldt niet hoe je die box kunt openen om de gegevens weer individueel ‘op te roepen’.
Daarom nogmaals de vraag, zoals vermeld in mijn eerder contactformulier: hoe open ik (hoe ontsluit ik een tgz-bestand)? ……
Is het mogelijk om mij op die vraag een concreet en SCHRIFTELIJK antwoord te bezorgen?????
Ik ben (bij wijze van spreken) een Telenet-cliënt van het eerste uur …. Ondertussen ben ik hardhorig geworden waardoor ik al enkele jaren bij een schriftelijke vraagstelling (en dit geldt niet alleen naar TELENET toe) steeds uitdrukkelijk om een SCHRIFTELIJK antwoord verzoek.
De reden hiervoor is tweevoudig: in eerste instantie is er uiteraard de hardhorigheid… maar daarnaast is, zeker ingeval het gaat om de oplossing voor een technisch probleem, de woordkeuze (het technische jargon) dat de contactpersoon (specialist) gebruikt in een telefoongesprek met een cliënt (een gewone gebruiker/leek) door deze laatste niet altijd evident om te begrijpen.
Geachte Heer, Mevrouw… Graag had ik op hogervermelde vijf vragen een duidelijk SCHRIFTELIJK (mail)antwoord gekregen.
Met de meeste hoogachting,
Met vriendelijke groeten,
DAT was dus de (uitgebreide) tekst van mijn brief aan de Klantendienst van TELENET.
Gezien ik tot nu geen antwoord kreeg van Telenet, probeer ik via die forum (1) toch een oplossing te vinden om mijn e-mails (mappen) als backup naar een externe harde schijf over te kunnen brengen, waarna ik UITERAARD die mails (individueel) kan openen via die externe HD indien nodig. Verder (2) had ik graag wat meer info gekregen over dat telefoonnummer (015/67.14.65). Is dat een HUB of 'call center' van Telenet ?
Alvast bedankt,
JanW1951
Titel gewijzigd door Frederik (mod) | Vorige titel: Geen reactie op contactform. en brief nr Klantendienst
... Meer weergeven