Beantwoorden
JanW1951
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe lees ik mijn mails na het exporteren via Webmail?

XXXXXXXXX, 20 februari 2023

 

Geachte,

Op vrijdag 17 februari 2023 stuurde ik jullie via het TELENET-contactformulier volgende tekst (vraag):

Hallo, ... Graag had ik een back-up gemaakt van de verschillende mappen in mijn Telenet-mailbox.

Op de website van My Telenet adviseren jullie de gebruikers om een back-up van de mailbox te maken via ‘Instellingen’ en daarin de optie ‘Importeren/Exporteren' te kiezen en de aldus geëxporteerde mail(mappen) vervolgens op te slagen op een externe HD of in een zelf gecreëerde map (of subdirectory) op de PC .... en dat lukt ... MAAR ik merk echter dat deze geëxporteerde mail(mappen) de extensie .tgz dragen (een soort zip-bestanden, veronderstel ik) ....en dat deze blijkbaar niet zomaar kunnen uitgepakt worden.

Ik ben dan eens gaan neuzen in de 'Microsoft Store' en heb een drietal “uitpak-toepassingen” getest (WinZip Universal - BreeZip - Unarchive One RAR & ZIP) maar het uitpakken om de individuele e-mails te kunnen opslaan en later te kunnen lezen uiteraard is mij met deze drie ‘applications’ nog niet gelukt.

Graag had ik vernomen hoe ik die .tgz bestanden kan uitpakken zodat ik de individuele e-mails op een externe (back-up) harde schijf) kan downloaden/oproepen/lezen.

Een SCHRIFTELIJK stappenplan voor de finale stap, het uitpakken van de tgz-bestanden zou zeer nuttig zijn.

Mijn besturingssysteem is ‘Windows 11’. Uitkijkend naar een (schriftelijke) reactie, teken ik met vriendelijke groeten.

Zoals gebruikelijk kreeg ik quasi onmiddellijk een ontvangstmelding van Telenet met volgend opvolgings-nummer: F_20230217_XXXXXXXXX. Tevens kreeg ik de boodschap mee dat een antwoord mogelijk wat later zou komen wegens de grote drukte op de klantendienst … WAARVOOR ALLE BEGRIP!!!!!!

Doch … amper een kwartiertje later kreeg ik een inkomend telefoontje op mijn GSM. Ik was echter blijkbaar te laat om de (korte?) oproep te beantwoorden. Op het scherm zag ik het nummer van de beller (+32 15 67 14 65) uit zone Mechelen. Ik dacht: “Zou dat al een reactie zijn van Telenet ? Amper een kwartier na het verzenden van bovenvermeld contactformulier? (en dat terwijl de ontvangstmelding verwees naar een verhoogde drukte op de cliëntenafdeling). Als risicobewuste internetgebruiker ging ik voor alle zekerheid eens checken via Google en tikte het tel.nummer in de ‘Search bar’ …

De eerste ‘hit’ op het scherm was allesbehalve geruststellend: “+3215671465|OPGEPAST …” (https://www.telguarder.com).

In diezelfde lijst van ‘hits’ stootte ik ook op het Telenet-forum ‘De Netweters’ en las ik volgende conver-satie (ingekort): 

“Ongewenste oproepen van Telenet? (titel aangepast door Bjarne, Moderator).

 “Ik word de laatste tijd al een paar keer opgebeld door een nummer uit Mechelen. +32 15 67 14 65. Erg irritant want als ik opneem wordt er niets geantwoord. Ik belde dit nummer terug, en kreeg de volgende gesproken boodschap: "Dit is een automatische oproep van Telenet. U bent waarschijnlijk al een aantal malen door dit nummer opgebeld. Wij hebben geen verdere informatie van u nodig."  

Wat stelt dit voor??  Als het Telenet is, waarom stopt dit dan niet of wordt er geen duidelijk antwoord gegeven!? 

 Het antwoord (van de moderator?) hierop was: “Heb je misschien ergens een case laten aanmaken met een technisch probleem … en dat ze je dan opbellen om eventueel meer info te bekomen? Natuurlijk wel vreemd dat als ze je bellen dat ze niks zeggen, dat is niet normaal. Je kan altijd contact zoeken met de klantendienst en dit nummer doorgeven zeggend dat ze je bellen maar daar er niks gezegd wordt.”

 Een tweede ‘posting’ op het Netweters-forum volgde:

“Dit is blijkbaar een gekend probleem. Zie https://www.telguarder.com/be/

 Waarop de betrokkene antwoordde: “Ik las ik dat vele mensen ook door dit nummer geplaagd worden met de boodschap dat het van Telenet zou zijn. Hij zei ook van het nummer te blokkeren, wat ik ondertussen al gedaan had.”

Tot daar de conversatie op het Telenet-forum ‘De Netweters’ ….

Toen ikzelf dan deze ochtend (maandag 20 februari 2023) om 08:10 – 3 dagen na de eerste oproep - plots opnieuw werd opgebeld door dit nummer heb ik wél DIRECT opgenomen … kreeg ik iemand aan de lijn, maar eigenlijk leek deze persoon niet echt op de hoogte van mijn gesignaleerd probleem en liet hij mij uitleggen wat mijn Telenet-probleem precies was … waarna hij mij zeer kort, als nietszeggende oplossing adviseerde: “dan zal u een programma moeten zoeken dat uw probleem oplost ….”.

Kan u zich voorstellen hoe STOMVERBAASD ik was dit te (moeten) horen?????????

Daarom stuur ik U deze DRINGENDE en ERNSTIGE vragen/bemerkingen.

  1. Is het nummer 015/67.14.65 een nummer dat behoort tot N.V. TELENET … tot het TELENET-contactcenter?
  2. Indien niet, moet ik dan veronderstellen dat vragen van Telenet-klanten die een technisch probleem melden via het standaard contactformulier kunnen geïntercepteerd worden door (malafide) buitenstaanders?
  3. Wordt daar (n)iets aan gedaan gezien het probleem gekend is (cf. het ‘Netweters-forum’)?
  4. Ik vind het enerzijds prachtig dat TELENET haar cliënten adviseert om op tijd en stond een back-up te maken van hun mails/mailmappen/mailbox  … Ik vind het eveneens heel cliëntvriendelijk dat zij zeer eenvoudig uitleggen hoe dit kan (via “instellingen’ …“exporteren” … het gecreëerde tgz-bestand opslaan op een externe harde schijf of een USB-stick) …. Maar dan stopt plots het advies en wordt nergens een mogelijkheid aangereikt om dat tgz-bestand te openen zodat de ‘weggeschreven’ mails (individueel) te bekijken, te raadplegen, etc …  (want dat is uiteindelijk de bedoeling?) … Om het even ludiek uit te drukken : ‘Telenet legt mooi uit hoe je gegevens kunt afzonderen in een gesloten box, maar vermeldt niet hoe je die box kunt openen om de gegevens weer individueel ‘op te roepen’.

Daarom nogmaals de vraag, zoals vermeld in mijn eerder contactformulier: hoe open ik (hoe ontsluit ik een tgz-bestand)?  ……

Is het mogelijk om mij op die vraag een concreet en SCHRIFTELIJK antwoord te bezorgen?????

  1. Ik ben (bij wijze van spreken) een Telenet-cliënt van het eerste uur …. Ondertussen ben ik hardhorig geworden waardoor ik al enkele jaren bij een schriftelijke vraagstelling (en dit geldt niet alleen naar TELENET toe) steeds uitdrukkelijk om een SCHRIFTELIJK antwoord verzoek.

De reden hiervoor is tweevoudig: in eerste instantie is er uiteraard de hardhorigheid… maar daarnaast is, zeker ingeval het gaat om de oplossing voor een technisch probleem, de woordkeuze (het technische jargon) dat de contactpersoon (specialist) gebruikt in een telefoongesprek met een cliënt (een gewone gebruiker/leek) door deze laatste niet altijd evident om te begrijpen.

Geachte Heer, Mevrouw… Graag had ik op hogervermelde vijf vragen een duidelijk SCHRIFTELIJK (mail)antwoord gekregen.

Met de meeste hoogachting,

Met vriendelijke groeten,

 DAT was dus de (uitgebreide) tekst van mijn brief aan de Klantendienst van TELENET.

Gezien ik tot nu geen antwoord kreeg van Telenet, probeer ik via die forum (1) toch een oplossing te vinden om mijn e-mails (mappen) als backup naar een externe harde schijf over te kunnen brengen, waarna ik UITERAARD die mails (individueel) kan openen via die externe HD indien nodig. Verder (2) had ik graag wat meer info gekregen over dat telefoonnummer (015/67.14.65). Is dat een HUB of 'call center' van Telenet ? 

Alvast bedankt,

JanW1951

Titel gewijzigd door Frederik (mod) | Vorige titel: Geen reactie op contactform. en brief nr Klantendienst

 

 

 

0 Likes
8 reacties
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Hoe lees ik mijn mails na het exporteren via Webmail?

@JanW1951 

Als telenet zelf belt is dit inderdaad niet 015/66.66.66 maar ander nr en ook hier word op zowel de samsung service als asus service (2 toestellen) opgemerkt door systeem als opgepast! Op scherm.

Het gebeurd heel soms inderdaad dat ze bellen en als jij net te traag bent ze al afleggen.

Ivm het .tgz zou het moeten lukken met gratis winrar. 

kan je met winrar er een .zip van maken. Wel de map zippen, waar al derest van mapjes en files inzitten die je kreeg toen je het uitpakte op je toestel

In the WinRAR program, select File

Select New Zip File

Place the file that you want to convert into a .rar file into the program

From the left-hand panel, select Zip

Press Okay

From the right-hand file, you can choose to encrypt, reduce photo size, convert to PDF, or add a watermark

Choose Share or Save

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe lees ik mijn mails na het exporteren via Webmail?

Ik heb een test gedaan met de tgz van mijn mailbox. Ik gebruik 7-Zip (kan ja hier downloaden).

Nadat je de tgz binnengehaad hebt en 7-zip geïnstallerd hebt, voer je 7-Zip File Manager uit.

Klik onderaan op het Windows iicoonte, klik op Alle apps, klik op de folder 7-Zip, klik op 7-Zip File Manager.

 

Nu gaan we verder in het venster van 7-Zip.

Hierbij veronderstel ik dat de tgz in de folder Downloads staat op je pc.

Kies die folder in de adresbalk van 7-Zip File Manager.

Dubbelklik op het tgz-bestand.

In het grote venster zie je nu een bestand met dezelfde naam, maar met de extentie tar.

Dubbelklik op het tar-bestand.

 

Dubbelklik bijvoorbeeld op de folder Inbox.

Alle bestanden met de extentie eml zijn e-mails.

Dubbelklik op een eml-bestand.

 

Dit is allicht niet hetgeen je voor ogen had, maar voldoet dit aan uw verwachting?

 

 

 

 

0 Likes
JanW1951
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe lees ik mijn mails na het exporteren via Webmail?

Beste Netweters,

Ik ben POSITIEF verrast door jullie zeer snelle adviezen om mijn backup-probleem van e-mails een oplossing te geven.

Momenteel heb ik het behoorlijk druk ...

Tijdens het komend weekend ga ik jullie 'procedures' zeker testen.

Dit wou ik jullie alvast laten weten, want ik apprecieer jullie raadgevingen zeer sterk.

Bedankt.

JanW1951

JanW1951
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe lees ik mijn mails na het exporteren via Webmail?

Beste Netweters,

Zoals beloofd zou ik tijdens dit weekend jullie adviezen mbt. het backuppen van e-mail en het omzetten van tgz-files naar (leesbare) eml-files.

Ik heb dus (met wat zoekwerk ... ik ben nl. geen IT-crack) WINRAR geïnstalleerd .... en met wat zoekwerk ... (maar jullie bezorgden mij een degelijk stappenplan om een eerste maal met WINRAR te werken) ... HET IS MIJ GELUKT OM  een eerste e-mailmap te exporteren naar een tgz-file om die vervolgens met WINRAR uit te pakken in (leesbare) eml-files ... en deze 'gestructureerd' op een externe harde schijf te plaatsen.

Morgen (zondag) ga ik nog wat oefenen ... en dat zal wel lukken. 1000x BEDANKT !!!!!!!

Eén opmerking : blijkbaar is mijn geïnstalleerde WINRAR NIET gratis maar een trial (proef)versie waarbij ik binnen 40 dagen zal verzocht worden om +/- 30 euro te betalen.

Gaat het hier om een jaarlijks hernieuwbaar abonnement ???

Jullie 'nerd' JanW1951 🙄

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe lees ik mijn mails na het exporteren via Webmail?

@JanW1951 

Als je hier eens gaat kijken ben je alweer wat wijzer. 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JanW1951
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe lees ik mijn mails na het exporteren via Webmail?

Mijn "probleem" is opgelost ... Kort samengevat: 

Ik exporteer de mailmappen in mijn Telenet-mailbox  ... Deze leiden tot .tgz bestanden .... Vervolgens pak ik deze .tgz-bestanden uit via de applicatie WinRar ... wat leidt tot individuele .eml bestanden, zijnde de individuele e-mailberichten die ik perfect kan openen (tekst + evt. bijlagen) .... deze .eml-bestanden plaats ik (kopieer ik naar) een externe hard disk (waarop ik mijn back-ups, ook van andere documenten, bestanden, applicaties, ... plaats).

De e-mailberichten (backups) kunnen dus perfect geraadpleegd worden. Alleen is het 'onder die vorm' (nog) niet mogelijk om de e-mailberichten - indien nodig - door te sturen of te beantwoorden. Maar dit los ik op via mijn 'oudere' pc waarop 'Windows Live Mail' staat ... 

Wanneer ik één van mijn oude (gebackupte) e-mails wil doorsturen of beantwoorden, hoef ik enkel mijn externe HD aan te koppelen en het gewenste .eml bestandje (mailberichtje) aan te klikken ... en kan ik via Windows Live Mail dat berichtje beantwoorden/doorsturen.

En met deze oplossing ben ik heel tevreden.

Misschien zijn er andere oplossingen, maar ik ben geen IT'er ... en nogmaals : als 'gewone pc-gebruiker' ben in tevreden met DEZE oplossing.

Bedankt aan iedereen die mij naar de goede weg hebben begeleid.

Groetjes,

Jan

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe lees ik mijn mails na het exporteren via Webmail?

@JanW1951 

Fijn dat je een oplossing hebt waar je mee tevreden bent. En je hebt duidelijk beide voetjes op de grond, weet wat je kan en niet kan en bent tevreden met wat je bereikt hebt.

Je hebt duidelijk gezond verstand. 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe lees ik mijn mails na het exporteren via Webmail?

Dag Jan  ,

Ik gebruik winrar al vele jaren. En je hoeft helemaal geen € 30 te betalen , wat na de proef tijd waarna je normaal gezien zou moeten betalen ? Hoeft dat niet eens.

Je kan het dus gewoon rustig verder blijven gebruiken raar maar waar. Een kleine opmerking. Je moet dan wel een klein beetje extra klikken. Das alles  , alleen ietsje vervelend maar ja. Wat wil je blijf het gewoon verdet gebruiken. Wat moet een mens nog meer hebben he ? Grapje.

Als je winrar gebruikt , dan kan je de zipmap van Microfost niet meer gebruiken. Wat wil zeggen , dat als je een gezipt bestand aan iemand bezorgt die geen winrar gebruikt ? Dat die dat zip bestand niet kan openenen. Of die moet ook winrar gebruiken. Dan lukt het wel , maw beide moeten het zelfde systeem gebruiken om het simpel uit te leggen. 

Ik hoop je hiermee geholpen te hebbrn ? Winrar is heel eenvoudig te gebruiken,

Ps Er beataat wel om online bv een zip bestand om te zetten naar ander formaat. Zoals je bv online van een klatblad ,  word document enz kunt omzetten in bv PDF en zovele andere formaten. Zoek eens op " transfor file online" dan zie je de rest zelf wel ?

0 Likes